نقشه راه وزارت صمت برای رقابت پذیر کردن صنعت خودرو

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صمت گفت: این وزارتخانه برنامه ای مشتمل بر سه گام اساسی طراحی­ کرد تا بتواند تا سال ۱۴۰۴ این صنعت از مختصات غیرقابل دفاع کنونی به وضعیت رقابت‌­پذیر تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل صنایع وزارت صمت اظهار کرد: صنعت خودروی کشور به عنوان بزرگترین صنعت کشور پس از صنعت نفت و یکی از صنایع با بیشترین رشد در پس از انقلاب محسوب می‌شود، به‌گونه‌ای که همه زیرساخت‌های مرتبط با طراحی و توسعه محصول و همچنین توسعه زنجیره تامین در پس از انقلاب اسلامی محقق شد.

وی گفت: این صنعت با پاسخ به نیاز بازار داخلی سالیانه از خروج 12 میلیارد دلار ارز از کشور جلوگیری می‌کند.

توکلی لاهیجانی افزود: از سوی دیگر بنا به بسیاری از تحلیل‌های بین‌المللی مزیت‌های رقابتی فراوانی در این صنعت نظیر نیروی مهندسی و متخصص فراوان، زیرساخت‌های تولید خودرو، انرژی و نیروی کار ارزان و بازار‌های گسترده منطقه نشان از قابلیت‌های این صنعت برای دستیابی به اهداف تعیین شده در سال 1404 را دارد.

وی اضافه کرد: اکنون ظرفیت تولید سالیانه سه میلیون دستگاه خودرو در کشور وجود دارد که فقط با احیای این ظرفیت با اتکا به بن­سازه‌های جدید و باکیفیت، می ­توان به 10 کشور برتر جهان از منظر صنعت خودروسازی پیوست.

توکلی لاهیجانی گفت: صنعت خودروی کشور در سال‌های گذشته به درد‌های مزمنی نظیر شکنندگی جریان تولید، تلاطم بازار، کیفیت پایین محصولات و غیره مبتلا شده بود، به‌گونه­ ای که به نظر می ­رسید گره ناگشودنی در صنعت خودروی کشور وجود دارد.

وی ادامه‌ داد: در وزارت صنعت، معدن و تجارت برنامه ­ای مشتمل بر سه گام اساسی طراحی­ شد که بتوان تا سال 1404 این صنعت از مختصات غیرقابل دفاع کنونی به وضعیت رقابت ­پذیر تبدیل شود.

مدیرکل صنایع خودروی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: نقشه راه تحول صنعت خودروی ایران بر اساس برنامه تدوین شده وزارت صنعت، معدن و تجارت، شامل سه مرحله اصلی است.

وی افزود: مرحله نخست، آماده­سازی و احیای ظرفیت­های موجود (نیمه دوم 1400 تا پایان 1401) است که در آن حل مسائل و اصلاح ساختار بنگاه‌ها، فعال کردن ظرفیت­های موجود، دستیابی به ترکیب مناسب تولید و تعریف و آغاز طرح های سرمایه ­گذاری پیش‌بینی شده است.

توکلی گفت: مرحله دوم، استانداردسازی همه محصولات و تمرکز بر گسترش صادرات (سال 1402) است که با حذف محصولات قدیمی، تولید محصولات منطبق بر استاندارد‌های 85 گانه و دستیابی به کیفیت رقابتی اجرایی می‌شود.

وی اضافه کرد: در مرحله سوم در سال‌های 1403 و 1404 بر ارتباطات خارجی تمرکز شده و از طریق بهره‌­برداری از فرصت خارجی و گسترش بازار‌های صادراتی مبتنی بر محصولات رقابتی و همچنین جذب سرمایه ­گذاری خارجی بر مبنای مزیت­های ایجادشده در صنعت خودروی داخلی برنامه‌ریزی خواهد شد.

انتهای پیام/ منبع: صدا و سیما

لاماری راین ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام کرمان موتور آمیکو مدیران خودرو

نظر شما !!