پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

زمانی برای شکوفایی / پازل سایپا برای استفاده حداکثری از دانش بنیان ها چه بود؟

طی 2 دهه گذشته صنعت خودرو با سرعت سرسام آوری با تکنولوژی گره خورده و دیگر در خودروسازی تنها مکانیک در جریان نیست. یه گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو طی 2 دهه گذشته صنعت خودرو با سرعت سرسام آوری با تکنولوژی گره خورده و دیگر در خودروسازی تنها مکانیک در جریان نیست و حالا […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۱ شهریور ۱۴۰۱

طی 2 دهه گذشته صنعت خودرو با سرعت سرسام آوری با تکنولوژی گره خورده و دیگر در خودروسازی تنها مکانیک در جریان نیست.

یه گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو

طی 2 دهه گذشته صنعت خودرو با سرعت سرسام آوری با تکنولوژی گره خورده و دیگر در خودروسازی تنها مکانیک در جریان نیست و حالا این کامپیوترها هستند که دستور می دهند که چه زمانی کدام قطعه با چه میزان نیرویی کار کند. حالا اگر یک خودروساز قصد دارد تا در کورس رقابت باقی بماند حرفی برای گفتن داشته باشد باید بیش از سرعت این گره خوردگی با نیروی متخصص و دانش بنیان همکاری و تعامل داشته باشد.

بیایید قبول کنیم که طی سال های گذشته پاراگراف قبلی در اکثر مواقع در حد همان حرف و شعار باقی می ماند و نتیجه اش هم در صنعت و بازار خودرو پس از بازگشت دوباره تحریم ها دیدیم! تولید یکی پس از دیگری خودرو ناقص و سبقت معوقات خودروسازان یکی از دیگری تنها دستاورد خودروسازان داخلی بود. اما از دل بزرگترین محدودیت صنعت خودرو، فرصت شناسی و بهره گیری از آن رقم خورد. اما چه شد که خودروسازانی نظیر سایپا از آن دندان کشی برای بقا حالا به تولید روزانه 2 هزار دستگاه خودرو بدون نقص رسیده اند و تازه قصد دارند طی سال جاری 2 موتور جدید هم به بازار عرضه کنند.

حرکت پرسرعت صنایع دانش بنیان دفاعی کشور در مسیر پیشرفت و توسعه برکسی پوشیده نیست. از همین رو تیم مدیریتی سایپا قرداد همکاری با 7 شرکت دانش بنیان زیر مجموعه صنایع دفاعی کشور برای تامین و توسعه زنجیره تامین خود امضا کرده که نتایج آن در کیفیت و آمار تولید محصولات این خودروساز ملموس بوده است.

اگرچه قهرمان شدن سخت است اما قهرمان ماندن از آن سخت تر است حالا نارنجی پوشان جاده مخصوص برای حفظ این وضعیت در اقدامی جالب توجه با برنامه ریزی و تغییر ساختار همکاری و تامین مالی با قطعه سازان سعی کردند تا از حداکثر ظرفیت قطعه سازان داخلی بهره ببرند که همین موضوع سبب شده تا تولید روزانه 2 هزار دستگاه خودرو داخلی بدون مونتاژکاری در این گروه رقم بخورد و فروش محصولات سایپا دیگر مشمول قرعه کشی نشود.

مورد دیگری که در تکمیل پازل این وضعیت نقشی بسزایی داشت، موضوع چابک سازی این خودروساز بود به این ترتیب که تیم مدیریتی سایپا برعکس گذشته دیگر چراغ سبزی برای ورود نیروی انسانی فرمایشی و سفارشی نبود و این بار با تفکیک نیروی انسانی براساس وظایف و مهارت و از طرفی دیگر جذب 200 نیروی متخصص و نخبه در بخش فنی و مهندسی، ضمن چابک سازی نیروی انسانی خود، سرمایه تخصصی خود در بخش فنی و مهندسی را نیز ارتقا داد تا با حفظ شرایط با سرعت بیشتری در مسیر توسعه حرکت کند.

حالا دیگر وقت آن رسیده تا سایپا در بازار خط و نشان بکشد. در همین راستا این خودروساز با هدف استفاده حداکثری از شرکت های دانش بنیان و دانشگاهی به عنوان مرکز نیروی متخصص و نخبه، دست به انعقاد قرار داد با دانشگاه نوشیروانی بابل زده تا مسیر هموار تر از قبل برای پرده برداری از شاهین هیبریدی در سال آینده باشد.

چینش این پازل برای بازگشت دوباره به کورس رقابت با چاشنی سرعت بیشتر با ورود تیم مدیریتی جدید سایپا رقم خورده است. بدنیست که دیگر خودروسازان هم برای رفع چالش های خود از این پازل البته با سفارشی مرتبط با خودشان بهره بگیرند تا این صنعت خودرو به عنوان لوکوموتیو اقتصادی کشور به بهترین شکل ممکن به مسیر خود ادامه دهد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی