پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تارا اتوماتیک

تارا سفیر صنعت خودرو ایران در روسیه/ وقت استفاده از ظرفیت های صادراتی است

همکاری صنعت خودرو ایران و خودروسازان روسیه! این عبارتی است که در ماه های گذشته از زبان وزیر صمت گرفته تا فعالان صنعت خودرو در ایران شنیده می شود. موضوعی که پس از وضع تحریم ها علیه روسیه قوت گرفته است و هر دو طرف نیز به ان روی خوش نشان داده اند. به گزارش […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۲۰ مرداد ۱۴۰۱

همکاری صنعت خودرو ایران و خودروسازان روسیه! این عبارتی است که در ماه های گذشته از زبان وزیر صمت گرفته تا فعالان صنعت خودرو در ایران شنیده می شود. موضوعی که پس از وضع تحریم ها علیه روسیه قوت گرفته است و هر دو طرف نیز به ان روی خوش نشان داده اند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

صنعت خودرو روسیه که عادت به فعالیت در شرایط تحریمی ندارد، حالا به دنبال شریکانی است که خطوط تولید را دوباره به ظرفیت های اصلی نزدیک کند. ضمن این که به دلیل افت تولید شدید در این کشور، تقاضا در بازار روسیه با تولید تناسبی ندارد و به این ترتیب بازار خودروی روسیه تبدیل به محلی برای دلالی نیز شده است.

روس ها حالا به سمت همسایه جنوبی خزر یعنی ایران نگاه ویژه ای دارند. زیرا ظرفیت های قطعه سازی و خودروسازی در ایران نسبت به همه کشورهای خاورمیانه بیشتر است. هر چند کشورهایی چون ترکیه نیز در زمینه قطعه سازی و تا اندازه کمی خودروسازی توانمندی هایی دارند. اما در ایران ظرفیت تولید حدود 3 میلیون دستگاه وجود دارد و در گذشته نیز تولید از مرز 1.6 میلیون دستگاه عبور کرده است.

از طرفی کمبود خودرو در بازار روسیه و افزایش قیمت محصولات در این بازار با توجه به شرایط پیش آمده برای این کشور مشکلی نیست، که به سرعت حل شود. در نتیجه روس ها نیازمند واردات خودرو هستند تا بتوانند تقاضا و در بازار را با عرضه همسان سازی کنند. به این ترتیب در حالی که این کشور مورد تحریم های سختی از سوی جهان قرار گرفته است، تنها راه استفاده از توان شریکان راهبردی خود یعنی چین و ایران است.

خودروسازان چینی که راه های عبور از تحریم ها را به سختی پیدا کرده اند، بدون شک بخشی از نیازمندی این بازار را پوشش خواهند داد. اما فراموش نکنید، چینی ها در بازارهای جهانی هم حضور دارند و حتی در بازار خودروی آمریکا نیز نقش آفرینی می کنند. ضمن این که خودروسازان آمریکایی چون جنرال موتورز خطوط تولید فعال در چین دارند. از این رو هر چند چینی ها نشان داده اند بلاخره یا راهی خواهند یافت و یا راهی خواهند ساخت، اما کار برای آنها سخت تر از طرف های ایرانی است.

اما در ایران شرایط کاملا فرق دارد. هر چند خودروسازان ایرانی نیز مورد تحریم قرار گرفته اند، اما نباید از یاد برد خودروسازان بزرگی چون ایران خودرو در همین شرایط تحریم توانسته اند محصولاتی چون تارا در ورژن های اتوماتیک و معمولی را راهی بازار کنند. ضمن این که این خودروساز سابقه حضور در بازار روسیه را نیز دارد. از طرفی توان ساخت خودروهای دوگانه سوز در ایران یک پتانسیل بالا به حساب می آید. زیرا روسیه منابع گازی بزرگی دارد و خودروهای دوگانه سوز سازنده ای چون ایران خودرو می توانند به این بازار راه پیدا کنند.

این در حالی است که روس ها به منظور کاهش هزینه های تولید حتی استانداردهای زیست محیطی و ایمنی چون ترمز ABS را نیز حذف کرده اند. در حالی که خودرویی چون تارا علاوه بر این سیستم ها دارای امکانات ویژه ای نیز هست. ضمن این که حتی در صورت سفارش این خودرو توسط روس ها با حذف این قابلیت ها قیمت تمام شده تارا کاهش چشم گیری می یابد و بدل به گزینه ای بسیار مناسب برای صادرات به بازار روسیه است.

البته این همه ماجرا نیست. زیرا به طور مثال ایران خودرو حتی می تواند در صورت پیشنهاد روس ها با توسعه پلتفرم تارا خودروی مخصوص بازار روسیه را طراحی کند. خودرویی که علاوه بر ارزآوری مناسب برای طرف ایرانی، کار روس ها را نیز راه می اندازد. این در حالی است که حتی طرف ایرانی می تواند با تمام قوا بدل به پلی برای تامین قطعات مورد نیاز بازار صنعت خودرو روسیه از داخل کشور و یا حتی کشورهای آسیای شرقی باشد.

از دیگر نکات مثبت همکاری خودروسازان روس با طرف های ایرانی می تواند، موقعیت جغرافیای دو کشور باشد. زیرا روسیه درشمال دریای خزر قرار دارد و ایران در جنوب این دریا. ضمن این که کشورهای اروپایی نیز به این دریا دسترسی مستقیم ندارند و به این ترتیب مسیر ترانزیت همکاری بین صنعت خودرو ایران و روسیه نیز مسیری ایمن و اقتصادی است.

البته کار به همینجا ختم نمی شود. زیرا اگر قرار باشد از دیگر پتانسیل های این همکاری برد-برد سخن بگوییم، باید به سایت های تولیدی ایران خودرو در مناطق شمالی کشور و نزدیک به دریای خزر اشاره کنیم. به طور مثال ایران خودرو خزر با توجه به شرایط جغرافیای نزدیک ترین سایت تولیدی ایرانی به مسیر ترانزیت دریای به سمت روسیه است. به این ترتیب اگر این همکاری رنگ و بویی جدی تر به خودر بگیرد، احتمالا این سایت تولیدی می تواند بدل به یکی از اصلی ترین اهداف تامین بازار خودروی روسیه از طریق ایران خودرو باشد.

به طور کلی شرایط سیاسی- اقتصادی منطقه در حال حاضر به گونه ای است که هر چه خودروسازان ایرانی در دوران تحریم ها کاشته اند، می توانند با صادرات محصول به بازار بزرگ روسیه از آن برداشت کنند. به این ترتیب فرصت به دست آماده در این شرایط را باید محترم شمرد و از این شرایط با تصمیمات مناسب بهره بردای کرد. بدون شک وارد شدن سرمایه های خارجی در این شرایط به صنعت خودرو ایران می تواند موجب رشد و شکوفایی دوباره این صنعت شود.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی