پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تفاوت روغن موتور خارجی با ایرانی در چیست؟

موتور به عنوان قلب خودرو شناخته می‌شود که از ساختار و پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است. حرکت پیستون‌های موجود در موتور خودرو با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود و برای این که بتواند فعالیت خود را به شکل مناسب ادامه دهد، نیاز به استفاده از روغن باکیفیت موتور احساس می‌شود. در میان روغن‌ های موتورهای موجود […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۲۳ مرداد ۱۴۰۱

موتور به عنوان قلب خودرو شناخته می‌شود که از ساختار و پیچیدگی‌های زیادی برخوردار است. حرکت پیستون‌های موجود در موتور خودرو با سرعت بسیار بالایی انجام می‌شود و برای این که بتواند فعالیت خود را به شکل مناسب ادامه دهد، نیاز به استفاده از روغن باکیفیت موتور احساس می‌شود. در میان روغن‌ های موتورهای موجود در بازار نوع خارجی و ایرانی آن وجود دارد. تفاوت روغن موتور خارجی با ایرانی به گونه‌ای است که افراد متناسب با نوع خودروی خود می‌توانند یکی از بهترین‌ها را انتخاب کنند.

شاید جالب باشد که بدانید، روغن مناسب موتور در دنیای خودرو به عنوان یک قطعه شناخته می‌شود چرا که هر محصول دارای شماره مشخص است و بر اساس فاکتورهای علمی و مهندسی تولید می‌شود. اگر می‌خواهید در مورد تفاوت روغن های موتور خارجی با ایرانی بیشتر بدانید کافی است تا پایان همراه ما باشید.

ویژگی‌های یک روغن موتور باکیفیت چیست؟

باید بدانید که بهره‌گیری از یک روغن بی‌کیفیت موتور می‌تواند تا حدود زیادی باعث ایجاد آسیب در موتور خودرو شود. اگر بخواهید از ایجاد خسارت‌های سنگین جلوگیری کنید، بهتر است یک روغن برای موتور و مناسب انتخاب کنید. از مهم‌ترین ویژگی‌های یک روغن های موتور باکیفیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

·       تناسب با نوع موتور خودرو

برای تشخیص تفاوت روغن های موتور خارجی با ایرانی قبل از هر چیزی باید به نوع موتور خودرو خود توجه داشته باشید. تکنولوژی‌های به کار رفته در سیستم موتور خودروهای امروزی دچار تغییرات مختلف شده است. روغن های موتور انتخابی باید با توجه به ویژگی‌های موتور خودرو و در نظر گرفتن سطح خاصی از میزان گرانروی، خریداری شود. به عنوان مثال نمی‌توان از روغنی با میزان گرانروی 10w40 برای موتورهای دارای طراحی EFV استفاده کرد.

·       در نظر گرفتن سطح گرانروی مناسب

هر روغن داخلی و خارجی دارای سطح مشخصی از گرانروی است که می‌تواند مقاومت روغن در مقابل جاری شدن را تعیین کند. تفاوت روغن خارجی با ایرانی در سطح گرانروی آن است. بیان این نکته حائز اهمیت است که پایین بودن میزان گرانروی به معنای جاری شدن سریع‌تر روغن خواهد بود. این موضوع در هنگام انتخاب نهایی دارای اهمیت است. به عنوان نمونه روغن‌های دارای گرانروی بالا برای مناطق سردسیر مناسب نیست.

·       بررسی عدم وجود ترکیبات شیمایی مضر

یکی از اصلی‌ترین وظایف روغن برای موتور این است که می‌تواند از خوردگی قطعات موتور خودرو جلوگیری کند. این امر می‌تواند به عنوان تفاوت خارجی با ایرانی محسوب شود. برای خرید نهایی کافی است روغن موتورهایی را انتخاب کنید که باعث جلوگیری از اصطکاک بیش از اندازه موتور خودرو شود.

·       مقاومت حرارتی بالا

در برخی از موتور خودروهای امروزی به ویژه موتورهای درون سوز، در حین کارکرد حرارت زیادی تولید می‌شود. این امر می‌تواند به تمام قطعات موتور خودرو آسیب جدی وارد نماید. در این زمان استفاده از یک روغن برای موتور و باکیفیت می‌تواند به عنوان مقاومت حرارتی شناخته شود. تفاوت روغن خارجی با ایرانی در زمینه مقاومت حرارتی بسیار مشهود است. یک روغن باکیفیت که دارای استاندارد باشد می‌تواند تا علاوه بر کنترل و کاهش حرارت داخل موتور، از سوختگی و ایجاد آلودگی در فضای موتور جلوگیری کند.

·       طول عمر مناسب

یک روغن استاندارد، دارای طول عمر مناسب است و به صاحبان خودرو این امکان را می‌دهد که پس از استفاده طولانی مدت، آن را تعویض کنند. دردسر استفاده از روغن‌های بی‌کیفیت بسیار زیاد است و می‌تواند به موتور خودرو صدمه وارد نماید. اگر بخواهید در هزینه‌های خود صرفه جویی کنید بهتر است به دنبال انتخاب خرید روغن مرغوب موتور و باکیفیت باشید.

·       توانایی کافی برای حذف آلودگی

در موتور خودرو به دلیل ساییدگی قطعات، ممکن است آلودگی‌های زیادی ایجاد شود. وجود ذرات آلوده هوا نیز به این امر کمک می‌کند تا موتور خودرو نتواند به فعالیت خود ادامه دهد. تفاوت روغن خارجی با ایرانی در بحث توانایی حذف آلودگی و شستشوی موتور است. آلودگی‌های موتور در صورت از بین نرفتن می‌تواند باعث ایجاد گرفتگی در سوپاپ‌ها شود که این امر باعث تولید صدای زیادی در انژکتور خواهد شد.

آشنایی با برندهای برتر روغن موتور ایرانی و خارجی

حال که تفاوت‌ روغن خارجی با ایرانی را شناختید، باید بدانید که محصولات خارجی و داخلی دارای کیفیت‌های مختلف هستند که متناسب با نیاز مصرف کننده قابل انتخاب‌اند. از مهم‌ترین روغن داخلی می‌توان به برند بهران، ایرانول، اسپیدی، پترونول و غیره اشاره کرد. بهترین روغن خارجی نیز شامل توتال، الف، کاسترول و لیکومولی هستند. هر فرد با توجه به بودجه‌ای که برای خرید روغن برای موتور در نظر گرفته است، می‌تواند روغن های موتور بیان شده را خریداری کند.

جمع بندی

انتخاب بهترین روغن برای موتور در میان برندهای مختلف کار سخت و دشواری نخواهد بود. با توجه به بیان تفاوت روغن خارجی با ایرانی، می‌توانید متناسب با نوع موتور خودروی خود بهترین انتخاب را داشته باشدی. اگر سر رشته‌ای در زمینه انتخاب روغن ندارید بهتر است از یک مجموعه تخصصی بخواهید تا شما را در این زمینه یاری نماید. برای تعویض روغن موتور کافی است به نمایندگی‌های مجاز مراجعه کنید.

منبع: https://www.topickala.ir/

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی