پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عرضه خودرو در بورس

عرضه خودرو در بورس به شرطها و شروطها

به گفته سخنگوی وزارت صمت، در حال مذاکره با مسئولان بورس هستیم و اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد با شرط و شروط‌ هایی همراه است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، می‌گوید: در حال مذاکره با مسئولان بورس هستیم و اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد با شرط و […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۵ مرداد ۱۴۰۱

به گفته سخنگوی وزارت صمت، در حال مذاکره با مسئولان بورس هستیم و اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد با شرط و شروط‌ هایی همراه است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

امید قالیباف، سخنگوی وزارت صمت، می‌گوید: در حال مذاکره با مسئولان بورس هستیم و اگر قرار باشد چنین اتفاقی بیفتد با شرط و شروط‌هایی همراه است.

عرضه خودرو در بورس چقدر عملیاتی است و نظر وزارت صمت در این‌باره چیست؟

بورس کالا محلی است که باید مواد اولیه تولید در آن خرید و فروش شود نه کالای نهایی یا واسطه‌ای همچون خودرو. با این همه وزارت صمت با این فرآیند مخالفتی ندارد، هرچند بستر بورس را مناسب عرضه خودرو نمی‌داند. نکته آن است که بورس باید در خدمت تنظیم بازار باشد، نه محلی برای دور زدن برخی افراد و تولیدکنندگان نسبت به مصوبات ستاد تنظیم بازار. متاسفانه گاهی شاهد هستیم که افراد یا تولیدکنندگانی که حاضر نیستند تن به مصوبات ستاد تنظیم بازار بدهند، از بورس کالا به‌عنوان یک ابزار برای دور زدن این مصوبات استفاده می‌کنند. این موضوع برای وزارت صمت که مسئولیت تنظیم بازار خودرو را برعهده دارد، قابل‌قبول نیست.

موافقت وزارت صمت با عرضه خودرو در بورس به چه شکلی است؟

وزارت صمت، عرضه خودرو در بورس کالا را مشروط بر اینکه اختیارات وزارت صمت در تنظیم بازار خودرو زیرسوال نرود، پذیرفته است. به‌عبارتی، اگر اختیار تنظیم بازار در حیطه اختیارات وزارت صمت بماند، بورس کالا شاید محل مناسبی برای کشف نرخ خودرو باشد، اما مکان خوبی برای عرضه تمام یا صددرصد خودروها نیست، چرا که خودروسازان دارای نمایندگی فروش هستند و اگر قرار باشد، صددرصد خودرو در بورس عرضه شود، شبکه وسیع نمایندگی در حوزه خودروسازی از بین می‌رود، بنابراین وزارت صمت فقط می‌تواند با عرضه درصدی از خودرو در بورس کالا موافقت کند و آن هم تنها برای کشف نرخ خودرو، اما هرگز درباره خودروهایی که دارای ترافیک تقاضا هستند، این ریسک را نخواهیم کرد، چرا که بازار دچار رقابت شده و منجر به ایجاد افزایش نرخ خودروهای یادشده می‌شود. این روند با ارسال سیگنال به بازار آزاد، تلاش وزارت صمت برای آرام کردن بازار و کنترل قیمت‌های خودرو را از بین می‌برد، در نتیجه وزارت صمت حاضر نیست این آرامش را به بهای عرضه خودرو در بورس از دست بدهد، پس با شرط حفظ وظیفه و سایر شروط وزارت صمت، عرضه خودرو در بورس کالا میسر خواهد بود.

تصمیم‌گیری‌ها درباره واردات خودرو به کجا رسید؟

وزارت صمت از ابتدا با واردات خودرو موافق و همیشه مدافع واردات بوده است، در حقیقت اگر در بازار خودرو فرض بر تقاضای واقعی یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه در سال باشد؛ طی سال گذشته ۹۰۰هزار خودرو تولید کرده‌ایم، در نتیجه با کمبود ۶۰۰ هزار دستگاه خودرو مواجهیم، بنابراین با واردات می‌توان این کمبود بازار را جبران کرد، در این صورت موفق به تعادل در بازار می‌شویم.

نکته دوم اینکه عمده تمرکز تقاضا در بازار خودرو مربوط به ۳ دهک کم‌درآمد است. به‌عبارت دیگر، بیش از ۷۰ درصد تقاضای خودرو مربوط به ۳ دهک کم‌درآمد جامعه است، در نتیجه آن ۶۰۰ هزار دستگاه خودرویی که با کمبود تولید آن مواجهیم، شامل خودروهایی می‌شود که توسط این ۳ دهک خریداری خواهد شد و نکته بعدی به خروج خودروهایی همچون تیبا، سمند و پراید بازمی‌گردد که موردتقاضای طبقات کم‌درآمد بوده و امروز از خط تولید حذف شده‌اند، بنابراین جمع‌بندی این ۳ نکته، حکایت از تنظیم بازار خودرو، در حدی که پاسخگوی تقاضای بازار باشد،دارد و حمایت وزارت صمت از واردات خودرو، منطقی است.

آخرین خبر درباره واردات خودرو چیست؟

آیین‌نامه این اقدام در وزارت صمت مدتها است که تهیه و به دولت ارائه شده و به‌نظر می‌رسد در برخی کمیسیون‌های دولت موردبررسی واقع شده و منتظر هستیم که دولت آن را مصوب و سپس ابلاغ کند.

هنوز مشخص نیست برای چه زمانی مصوب می‌شود؟

خیر، هنوز مشخص نیست و پیگیری‌ها در حال انجام است، این در حالی است که در حال ‌حاضر لوایح زیادی باید بررسی شود.

واردات خودرو به‌علت کمبود خودرو یا کیفیت آن است؟

در درجه اول، کمبود در بازار خودرو، وزارت صمت را بر آن داشت تا به فکر واردات بیفتد؛ چرا که اگر کمبودی احساس نمی‌شد،به‌طبع واردات خودرو با این ابعاد، دارای موضوعیت متفاوتی بود و نسبت به کیفیت از اولویت پایین‌تری برخوردار بود، اما چون کمبود در بازار خودرو احساس شد، دنبال این اتفاق هستیم، ضمن اینکه وقتی از واردات خودرو صحبت می‌کنیم، به‌طورقطع می‌تواند درباره ورود خودروها یا فناوری‌هایی که حول صنعت خودروسازی هم وجود دارد، اتفاق بیفتد، یعنی تامین قطعات یدکی خودروهای وارداتی توسط قطعه‌سازان داخلی انجام گرفته و خدمات پس از فروش انجام شود.

به‌عبارتی، بحث واردات خودرو علاوه بر تنظیم بازار و پر کردن شکاف عرضه و تقاضا، بحث‌های فنی خودش را به‌دنبال دارد که برای وزارت صمت نیز مهم است.

انتهای پیام/ منبع: گسترش نیوز

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی