پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مکث موتور تیارا

مکث و شتاب گیری تیارا برای ورود به بازار ایران / تست فنی ((تیارا)) مکث موتور

تحریم‌های صنعت خودرو و اقتصاد کشور در سال 97 باعث شد بسیاری از خودروسازان و واردکنندگان کشور مسیر جدیدی در فعالیت‌های خود انتخاب کنند. در واقع دست کم 5 شرکت واردکننده به جرگه تولیدکنندگان خودرو پیوستند. تعدادی از برندها که زیر مجموعه هولدینگ‌های بزرگ صنعتی بودند، سریع‌تر توانستند به جرگه تولید کنندگان بپیوندند. به گزارش […]

javankhodro
شنبه - ۱۴ آبان ۱۴۰۱

تحریم‌های صنعت خودرو و اقتصاد کشور در سال 97 باعث شد بسیاری از خودروسازان و واردکنندگان کشور مسیر جدیدی در فعالیت‌های خود انتخاب کنند. در واقع دست کم 5 شرکت واردکننده به جرگه تولیدکنندگان خودرو پیوستند. تعدادی از برندها که زیر مجموعه هولدینگ‌های بزرگ صنعتی بودند، سریع‌تر توانستند به جرگه تولید کنندگان بپیوندند.

به گزارش تیم تست فنی پایگاه خبری جوان خودرو؛

 

مکث موتور که زیر مجموعه هولدینگ ماموت است یکی از همین برندهاست که در دوران تحریم همکاری با کمپانی BAIC چین را در دستور کار قرار داد. مکث موتور بعد از ارائه پیکاپ کلوت یا همان دایون V5 در سال گذشته، سراغ یک کراس اوور رفت تا از قافله تولید خودروهایی با کاربری عمومی‌تر عقب نماند. کراس اوور مکث موتور تیارا نام دارد. خودرویی که در واقع بایک رویجیانگ با کد X5 است. فرصتی دست داد تا کمی این خودرو را مورد تست و بررسی قرار دهیم.

نمای ظاهری

زبان طراحی تیارا هم به روز است و هم پیچیدگی‌های خاصی ندارد. به این ترتیب باید گفت طراحی این خودرو بیش از این که هیجان انگیز باشد، شیک به نظر می‌رسد. به همین دلیل احتمالا به این زودی از نگاه کردن به آن خسته نمی‌شوید. به خصوص خطوط کرومی در جلوپنجره و بخش های دیگر در صورتی که رنگ بدنه خودرو تیره باشد، حس شیک بودن را بیشتر القا می‌کند.

 در نمای روبه‌رو جلوپنجره گسترده‌ای وجود دارد که تقریبا مرزی با درپوش موتور و سپر بین آن نیست. این گستردگی باعث شده خودرو عریض‌تر از آن چه که هست به نظر برسد. البته لوگو مکث موتور هم درست در وسط جلوپنجره نصب شده که از نظر طراحی تناسبی با خطوط عمودی جلوپنجره ندارد. چراغ‌ها فرم پیچیده‌ای ندارند و سپر هم تا اندازه‌ای شبیه به محصولات آلمانی به نظر می‌رسد.

 اما به طور کلی ارتباط اجزاء نمای جلو با یکدیگر مناسب است و همه چیز به همه چیز می‌آید. سادگی در طراحی را می‌توانید در نمای کناری این کراس اوور 7 نفره هم ببینید. در واقع ستون‌های تیارا نیز به شکل سنتی طراحی شده‌اند، مطابق با آنچه که انتظار دارید. ردپای اقتباس از فرم‌های آلمانی را می‌توانید در نمای عقب تیارا بیش از نقاط دیگر ببینید.

چراغ‌های مستطیلی شکل اما چند ضلعی و گرافیکی آشنا نشان می‌دهد طراحان این خودرو نیم نگاهی به محصولات فوکس واگن و آئودی داشته‌اند. اما به طور کلی طراحی تیارا جذاب و شیک است. نه هیجان مصنوعی همچون بعضی از هم‌وطنان خود دارد و نه طراحان آن سعی کرده‌اند خلاقیت‌های غیر جذاب در آن تزریق کنند.

این خودرو را باید در رده کراس اوورهای اندازه متوسط بازار قرار داد. اگر تصور کنیم خودرویی چون کیا سورنتو یک کراس اور فول سایز است، تیارا با ۴۷۸۸ میلی متر طول، ۱۸۷۵ میلی متر عرض، ۱۷۳۰ میلی متر ارتفاع و فاصله محوری ۲۸۱۵ میلی متر در رده میانه بازار قرار می‌گیرد. هر چند این خودرو نیز مثل سورنتو 7 نفره است، اما باید گفت ردیف سوم صندلی‌ها در اغلب خودروها جایی نیست که اولویت شما برای نشستن باشد.

رینگ‌های تیارا 18 اینچی هستند، اما طرح به خصوص و منحصر به فردی ندارند. ضمن این که به نظر می‌رسد اگر سایز رینگ و لاستیک کمی بزرگ‌تر بود، حتما تیارا زیباتر به چشم می‌آمد. البته نباید فراموش کرد تغییر در سایز رینگ و لاستیک موجب تغییر بسیاری از فاکتورهای خودرو از جمله هندلینگ و نتایج تست‌های ترمزگیری تا مصرف سوخت و … می‌شود که هزینه‌های زیادی در بر دارد.

امکانات و تجهیزات

در کراس اوور تیارا می توانید، امکانات و تجهیزاتی مثل شش کیسه هوای ۱۰ نقطه‌ای، رادار نقطه کور، صندلی‌های برقی جلو با گرمکن، کروز کنترل، جلو آمپر دیجیتال، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، استارت دکمه‌ای، حالت رانندگی اسپرت، ترمز پارک برقی، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، سقف پانورامای برقی، دوربین ثبت وقایع، سنسور نور، در صندوق برقی، فناوری ELD چراغ‌ها، سنسور پارک عقب، تهویه الکتریکی دستی، آینه الکتروکرومی و چند مورد دیگر را پیدا کنید. البته این لیست با خودرویی که مورد تست قرار گرفت مطابقت دارد و شاید در زمان تولید انبوه تغییراتی در امکانات این خودرو به وجود بیاید.

ارگونومی درون کابین تیارا مناسب است. از نظر کیفیت قطعات باید آن را با تیگو 7 مقایسه کرد و در بعضی از نقاط متریال مورد استفاده از نظر کیفیت و حس لامسه مناسب است. به طور مثال روکش سطح بالای داشبورد جنسی بین چرم و پارچه دارد که نرم و با کیفیت است.

ردیف های اول و دوم صندلی‌ها از نظر فضای سرنشین مناسب هستند و صندلی‌های ردیف دوم هم برای راحتی بیشتر سرنشینان ردیف سوم تنظیم می‌شود. در ردیف دوم یک خروجی تهویه مطبوع وجود دارد. نمایشگر جذابی برای تیارا طراحی شده است و از نظر رنگ بندی هم زیباست. اما مثلا نمایشگر حالت دنده در پایین ترین بخش قرار دارد و اگر شما قد متوسطی داشته باشید، باید فرمان را به سمت پایین تنظیم کنید تا نمایشگر دنده دیده شود!

تست فنی

با توجه به ذات کراس اوور تیارا به عنوان یک کراس اوور خانوادگی اقتصادی، بدون شک نمی‌توان به چند دور راندن این خودرو روی سنگ فرش‌های پیست شهرک صنعتی ماموت تست فنی گفت. اما حداقل آشنایی با قابلیت‌های این خودرو در این پیست حاصل می‌شود.

تیارا یک موتور 1.5 لیتری توربوشارژ دارد که می‌تواند 155 اسب بخار نیرو و 215 نیوتن متر گشتاور تولید کند. گیربکس این خودرو یک نمونه AT و 6 سرعته است که حاصل همکاری DAE چین با هیوندایی پاور تک کره به حساب می‌آید. ورژن های مختلف این گیربکس حتی در بسیاری خودروهای کیا و هیوندایی مورد استفاه قرار گرفته است و از نظر کیفیت به نظر مناسب می‌آید. هر چند همچون خودروهای کره‌ای در آن سعی شده عملکردی توام با نرمش ایجاد شود و به همین دلیل نرم افزار گیربکس محدودیت‌هایی در نظر گرفته است. یکی از این محدودیت‌ها تعویض دنده در دور 5 هزار و 300 است. ضمن این‌که در معکوس کردن دنده‌ها نیز دقت بالایی دارد. مثلا باید سرعت خودرو حدود 25 کیلومتر باشد تا دنده 2 را به 1 معکوس کند که نشان می‌دهد به منظور غلبه بر Lag یا تاخیر توربوشارژر، مهندسین سعی کرده‌اند ضریب دنده یک را کوتاه بگیرند تا توربو سریع به فشار یا Boost کافی برسد.

در مسیر صاف این خودرو عملکردی مثل دیگنیتی دارد و شتاب‌گیری آن به خصوص با دنده 3 مناسب است. یکی از نکات جالب توجه در این خودرو Body Roll یا انحراف بدنه بسیار کم در لحظه پیچیدن است. این در حالیست که محور عقب خودرو از اتصالات H شکل بهره می‌برد. میزان نرمی یا سختی سیستم تعلیق در مسیر هموار پیست ماموت قابل لمس نبود و نمی‌توانیم در مورد آن قضاوت کنیم.

محور جلو تیارا مجهز به سیستم تعلیق مک فرسون است. همچنین فرمان برقی تیارا دقت مناسبی دارد. هر چند با چند دور راندن تیارا در پیست نمی تواند شاخص‌های مناسبی در مورد عملکرد این خودرو در اختیار ما بگذارد، اما یک سیمای کلی از وضعیت فنی و کیفیت آن را می‌توان لمس کرد. به نظر می‌رسد تیارا در زمان ورود به بازار بتواند سهم پیش بینی شده از بازار کراس اوورها را به خود اختصاص دهد.

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی