پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

واردات خودرو

تعرفه واردات خودرو باید هر ساله 10 درصد کاهش یابد

به گفته نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تعرفه واردات خودرو باید هر ساله 10 درصد کاهش یابد و به صفر برسد تا خودروهای داخلی با محصولات روز جهانی رقابت کند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو علی اصغر عنابستانی درباره صنعت خودروسازی، گفت: صنعت خودروسازی به پاشنه آشیل اعتماد مردم به توانمندی‌های خودشان تبدیل […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۶ مهر ۱۴۰۱

به گفته نماینده مجلس شورای اسلامی بیان کرد: تعرفه واردات خودرو باید هر ساله 10 درصد کاهش یابد و به صفر برسد تا خودروهای داخلی با محصولات روز جهانی رقابت کند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

علی اصغر عنابستانی درباره صنعت خودروسازی، گفت: صنعت خودروسازی به پاشنه آشیل اعتماد مردم به توانمندی‌های خودشان تبدیل شده است؛ مردم می‌پرسند، چرا در حوزه صنایع موشکی، نانو، پزشکی و… به پیشرفت‌های چشم‌گیر جهانی دست یافته‌ایم اما در صنعت خودروسازی کشور این گونه هستیم؟

نماینده مردم سبزوار، جغتای، جوین، خوشاب و داورزن در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه متاسفانه در خودروسازی، قطعه‌سازی و صنایع وابسته، مافیا و تعارض منافع شدید بیداد می‌کند، افزود: دولت باید از صنعت خودروسازی کنار رود زیرا نمی‌توان خود ذینفع بود و برای همان صنعت نیز سیاست‌گذاری کرد.

وی با اشاره به اینکه دولت نباید بنگاهداری کند، اضافه کرد: از روز اول به وزیر صنعت، معدن و تجارت گفتیم که باید در فرصتی چند ماهه تمام سهام دولت در خودروسازی‌ها را واگذار کند تا بتواند به ایران خودرو و سایپا نظارت کند؛ چرا مدیرعامل ایران خودرو و سایپا باید توسط وزیر صمت انتخاب شود؟

این نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه داد: در دنیا از مسئله واردات به عنوان تنظیم‌گر و رگلاتور استفاده می‌شود؛ در برخی مواقع نیاز است، خودرو با تعرفه پایین وارد شود و در سایر موارد واردات با تعرفه بالا.

عنابستانی تصریح کرد: باید به خودروسازان فرصت مشخصی برای ارتقای کیفیت داده شود به طور مثال تعرفه واردات هر ساله 10 درصد کاهش یابد و طی 10 سال تعرفه واردات صفر شود با تحقق این مهم در 10 سال آینده خودروهای داخلی باید با خودروی جهانی رقابت کند.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر محصولات برخی شرکت‌های قطعه‌سازی به سایر کشورها صادر می‌شود، افزود: رابطه قطعه‌ساز و خودروساز مشخص نیست؛ به طور مثال ایران‌ خودرو واحدی به نام تامین قطعات، واحد دیگری به نام ساپکو دارد در کنار این مجموعه‌ها، واحد یاپکو نیز فعال است، این شرکت‌های واسطه‌ای به رانت تبدیل می‌شود بنابراین قطعات بی‌کیفیت و گران تامین خواهد شد.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه راهکارهای بسیاری برای کاهش قیمت تمام شده تولید خودرو وجود دارد، افزود: باید ساختارها اصلاح شود، هزینه تمام شده تولید کاهش یابد و واسطه‌ها حذف شود.

انتهای پیام/ منبع: خانه ملت

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی