پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شاسی بلند فراری با لامبورگینی اوروس و آستون مارتین DBX

سوپراسپرت های شاسی بلند / نبرد فراری با لامبورگینی و آستون مارتین

بازار داغ شاسی بلندها بر هیچکس پنهان نیست. اولین بار کمپانی پورشه بود که به عنوان یک سازنده خودروهای اسپرت، با مدل کاین در سال 2002 پا به قلمرو شاسی بلندها گذاشت. در آن زمان سایر اسپرت سازان، پورشه کاین را مورد تمسخر قرار می دادند اما رفته رفته با افزایش محبوبیت این کلاس خودرویی، […]

سامیار راشد
جمعه - ۸ مهر ۱۴۰۱

بازار داغ شاسی بلندها بر هیچکس پنهان نیست. اولین بار کمپانی پورشه بود که به عنوان یک سازنده خودروهای اسپرت، با مدل کاین در سال 2002 پا به قلمرو شاسی بلندها گذاشت. در آن زمان سایر اسپرت سازان، پورشه کاین را مورد تمسخر قرار می دادند اما رفته رفته با افزایش محبوبیت این کلاس خودرویی، اسپرت سازان و حتی لوکس سازان هم به این عرصه پیوستند تا سهمی از این بازار پر سود را به خود اختصاص دهند. شاید اگر یک دهه پیش به گوشتان می رسید که روزی می توانید شاسی بلند لامبورگینی را سوار شوید، مورد تمسخر قرار می گرفتید. اما این اتفاق افتاد. حالا آستون مارتین، فراری و لامبورگینی به عنوان مشهورترین اسپرت سازان، وارد این کارزار شده اند و رقابت تنگاتنگی میان آنها برقرار است. نکته اینجاست که این سه شاسی بلند اروپایی از کشورهای ایتالیا و انگلستان، مشخصات تقریبأ یکسانی دارند، بنابراین کار سختی را در جلب رضایت مشتری شاسی بلندهای اسپرت، پیش رو دارند.

 

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

آستون مارتین DBX707

تا پیش از معرفی فراری Purosangue، آستون مارتین DBX707 عنوان نیرومندترین و سریعترین شاسی بلند دنیا را در اختیار داشت که با حریف تازه نفسی از مارانلو روبرو شد. DBX707 در حقیقت نسخه نیرومندتر آستون مارتین DBX بوده که با موتور هشت سیلندر خورجینی 4 لیتری تویین توربو با تنظیمات جدید، می تواند 707 اسب بخار نیرو و 900 نیوتون متر گشتاور را تولید کند که به ترتیب، 154 اسب بخار و 200 نیوتون متر بیشتر از DBX استاندارد است. این شاسی بلند نیرومند انگلیسی می تواند در 3.3 ثانیه از صفر به یکصد کیلومتر بر ساعت برسد و تا 310 کیلومتر بر ساعت هم سرعت بگیرد که این حیث، درست با فراری Purosangue برابری می کند. آستون مارتین، مصرف سوخت DBX707 را 14.4 لیتر در سیکل ترکیبی اعلام کرده که با در نظر گرفتن قدرت و گشتاوری که تولید می کند، قابل توجه است. BDX707 با جلوپنجره بزرگتر، سپر متفاوت در جلو و عقب و رینگ های اسپرت تر، از DBX استاندارد متمایز می شود و حقیقتأ ظاهر زیبا و شاخصی دارد. قیمت پایه آستون مارتین DBX707، زیر 240 هزار دلار اعلام شده است که با در نظر گرفتن مشخصات تقریبأ یکسان، بیش از 150 هزار دلار ارزانتر از فراری می باشد.

فراری پوروسانگوئه V12

حدود پنج سال پیش بود که Sergio Marchionne، مدیر عامل اسبق گروه خودروسازی فیات کرایسلر، اذعان داشت مگر اینکه از روی جنازه من رد شوید و شاسی بلند فراری را ببینید! او در سال 2018 درگذشت و گفته وی هم به حقیقت پیوست. فراری جدیدترین اسپرت سازی است که با Purosangue وارد بازار شاسی بلندها شده است. فراری Purosangue نه تنها اولین شاسی بلند فراری بلکه اولین ساخته چهار درب این خودروساز ایتالیایی بود که درب های آن همانند رولزرویس برخلاف جهت یکدیگر باز می شوند. از نظر ظاهری، پوروسانگوئه شباهت غیر قابل انکاری را با فراری روما دارد و به زیبایی تمام، هویت فراری را با خود به یدک می کشد. فراری Purosangue تنها شاسی بلند اسپرت دنیا و در کنار رولزرویس کولینان، دومین شاسی بلند 12 سیلندر دنیاست. زیر کاپوت کشیده این اسب سرکش مارانلو، موتور 12 سیلندر خورجینی 6.5 لیتری با تنفس طبیعی قرار دارد که می تواند 715 اسب بخار نیرو و 716 نیوتون متر گشتاور را تولید کند. شتاب صفر تا یکصد کیلومتر بر ساعت آن 3.3 ثانیه اعلام شده و می تواند تا 310 کیلومتر بر ساعت هم سرعت بگیرد. قیمت پایه این فراری 390 هزار دلار اعلام شده که حدود 130 هزار دلار از قیمت پایه لامبورگینی اوروس بیشتر است.

لامبورگینی اوروس پرفورمانته

لامبورگینی Urus به عنوان اولین شاسی بلند لامبورگینی در سال 2017 وارد بازار شد و با وجود اینکه در میان سایر تولیدات این خودروسازی ایتالیایی، طول عمر کمتری داشت، اما با 20 هزار دستگاه فروش در سطح بین المللی، به پرفروش ترین خودرو لامبورگینی در طول تاریخ تبدیل شد. اما با وجود اینکه پنج سال از عمر اوروس می گذشت، لامبورگینی تصمیم گرفت تا آنرا به روز رسانی کند تا در مقابل رقبای تازه نفس کم نیاورد و در نتیجه نسخه اوروس پرفورمانته متولد شد. پیشرانه هشت سیلندر 4 لیتری تویین توربو اوروس performante، با 16 اسب بخار بخار بیشتر، حالا می تواند 657 اسب بخار نیرو و 850 نیوتون متر گشتاور تولید کند. در حالیکه شتاب صفر تا صد 3.3 ثانیه ای آن با فراری پوروسانگوئه و آستون مارتین DBX707 یکسان بوده، با حداکثر سرعت 306 کیلومتر بر ساعت، از دو رقیب خود کُندتر است. لامبورگینی با استفاده گسترده از فیبرکربن در ساخت Urus Performante توانسته وزن آنرا به میزان 47 کیلوگرم در مقایسه با نسخه استاندارد کاهش دهد. از نظر ظاهری هم پرفورمانته تفاوت های جزئی در بخش سپر و کاپوت با نسخه استاندارد دارد و از رینگ های بزرگتر و اسپرت تری بهره می برد. قیمت پایه شاسی بلند جدید لامبورگینی، 260 هزار دلار اعلام شده است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی