پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

برای خرید خودروی دست دوم باید چه چیزهایی بدانیم؟

در دسته بندی مشتریان این روزهای بازار خودرو، یک عده طرفدار سفت و سخت خرید خودروهای صفر کیلومتر هستند، و عده ای دیگر خرید خودروهای کارکرده خارجی با برندهای معتبر کره ای، ژاپنی و آلمانی را ترجیح می دهند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  در دسته بندی مشتریان این روزهای بازار خودرو، یک عده […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۵ آذر ۱۴۰۱

در دسته بندی مشتریان این روزهای بازار خودرو، یک عده طرفدار سفت و سخت خرید خودروهای صفر کیلومتر هستند، و عده ای دیگر خرید خودروهای کارکرده خارجی با برندهای معتبر کره ای، ژاپنی و آلمانی را ترجیح می دهند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

در دسته بندی مشتریان این روزهای بازار خودرو، یک عده طرفدار سفت و سخت خرید خودروهای صفر کیلومتر هستند، و عده ای دیگر خرید خودروهای کارکرده خارجی با برندهای معتبر کره ای، ژاپنی و آلمانی را ترجیح می دهند. اما خرید نمونه های کارکرده در بازار ایران قلق های خاص خود را دارد. یک سری نکته ابتدایی که بد نیست بدانیم را با هم مرور می کنیم.

قرار نیست فروشنده راست بگوید!

البته برداشت بد نکنید، شاید خود فروشنده هم از جزئیات سلامت بدنه خودروی خود آگاه نباشد، پس بهتر است کارشناسی کنیم. این روزها نام های متعددی در زمینه کارشناسی بدنه و فنی خودرو سر زبان ها افتاده اند، با مراجعه به یکی از آنها زیر نور مهتابی اتاق کارشناسی می توانید مو را از ماست بیرون بکشید. البته کارشناس های سیار هم هستند که در محل می آیند و کارشناسی می کنند اما احتمال خطای کار آنها بالا تر است، چون به هر حال آن نور معروف را همراه ندارند.

فنی را نمی توان کامل بررسی کرد

بگذارید خیالتان را راحت کنیم، هیچ فروشنده ای به شما اجازه تست فنی بلند مدت نمی دهد. نهایت لطفی که در حق شما کند این است که اجازه دهد دو دقیقه با خودرو در کوچه و خیابان بچرخید، در دو دقیقه هم چندان نمی توانید به ایراد های فنی و اساسی خودرو پی ببرید مگر ایرادهای آشکار. پس بهتر است بدانید که بیش از 80 درصد از سلامت فنی خودرو مثل یک هندوانه در بسته است و فقط معیار شانس در خرید می تواند به یاری شما بیاید.

قولنامه خودمانی

بعد از کارشناسی و نهایی کردن قیمت، نیاز نیست که شخص دیگری برای شما قولنامه بنویسد، یک قولنامه مناسب که مشخصات خریدار، فروشنده، خودرو، ثمن معامله و توضیحات تکمیلی داشته باشد بنویسید و در دو نسخه بین خودتان توزیع کنید. با این قولنامه می توانید به بانک مراجعه کنید و مبالغ بالا را متناسب با آن، در قالب چک بانکی به نام خریدار دریافت کنید.البته از نوشتن بندهای قانونی در مبایعه نامه غافل نشوید.

تخفیف بیمه شخص ثالث

جدیدا تمام تخفیف های بیمه شخص ثالث برای فروشنده جهت انتقال به خودروی بعد او محفوظ است. به این معنا که بعد از اتمام بیمه قبلی، شما به عنوان مالک جدید امکان استفاده از سوابق بیمه مالک قبلی را نخواهید داشت.

برگ سبز کافی است

بعد از پرداخت مالیات نقل و انتقال (به صورت آنلاین یا مراجعه به دفاتر خدمات دولت الکترونیک) و سپس مراجعه طرفین به مراکز تعویض پلاک (یا مراجعه خریدار همراه با وکالت تعویض پلاک) ، برگ سبز جدید صادر می شود و این برگه به عنوان سند رسمی خودرو شناخته می شود. دیگر نیاز نیست برای نوشتن سند قطعی مجدد به دفترخانه مراجعه کنید و هزینه اضافه بپردازید.

عرف امروز

پرداخت مالیات نقل و انتقال، هزینه تنظیم وکالت تعویض پلاک، عوارض شهرداری، خلافی و عوارض آزادراهی به عهده فروشنده است و خریدار تنها باید هزینه تعویض پلاک را پرداخت کند. این موضوع یک عرف است و می تواند مشمول توافق طرفین نیز بشود.

نکته طلایی

بعد از معامله و تعویض پلاک خیلی سخت می توانید فروشنده را پیدا کنید و احقاق حقوق تان مشمول طی مراحل قانونی می شود و یک جورایی مشکل است. بنابراین هر نوع کارشناسی و بررسی را قبل از معامله بکنید و بعد تصمیم به معامله بگیرید.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی