پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برقی یا بنزینی، کدام مراقب جیب شما است؟

صنعت خودرو با سرعت در حال حرکت به سمت خودروهای برقی است و حالا پیشرانه های درون سوز به تاریخ انقضا خود نزدیک می شوند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  خودروهای برقی اگرچه مزایای زیادی دارند، اما بی‌عیب هم نیستند. برای مثال در تبلیغ مزایای خودروهای هیبریدی و برقی می‌گویند هزینه نگهداری آنها در […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۳ آبان ۱۴۰۱

صنعت خودرو با سرعت در حال حرکت به سمت خودروهای برقی است و حالا پیشرانه های درون سوز به تاریخ انقضا خود نزدیک می شوند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

خودروهای برقی اگرچه مزایای زیادی دارند، اما بی‌عیب هم نیستند. برای مثال در تبلیغ مزایای خودروهای هیبریدی و برقی می‌گویند هزینه نگهداری آنها در مقایسه با مدل‌های بنزینی و دیزلی به مراتب کمتر است. حالا مشخص شده این امر تا زمانی درست است که باتری به مشکلی برنخورد، زیرا هزینه تعویض باتری خودروهای برقی ممکن است سرسام‌آور باشد. این مورد در خصوص خودروهای هیبریدی موجود در ایران نظیر تویوتا پریوس تویوتا کمری و هیوندای سوناتاهای هیبریدی نیز صدق می کند و به معضی برای خرید و فروش این خودروها در بازار دست دوم تبدیل شده اند.

شاید بدانید باتری مهم‌ترین و در عین حال گران‌ترین قطعه یک خودروی برقی است و بین 30 تا 57 درصد از قیمت نهایی به آن مربوط می‌شود. از این رو در صورت خرابی باید هزینه بالایی برای تعویض باتری پرداخت کرد. البته سازندگان خودروهای برقی در تلاش هستند با ارائه وارانتی‌های طولانی مدت، خیال مشتریان را از این بابت راحت کنند. ولی در هر حال وارانتی‌های آنها تاریخ انقضایی دارد.

هزینه سنگین تعویض باتری خودرو

برای اینکه درک بهتری از هزینه بالای تعویض باتری در یک خودروی خودروی برقی یا هیبریدی داشته باشید، به چند مثال عینی اشاره می‌کنیم. فیلیس لو (Phyllis Lau) از شهروندان اونتاریو، مالک یک دستگاه کیا سول برقی مدل 2018 است. وی به خاطر خرابی باید باتری خودروی خود را تعویض می‌کرد. این کار با احتساب دستمزد و مالیات جمعا 23 هزار دلار کانادا (معادل 16,872 دلار آمریکا) هزینه در پی داشته است.

کن ادواردسن دیگر شهروند اونتاریویی است که باید رقمی باورنکردنی برای تعویض باتری خودروی خود هزینه کند؛ او که مالک یک دستگاه لینکلن MKZ هیبریدی مدل 2011 است، باید 20 هزار دلار کانادا (14,672 دلار آمریکا) برای تعویض باتری بپردازد. از این رقم، 15 هزار دلار کانادا (11,004 دلار آمریکا) مربوط به قیمت باتری است.

نکته تامل‌برانگیز اینکه هزینه تعویض باتری یک خودروی هیبریدی قدیمی با هزینه مربوط به تعویض باتری یک مدل برقی جدید، اختلاف زیادی ندارد. البته این اولین بار نیست که چنین موردی گزارش می‌شود. پیش از این و در ماه آگوست نیز گزارشی مبنی بر پرداخت صورت‌حساب 30 هزار دلاری (دلار آمریکا) برای تعویض باتری شورولت ولت منتشر شده بود.

مراقب عمر باتری خودرو باشید!

این مثال‌ها یک مساله بسیار حائز اهمیت را درباره خودروهای هیبریدی و برقی آشکار می‌کنند. در این دست وسایل نقلیه عمر باتری خیلی مهم است و خریداران مدل‌های دست دوم باید بطور ویژه آن را مد نظر قرار دهند. به عبارت دیگر این فاکتور اهمیتی در حد سلامتی موتور در مدل‌های صرفا بنزینی و دیزلی دارد.

با توجه به هزینه تعویض باتری خودروهای برقی که رقمی بسیار بالاست، خودروسازان باید با تمرکز بر تکنولوژی‌های نوین، به دنبال ساخت باتری‌هایی با عمر بیشتر باشند. ارائه وارانتی‌های طولانی‌تر هم می‌تواند یک راهکار کوتاه‌مدت باشد. ذکر این نکته ضروری است که تکنولوژی ساخت باتری در سال‌های اخیر پیشرفت‌های قابل توجهی داشته است. اما با این حال انتشار گزارش‌‌ها از تجربه تلخ مالکان مدل‌های برقی قدیمی‌تر، می‌تواند مشتریان مدل‌های جدیدتر را با تردید مواجه کند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی