پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فراری هم کوتاه آمد و بالا رفت!/ معرفی نخستین شاسی بلند فراری با نام پورسانگوئه

بعد از بنتلی، لامبورگینی و استون مارتین، اینبار نوبت فراری است تا تعریفش را از خودرو SUV یا شاسی بلند ارائه دهد. فراری پس از ده ها سال طلسم را شکسته و اولین اتومبیل 4 در و شاسی بلند خود را با نام پورسانگوئه معرفی کرده است. به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو عطش […]

میلاد میرعابدینی
شنبه - ۲۶ شهریور ۱۴۰۱

بعد از بنتلی، لامبورگینی و استون مارتین، اینبار نوبت فراری است تا تعریفش را از خودرو SUV یا شاسی بلند ارائه دهد. فراری پس از ده ها سال طلسم را شکسته و اولین اتومبیل 4 در و شاسی بلند خود را با نام پورسانگوئه معرفی کرده است.

به گزارش پایگاه خبری رسمی جوان خودرو

عطش سیری ناپذیر خریداران نسبت اتومبیل های SUV، کراس اوور یا به اصطلاح خودمانی شاسی بلند، اغلب خودروسازان را وسوسه کرده تا از این بازار پررونق و پرمخاطب سهمی داشته باشند. اما مدت هاست شاسی بلند سواری با تعریف جدیدی روبرو شده و بعضی خریداران اتومبیل های شاسی بلند دیگر توقعشان از این مدل خودروها تنها قابلیت های خارج جاده ای نیست. هستند کسانی که علاوه بر قابلیت های یک خودرو شاسی بلند، نمی توانند از هیجان رانندگی با یک سوپر ماشین پر سر و صدا و سرکش هم بگذرند.

همین تقاضا باعث شده تا کمپانی های متعصبی که سال های سال با اتومبیل های اسپرت و کوپه شناخته می شدند هم پاهایشان در مقابل چنین وسوسه ای شل شود و پرفورمنس، هیجان و جذابیت های یک سوپر اسپرت را به ارتفاع بالاتری بیاورند و در کالبد یک اتومبیل SUV به نمایش بگذارند. حالا می بینید که اتومبیل های شاسی بلند در لاین آپ کمپانی هایی مثل آلفارومئو، لامبورگینی، مازراتی، بنتلی، استون مارتین و … هم دیده می شود.

فراری

رونق بازار شاسی بلندها فراری را هم وسوسه کرد!

اما همه این ها به کنار، یکی از جالب ترین اخباری که این روزها توجه ماشین بازها را به خودش جلب کرده، باز شدن پای فراری به گروه تولیدکنندگان اتومبیل های شاسی بلند است! شاید کمتر کسی فکرش را می کرد که فراری متعصب به ساخت اتومبیل های SUV تن دهد. سال ها بود شایعه ساخت یک خودرو شاسی بلند توسط فراری دهان به دهان می چرخید و هر از گاهی اخباری رسمی و غیر رسمی در این باره نیز منتشر می شد. اما حالا فراری به این شایعات پایان داده و نخستین محصول خود در کلاس SUV را به صورت رسمی معرفی کرده است.

نخستین اتومبیل 4 در فراری

نخستین شاسی بلند فراری عنوان دیگری را هم یدک می کشد، بله این اتومبیل نخستین خودرو 4 در فراری نیز به شمار می رود. شاسی بلند فراری، پورسانگوئه نام دارد. در نمای ظاهری پورسانگوئه بیش از هر پارامتری، یک فراری جذاب جریان دارد؛ شاید فراری بودن برای پورسانگوئه بهترین توصیف باشد.
پورسانگوئه را باید شبه کراس اووری دانست که علیرغم قد و قامت بلندش، در ظاهر آن یک روما، یک استرادالو حتا یک F40 دیده می شود. در خصوص کلاس و سگمنت پورسانگوئه هم باید گفت فراری صرفاً یک خودروی پرفورمنس و قدبلند را عرضه کرده و هیچ علاقه ای برای نهادن نام SUV بر پورسانگوئه ندارد.

اینجا هیچ چیز معمولی نیست

یکی از جالب ترین ویژگی های این اتومبیل جدید که آن را از هم سبکانش متمایز کرده، سبک باز شدن درها مشابه اتومبیل های رولزرویس است. در بخش کابین نیز یک فراری تمام عیار با داشبوردی تقریباً متشکل از دو بخش مجزا برای راننده و سرنشین کناری را شاهد هستیم. چهار صندلی جداگانه، متریال خاص و بسیار باکیفیت تریم داخلی، نمایشگرهای منحصر به فرد در بخش کلاستر و تهویه و روبه‌روی سرنشین کناری و…، همه و همه از مواردی هستند که بیننده را محو تماشای کابین این اعجوبه ایتالیایی می کنند.

پنل درها طراحی بسیار جالب دارند و صندلی های مجزای عقب و کنسول میانی بزرگ در این قسمت نشان می دهد فراری اگر بخواهد اتومبیلی راحت خلق کند، چیزی از رولزرویس و بنتلی کم ندارد. همچنین محیا شدن صندوق بار ۴۷۳ لیتری نیز نشان می‌دهد طراحان فراری ظاهر کوپه مانند و آئرودینامیک پورسانگوئه را به کارایی روزمره یک شاسی بلند ترجیح داده‌اند!

هیولای ناآرام فراری

اما مهمترین قسمت بحث ها با محوریت یک فراری، قطعا قابلیت های فنی و مشخصات پیشرانه است. این فراری 4 چرخ متحرک از یک پیشرانه 12 سیلندر هیولا با حجم 6.5 لیتر بهره می برد. این پیشرانه در پورسانگ با گیرباکس 8 سرعته 2 کلاچه جفت می شود. پورسانگوئه هم مثل GTC4Lusso از سامانه چهار چرخ محرک منحصر به‌ فردی با گیربکس دوم استفاده می‌کند که از دنده چهار به بالا یا حدود سرعت ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت‌، انتقال نیرو به محور جلو را قطع می‌کند.

پیشرانه پورسانگ می تواند 725 اسب بخار قدرت و 715 نیوتن متر گشتاور تولید کند و نکته هیجان انگیز اینجاست که حدود هشتاد درصد از گشتاور خودرو در دور موتور  ۲,۱۰۰ rpm در اختیار راننده قرار می گیرد و ماکزیمم قدرت آن در دور ۷,۷۵۰ rpm در دسترس است. رد لاین پیشرانه فراری نیز در محدوده هیجان انگیز ۸,۲۵۰ rpm تعیین شده است.

تلاش برای بهترین حالت تقسیم وزن

شتاب صفر تا صدپورسانگ ۳.۳ ثانیه و حداکثر سرعت آن ۳۰۸ کیلومتر بر ساعت اعلام شده است. همچنین فراری تمام تلاش خود را به کار بسته تا به توزیع وزن متعادلی در پورسانگ برسد. به همین دلیل، پیشرانه تا حد امکان به سمت کابین کشیده شده و گیرباکس در عقب نصب شده تا توزیع وزن ۴۹ به ۵۱ در جلو و عقب به دست بیاید. در همین حال، سقف خودرو که به‌صورت استاندارد از فیبرکربن ساخته می‌شود باعث کاهش مرکز ثقل شده است.

فراری برای پورسانگ یک سیستم تعلیق فعال را توسعه داده است که از فناوری True Active Spool Valve (TASV) شرکت کانادایی استفاده می کند و از چهار محرک ۴۸ ولتی برای کنترل دمپرها در آن بهره گرفته است. به عنوان مثال، این سیستم می تواند هنگام ورود خودرو به پیچ ها، ارتفاع آن را ۱۰ میلی متر کاهش دهد و باعث چسبندگی هر چه بیش تر خودرو به جاده شود تا حتی پشت فرمان پورسانگوئه، علی رغم اینکه ارتفاع بالایی از زمین دارید، همچنان بتوانید لذت ناب رانندگی با یک فراری خالص را تجربه کنید.

بحث شیرین قیمت

فراری ادعا می کند پورسانگوئه در یک سگمنت خاص قرار می گیرد. اما بدون شک وقتی از سوپر شاسی بلندی با این ویژگی ها صحبت می شود، فکر هر ماشین بازی به سمت مقایسه آن با استون مارتین DBX، لامبورگینی اوروس و بنتلی بنتایگا می رود. فاصله میان 2 محور شاسی بلند فراری به  ۳,۰۱۷ میلی‌متر می رسد. درحالی‌که با وزن ۲۰۳۳ کیلوگرمی احتمالاً از همه رقبایش سبک تر است. قیمت پایه فراری پورسانگ یا پوروسانگوئه ۳۹۰ هزار یورو معادل حدود ۴۰۰ هزار دلار اعلام شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی