پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

شاهین؛ مطمئن! / پرواز به آینده با شاهین سایپا

شاهین سایپا، بلوغ گروه خودروسازی سایپا را نشان می‌دهد، آن هم بلوغی که در شرایطی سخت به واقعیت تبدیل شده است. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو  قیمت‌ها در بازار این روزها کمی بی‌رحمانه به جیب‌مان حمله می‌کنند. همین عاملی شده تا مردم هم در خرید محصول بیش از پیش دست به عصا گام […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۲۱ آبان ۱۴۰۱

شاهین سایپا، بلوغ گروه خودروسازی سایپا را نشان می‌دهد، آن هم بلوغی که در شرایطی سخت به واقعیت تبدیل شده است.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو 

قیمتها در بازار این روزها کمی بیرحمانه به جیبمان حمله میکنند. همین عاملی شده تا مردم هم در خرید محصول بیش از پیش دست به عصا گام بردارند. چنین واکنشی نسبت به نوسانات قیمتی عاقلانه است. البته منطق حکم میکند زمانی که قصد خرید محصولی علی‌الخصوص خودرو را دارید باید تمامی جوانب اعم چگونگی خرید، هزینه نگهداری و خدمات پس از خرید را در نظر گرفت. همچنین در این میان از کیفیت ساخت و قطعات خودرو در کنار قیمت آن باید اطلاع کافی را کسب کرد و تصمیم درستی گرفت.

آیا میدانید چطور باید این اقدامات را انجام داد؟ مرحله اول در خرید خودرو، بررسی نیازها و توقعاتمان از یک خودرو است. تصور کنید شما در نظر دارید تا یک خودرو سدان با چهرهای به روز در اختیار داشته باشید. با توجه به موارد مطرح شده شما می‌توانید به خودرو شاهین فکر کنید. بیایید ببینیم آیا این خودرو اصلا مناسب خرید است؟

شاهين کيست؟

پرنده خوش پرواز سايپا در شرايطي سخت متولد و بزرگ شده، در روزهايي که حال صنعت خودرو اصلا جالب نبود اما سايپايي ها براي اين سدان خوش چهره زمان زيادي صرف کردند تا شاهين، شاهين شود. سايپا شايد براي اولين در سختي ستاره سازي کرد و اين محصول را بر پايه پلتفرم SP100 وارد ميدان کرد. همين اول کار بگوييم که نه ما و نه هيچ کس ديگري نمي تواند با آرايش کلمه ها تصويرساز حس آرامش و سواري اين خودرو باشد بلکه تنها مي توان روايت گر آن بود. حالا که فهميديم کيست بد نيست کمي هم به قد و بالايش نگاهي بياندازيم.

شاهین سایپا

چشم و ابرو

نمي توان از اين نکته چشم پوشي کرد که بر عکس ديگر خودروهاي موجود در بازار که اصلا شباهتي به نامشان ندارند شاهين سايپا در نگاه اول نامش را فرياد مي زند. با نگاهي جزئي به چراغ هاي کشيده و آن اخم کوچکش در کنار جلوپنجره نچندان پيچيده و ساده اي که دارد متوجه خواهيد شد که با خودرويي طرف هستيد که از زبان طراحي امروز برخوردار است اما قصدي براي القاي هيجاني واهي به شما ندارد اگر هم دنبال مه شکن هستيد که طبق معمول اکثر خودروها يه پله پايين بايد برويد که البته در کنار آن چراغ روز هم مهمان شده است. در قسمت جانبي هم شاهد افت و خيز خاصي نيستيم، اما برآمدگي که از گوشه چراغ جلو آغاز شده تا حوالي دستگيره در عقب آمده ولي وصالي با برآمدگي عقب که آن هم از بالاي چراغ آغاز شده و تا همان منطقه آمده ندارد. اين حجم دهي جذاب موجب شده تا شاهين بدن ورزيده اي داشته باشد. هرچند در قسمت جلو شباهتي با خودرو ديگري نيست اما اندکي شکل طراحي چراغ هاي عقب شما را به ياد هوندا سيويک 2012 و 2013 مي اندازد. در مجموع چهره شاهين سايپا به نوعي زيرکانه است به اين علت که هم ميتواند براي خانواده ها جذاب باشد هم براي جوان تر ها، که اين عامل مي تواند برگ برنده اي باشد که شاهين را در رقابت با ديگر خودروها کمي جلوتر بيندازد.

قلب شاهين

آنطور که اعلام مي شود سايپا شاهين اتوماتيک فعلا با همان پيشرانه M15T به بازار‌‌‌ ميآيد. اين پيشرانه که ‌‌‌‌‌‌‌‌‌روي نسخه دندهاي شاهين هم نصب شده، با حجم 1.5 ليتر و ساختار 4 سيلندر و 8 سوپاپ، به توربوشارژر مجهز بوده و 110 ‌‌‌‌‌‌‌اسببخار قدرت را با گشتاور 178 ‌‌‌‌‌‌‌نيوتنمتر توليد‌‌‌ ميکند. در بحث سيستم انتقال قدرت، شاهين اتوماتيک به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌جعبهدنده CVT نسل سوم مجهز بوده که مهندسي و توليد آن توسط کمپاني پانچ انجام شده است. به گفته مديران سايپا اين ‌‌‌‌‌‌‌‌‌جعبهدنده از نظر ساختار و سطح فناوري متفاوت نسبت به ‌‌‌‌‌‌‌‌‌جعبهدنده CVT کوييک اتوماتيک و ساينا اتوماتيک است و نسل جديد سامانه انتقال قدرت پيوسته کمپاني پانچ در آن ديده‌‌‌ ميشود.

خط تولید شاهین

ايمني شاهين، افتخار سايپا

پرنده شکاري سايپا به همين سادگي ها مزين به نام شاهين نشده است و براي آن زحمت کشيده، اين سدان نارنجي پوش يکي از قابل اعتماد ترين خودروهاي موجود در بازار است سند اين ادعا هم آزمون هاي بسياري است که شاهين تک تک آن ها را با نمره خوب پاس کرده است. البته ناگفته نماند که شاهين براي اين آزمون ها راهي موسسه يوروانکپ شد و طي تست هاي صورت گرفته بر آن شاهين ايراني توانست از تست R95 استاندارد ECE سربلند خارج شود و 3 ستاره ايمني را کسب کند. در تست تصادف ECE R95 در حالي که خودرو ثابت است، جسمي متحرک به جرم 950 کيلوگرم (MDB EEVC=۹۵۰Kg) با سرعت 50 کيلومتر بر ساعت با زاويه 90 درجهاي به بخش کناري خودرو برخورد ميکند. در اين تست، که Side Impact Test هم نام دارد، سلامت راننده (ES-2) بررسي ميشود و با درنظر گرفتن برخي پارامترها بر روي خودرو و همچنين بررسي سازه پس از تصادف، اعتبارنامه ECE R95 به آن خودرو اعطا مي شود.

تست تصادف شاهین

تست تصادف و تأييديه ECE R95 يکي از شش جزء اصلي براي اخذ مجوز فروش خودرو در اتحاديه اروپاست. حفظ تعادل هنگام ضربه، عدم شکست نقاط جوش و اتصال ستونها، ثبات ستون افقي و سازه سقف، حفظ سلامت کامل ستون A و C ، مهار صحيح نيروي وارد در نقطه R، امکان باز شدن درها پس از تصادف، سلامت سازه ضربه گير داخل درها و جلوگيري از وارد شدن نيروي حداکثري به پا و پهلوي سرنشين، عدم شکست ستون افقي پاييني و باعث شده شاهين حتي بدون داشتن کيسههاي هواي کناري و پردهاي، استاندارد ارتقايافته ECE R95 را به دست آورد و به اين ترتيب، عنوان ايمنترين خودروي ملي را از آن خود کند. لازم به ذکر است که سايپا شاهين تأييديه نهايي استاندارد ECE را به دست آورده و تا امروز دو تست ايمني آن به صورت رسمي منتشر شده است.

اگرچه بروز تصادف اتفاق اصلا جالبي نيست و اميدواريم که تمامي رانندگان هميشه در سلامتي کامل در مسيرها تردد داشته باشند اما براساس اطلاعات و اخبار منتشر شده از تصادفاتي که اين خودرو داشته متوجه شديم که سرنشينان در شاهين، کمترين آسيب را داشته اند و عملکرد اين خودرو ملي مطلوب بوده و نشان مي دهد سايپايي ها براي تامين ايمني اين خودرو سنگ تمام گذاشته اند. اين آرامش با شيريني دلپذيري نيز همراه شده است به اين ترتيب که سايپايي ها در کنار برگزاري اين آزمون هاي سخت براي شاهين، دست به کالبدشکافي ديگري هم زده اند. نارنجي پوشان طي پروژه اي مهندسي سر و صداي کابين اين خودرو که شايد تنها مشکل اين خودرو بود را رفع کردند تا در کنار اين حس امنيت خاطر، آرامش سرنشينان دوچندان برقرار و پايدار باشد.

سایپا شاهین

چرا خرید شاهین مقرون به صرفه است؟

استانداردهای لازم برای یک خودرو روز و با کیفیت مطلوب به راحتی در شاهین سایپا نمایان است. اما نکتهای که سبب میشود تا این خودرو به رقیبی سرسخت و گزینه مناسب در میان دیگر خودروها تبدیل شود قیمت آن است. متاسفانه بازار خودرو این روزها میزبان چهارچرخهایی است که اکثرشان یدککش بهایی هستند که برایشان زیادی سنگین است!

خودروی شاهین

شاهین باتوجه به سطح ایمنی بالا و امکانات رفاهی نظیر سانروف، سنسور نور، چراغ روشنایی روز، استارت دکمه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای، فرمان کمکی برقی، ترمزهای دیسکی جلو و عقب، تریم داخلی چرم مصنوعی، تهویه اتوماتیک، سنسور باد تایر، سامانه GSI، ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌نمایش‌گر لمسی، بلوتوث، دوربین و سنسور پارک عقب، رهیاب ماهواره‌ای، کروزکنترل، رینگ آلومینیومی ۱۶ اینچی و شیشه‌‌‌های دودی با سطح UV، سیستم کنترل پایداری الکترونیکی، کیسه‌‌‌های هوا جانبی و صندلی‌‌‌های برقی جلو در سگمنت خودروهای اقتصادی عرض اندام کرده که میتواند یک سر و گردن بالاتر از رقبا به عنوان خودرویی مناسب برای خانواده ایرانی باشد.

شاهین (3)

همچنین این خودرو با گارانتی 36 ماهه با بهرهمندی از شبکه خدمات پس از فروش گروه خودروسازی سایپا که بسیار گسترده و وسیع بوده وارد بازار شده است.

همین شبکه گسترده خدمات پس از فروش سبب میشود تا خاطر خریداران خودرو آسوده باشد که مشکلی برای تامین قطعات این خودرو وجود ندارد و البته خدمات پس از فروش سایپا حسابی از شاهین حمایت خواهد کرد.

سایپا شاهین

نکته دیگری که این روزها خریداران خودرو نیم نگاهی به آن دارند،بازار خرید و فروش نمونه‌های کارکرده خودروها است. دیگر نمیتوانیم منکر این موضوع شویم که این روزها خودرو تبدیل به یک کالای سرمایه‌ای شده و افراد حتی اگر به قصد سرمایهگذاری هم خودرو نخریده باشند توجه زیادی به بازار کارکرده آن دارند تا درصورت لزوم در این بازار متضرر نشوند.

سایپا شاهین

شاهین سایپا با توجه به میزان محبوبیتی که در بازار خودرو برای خود دست و پا کرده همراه با معیارهای دیگری که شامل ایمنی، خدمات پس از فروش و طراحی ظاهری میشود، در زمره خودروهایی قرار میگیرد که از بازار خرید و فروش جذابی برخوردار است و اصطلاحا خوش فروش است. همچنین از بازار مطلوبی در بخش خودروهای کارکرده برخوردار است.

شاهین (2)

خرید خودرویی که از طراحی به روز و امکانات مناسبی برخوردار است و در کنار آن از شبکه گسترده خدمات پس از فروش بهرهمند بوده به نظر تصمیمی عاقلانه است تا اینکه به سراغ خرید خودرویی کارکرده بروید که دست بر قضا دیگر حمایتی از سوی سازنده اش نمی شود و عمری طولانی هم در جاده و شهر سپری کرده است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی