پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

عرضه خودرو در بورس

توازن تولیدی و قیمتی، ثمره عرضه خودرو در بورس کالا

به گفته رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، اگر تمام خودروسازان خودروهای خود را در بورس کالا عرضه کنند، می‌توانیم به توازن تولیدی و قیمتی در حوزه خودرو برسیم. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور درباره تحولات اخیر در بازار خودرو بیان کرد: یکی […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۱۶ شهریور ۱۴۰۱

به گفته رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور، اگر تمام خودروسازان خودروهای خود را در بورس کالا عرضه کنند، می‌توانیم به توازن تولیدی و قیمتی در حوزه خودرو برسیم.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

محمدرضا نجفی منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور درباره تحولات اخیر در بازار خودرو بیان کرد: یکی از اقدام های مثبت در زمینه خودرو، عرضه خودرو در بورس کالا بوده است و اگر تمام خودروسازان خودروهای خود را در بورس کالا عرضه کنند، می‌توانیم به توازن تولیدی و قیمتی در حوزه خودرو برسیم.

به گفته نجفی منش سال گذشته 170 هزار خودرو کف پارکینگ خودروسازان مانده بود که اکنون این میزان به صفر رسیده و قرار شده دیگر خودرو ناقص تولید نشود؛ اما این بدان معنا نیست که تولید قطعه افزایش یافته است چرا که قطعات تولیدی صرفا صَرف خودروهای تولیدی سال گذشته شده و افزایش تولیدی رخ نداده است.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور تصریح کرد: یکی از اساسی‌ترین مشکلات در صنعت قطعه سازی، نقدینگی بوده که باعث ضرر و زیان خودروسازان و قطعه سازان شده است؛ خودروسازان زیان انباشته 120 هزار میلیارد تومانی دارند که همین عامل باعث شده طلب قطعه سازان به 46 هزار میلیارد تومان برسد.

وی گفت: قطعه سازان برای جلوگیری از توقف تولید، از بانک‌ها وام گرفته اند که باعث شده قطعه سازان به بانک‌ها بدهی داشته باشند؛ هفته گذشته بانک مرکزی به چند بانک اعلام کرد ارائه تسهیلات بانکی را متوقف کنند که همین موضوع باعث می‌شود روند تولید کندتر شود.

رئیس انجمن صنایع همگن قطعه سازی کشور اضافه کرد: از طرفی سال گذشته وزارت صمت اعلام کرد باید قیمت خودرو 18 درصد گران شود که نمایندگان مجلس به این افزایش قیمت اعتراض کردند، در صورتی که تورم 40 درصدی داشته ایم؛ این موضوع که قیمت گذاری دستوری است باعث می‌شود خودروسازان و قطعه سازان زیان کنند و نتوانند به خوبی فعالیت کنند.

نجفی منش بزرگترین مشکل صنعت قطعه‌سازی کشور را تعیین مدیریت در خودروسازی توسط دولت دانست و گفت: دولت سهم 14 درصدی در خودروسازی دارد، اما مدیران این مجموعه را تعیین می‌کند؛ بهتر است دولت اجازه دهد خودروسازی به بخش خصوصی واگذار شود.

انتهای پیام/ منبع: صدا و سیما

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی