پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

رشد 5 درصدی کیفیت خودروها نسبت سال گذشته

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تاکید کرده که هدف‌گذاری سطح کیفی خودروها در سال ۱۴۰۱ پنج درصد نسبت به سال گذشته ارتقا یافته است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت ضمن اشاره به عملکرد شاخص‌های کیفی خودرو در سال 1400، اظهار کرد: هر چند هدف‌گذاری شاخص سطح کیفی خودرو […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۲ مرداد ۱۴۰۱

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) تاکید کرده که هدف‌گذاری سطح کیفی خودروها در سال ۱۴۰۱ پنج درصد نسبت به سال گذشته ارتقا یافته است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

امید قالیباف سخنگوی وزارت صمت ضمن اشاره به عملکرد شاخص‌های کیفی خودرو در سال 1400، اظهار کرد: هر چند هدف‌گذاری شاخص سطح کیفی خودرو محقق شده است اما تنها 9.1 درصد از مدل خودروها توانسته‌اند در شاخص میانگین رضایت مشتریان از کیفیت اولیه محصول به میزان هدف‌گذاری شده (71 درصد) دست پیدا کنند که وضعیت خوبی نیست.

سخنگوی وزارت صمت در رابطه با شاخص تداوم دوام کیفیت محصولات نیز گفت: از منظر بین‌المللی، افت رضایت از کیفیت دوام محصول نسبت به کیفیت اولیه بایستی کمتر از سه درصد باشد که هدف‌گذاری سال گذشته کمتر از 4 درصد بوده است اما تنها 25.7 درصد مدل خودروها موفق به کسب این هدف شده بودند؛ بنابراین خودروسازان در این شاخص نیز ضعیف عمل کرده‌اند.

وی تاکید کرد: ارتقای کیفیت خودروهای ساخت داخل مطالبه‌ به‌حق مردم است و وزارت صمت نیز در موضوع کیفیت در برابر خودروسازان کوتاه نمی‌آید؛ اما در عین حال باید درک کرد کیفیت یک فرآیند زمان‌بر است و تا ساختارها در صنعت خودرو اصلاح نشود، کسی نمی‌تواند با فشردن یک کلید، یک شبه ضعف‌های کیفیت خودروها را برطرف کند.

به اعتقاد این مقام مسئول در وزارت صمت، کیفیت خودرو قابل نقد است، اما تکرار روزانه انتقاد آن هم بدون استدلال درست، جنبه تخریب داشته و علاوه‌بر تاثیر منفی بر صادرات قطعه و خودرو، موجب دلسردی خودروسازان و قطعه‌سازان نیز می شود.

قالیباف ضمن تفکیک کیفیت ذاتی و کیفیت مهندسی در حوزه خودرو، خاطرنشان کرد: در کیفیت ذاتی خودرو، به‌دلیل نوع پلتفرم و طراحی آن، ذاتا تا حد مشخصی قابلیت افزایش کیفیت وجود دارد و از سطحی به بعد کیفیت قابل افزایش نیست اما در کیفیت مهندسی، تلاش می‌شود خودرو با کمترین اشکال ممکن تحویل مشتری شود.

سخنگوی وزارت صمت با بیان اینکه در سال جاری وزارت صمت اقدامات مهمی در جهت افزایش کیفیت خودرو برنامه‌ریزی کرده است گفت: بطور مثال می‌توان از توقف تولید خودروهای تیبا، سمند و ساینا به‌دلیل پلتفرم قدیمی و اشکال‌های کیفی پرتکرار و در مقابل برنامه‌ریزی برای ایجاد پلتفرم‌های جدید (پوست‌اندازی پلتفرمی) و تولید خودروهایی با کیفیت ذاتی بالاتر نام برد. همچنین در بخش ارتقای کیفیت مهندسی نیز اجرای دستور وزیر صمت برای به صفر رساندن ایرادهای خودرو در زمان تحویل و تدوین شاخص‌های سخت‌گیرانه‌تر کیفی جهت ارزیابی سال 1401 نیز پیگیری می‌شود.

وی افزود: نتیجه این اقدام‌ها بهبود شاخص‌های کیفی خودرو تا تیر ماه 1401 بوده است؛ بطوریکه براساس گزارش شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران شاخص ارزشیابی کیفی (که امتیاز منفی است و باید کمتر شود) از رقم 103/4 در فروردین به 94/4 در تیر ماه 1401 کاهش یافته که 8.8 درصد بهبود را نشان می‌دهد. خودروسازان در رابطه با شاخص تحویل خودرو بدون ایراد نیز از 91.7 درصد در فروردین به 93.5 درصد در مرداد امسال رشد داشته‌اند؛ بنابراین این شاخص نیز 1.8 درصد بهبود یافته است.

راه‌حل ارتقای کیفیت خودروهای داخلی‌

این مقام مسئول وزارت صمت راه حل اساسی افزایش کیفیت خودرو را ایجاد رقابت در صنعت خودروسازی دانست و گفت: روش دیگری که در وزارت صمت برای کیفی‌سازی دنبال می‌شود، جایگزینی سیاست تامین مبتنی بر استفاده از چند منبع با سیاست تامین از یک یا دو منبع در یک پلتفرم است تا علاوه بر دستیابی به مقیاس اقتصادی تولید، امکان عیوب ناشی از فرآیندهای متعدد تولید به حداقل برسد.

سخنگوی وزارت صمت در پایان رشد 271 درصدی تولید کامل خودرو تا پایان خرداد ماه را ناشی از سیاست‌گذاری درست وزارت صمت در سال جاری دانست که سبب شده تولید خودروهای ناقص و تکمیل کاری آن خارج از فرآیند اصلی خط تولید به حدود صفر برسد و منجر به بهبود شاخص‌های کیفی شود.

انتهای پیام/ منبع: ایسنا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی