پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انجمن_قطعه_سازان_خودرو

80 درصد وام خودرو در جیب خودروسازان

رئیس انجمن قطعه سازان نسبت به عقب افتادن بدهکاری خودروسازان به قطعه سازان ابراز ناراحتی کرد و گفت 80 درصد مبلغ وام خودرو توسط شرکت های خودروساز دریافت شده است و تنها 20 درصد از مطالبات قطعه سازان پرداخته شده است. رئیس انجمن قطعه سازان با اشاره به وجود برخی آمارهای متناقص در خصوص میزان […]

سهیل زنگنه
شنبه - ۱۹ دی ۱۳۹۴

رئیس انجمن قطعه سازان نسبت به عقب افتادن بدهکاری خودروسازان به قطعه سازان ابراز ناراحتی کرد و گفت 80 درصد مبلغ وام خودرو توسط شرکت های خودروساز دریافت شده است و تنها 20 درصد از مطالبات قطعه سازان پرداخته شده است.

رئیس انجمن قطعه سازان با اشاره به وجود برخی آمارهای متناقص در خصوص میزان مطالبات قطعه سازان گفت : در حال حاضر آمار دقیقی در این ارتباط وجود ندارد و همچنان ابهاماتی در خصوص میزان مطالبات قطعه سازان از خودروسازان وجود دارد.

محمد باقر رجال در گفتگو با خبرنگار خبر خودرو افزود : هر چند با اختصاص تسهیلات 25 میلیونی به متقاضیان خرید خودرو وافزایش فروش شرکتهای خودروساز ، حدود 20 درصد از مطالبات قطعه سازان توسط خودروسازان پرداخت شد اما همچنان بخش زیادی از این مطالبات وجود دارد که تاکنون اقدامی در این راستا صورت نگرفته است.

وی با اشاره به پیشنهادات مطرح در خصوص لزوم اختصاص حداقل 80 درصد از منافع حاصل از فروش شرکتهای خودروساز به قطعه سازان گفت : این مساله کاملا برعکس پیشنهادات مطرح صورت گرفت و 80 درصد منافع ناشی از فروش شرکتها نصیب خودروسازان شد .

وی اظهار داشت : البته رقم 5 هزار میلیارد تومانی که عضو هیات مدیره انجمن قطعه سازان در خصوص مطالبات این صنعت عنوان کرده است به رقم واقعی نزدیک تر بوده ، هر چند این ارقام نیز معمولا به صورت تخمینی اعلام می شود.

وی گفت : امروز نظراتی که در خصوص ارقام بسیار بالاتر مطالبات قطعه سازان عنوان می شود خیلی قابل اعتماد نیست هر چند رقم 5 هزار میلیارد تومان نیز به هیچ وجه نمی تواند خیلی دقیق باشد.

وی با اشاره به تداوم مشکل جدی نقدینگی قطعه سازان خاطر نشان کرد : در صورتی در جریان تسهیلات اختصاص یافته 50 درصد از آن نیز به قطعه سازان پرداخت می گردید تا حدودی امروز اوضاع مالی قطعه سازان بهتر بود.

رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان تصریح کرد : در حال حاضر اغلب واحدهای قطعه سازی در کشور با مشکل جدی نقدینگی روبرو است به طوری که عمده قطعه سازان با حدود 40 درصد از ظرفیت در حال تولید هستند و ارقام 50 درصدی که اعلام شده بسیار خوشبینانه است.

رجال افزود : هر چند امروز فعالیت تعداد از واحدهای قطعه سازی تقریبا متوقف شده است و تعداد بسیاری نیز با ظرفیت بسیار کمی در حال تولید هستند و تنها چند قطعه ساز بزرگ در حال تولید و تامین نیاز داخل هستند.

وی گفت : وقتی قطعه ساز توان مالی برای تولید ندارند قطعا افزایش تولید معنی نخواهد داشت ضمن اینکه این شبه وجود دارد که با نقدینگی که کسب شده قطعات چینی و بی کیفیت وارد گردیده که وانمود شود که اگر قطعه ساز داخلی قطعه ای نیز تولید نکند مشکلی بوجود نخواهد آمد و قطعه ساز داخلی عملا نقشی در زنجیره تامین ندارد.

وی تصریح کرد : استفاده از قطعات چینی قطعا باعث بدنامی قطعه سازان داخلی خواهد شد.

وی با اشاره به تعطیلی 50 درصد واحدهای قطعه سازی کشور ، تصریح کرد : در صورت ادامه این شرایط تا پایان امسال ، جریان تعطیلی واحدها ادامه یافته و شاهد تعطیلی گسترده تر در این صنعت خواهیم بود.

وی گفت : متاسفانه امروز مسئولین تصمیم گیر مشکلات صنعت قطعه سازی کشور را باور ندارند .

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی