پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

جیپ رنگید – بالانشین مجلس شاسی بلندها

بررسی ستاره‌ای دیگر از آسمان جیپ بالانشین مجلس شاسی بلندها مگر می‌شود صحبت از آفرود باشد و سخنی از Jeep به میان نیاید؟ حتی بعد از این همه سال هنوز هم بعضی از مردم به همه ماشین‌های شاسی بلند می‌گویند جیپ! اما در میان همه این جیپ‌ها، جیپ Renegade بالانشین مجلس است. در واقع رنگید […]

javankhodro
سه شنبه - ۹ تیر ۱۳۹۴

بررسی ستاره‌ای دیگر از آسمان جیپ

بالانشین مجلس شاسی بلندها

مگر می‌شود صحبت از آفرود باشد و سخنی از Jeep به میان نیاید؟ حتی بعد از این همه سال هنوز هم بعضی از مردم به همه ماشین‌های شاسی بلند می‌گویند جیپ! اما در میان همه این جیپ‌ها، جیپ Renegade بالانشین مجلس است. در واقع رنگید یکی از پرطرفدارترین خودروهای دودیفرانسیلی است که پایش به جاده‌های ایران باز شده است. از قضا در این شماره به سراغ یکی از رنگید‌ها رفتیم تا کمی ‌بیشتر با این خودرو آشنا شویم.

خوشبختانه در سال‌های اخیر توجه علاقه‌مندان به بازسازی بسیاری از خودروها از جمله جیپ‌، باعث شده این خودرو از یک خودرو صرفا آفرودی به خودرویی با استایل کلاسیک آفرود تغییر ماهیت دهد. در میان جیپ‌هایی که مورد بازسازی قرار گرفته‌اند، مدل‌های M38 معروف به جیپ جنگی که در دهه 50 میلادی وارد ایران شد و همچنین مدل رنگید از پرطرفدارترین خودروها هستند. رنگید از نظر کدبندی در واقع در سری CJ کمپانی جیپ قرار می‌گیرد. این خودرو برای اولین بار در سال 1976 ساخته شد و به دلیل وجود نمایندگی رسمی ‌کمپانی جیپ در ایران (شرکت سهامی‌جیپ)، در همان ماه‌های اول وارد نمایندگی‌های فروش در کشور شد.

jeep renegade

jeep renegade

قدرت مناسب، کیفیت و دوام، چهره جوان‌پسند و تعمیرات آسان سبب شد این خودرو به یکی از پرطرفدارترین و البته گران‌ترین خودروهای دوران خودش در ایران بدل شود. چهره دوست‌داشتنی که در عین حفظ اصالت کمی ‌هم مدرن تر شده بود باعث شد جوانان ماجراجوی آن سال‌ها بیشترین مشتری این خودرو باشند. هنوز هم بعد از این همه سال وقتی نگاهش می‌کنی در پس خطوط ساده و قوطی وار بدنه یک سادگی زیبا قابل لمس است که هیچ‌گاه از میان نمی‌رود. البته خودروی مورد نظر ما که سال تولدش به 1979 باز می‌گردد، آنقدرها هم ساده نیست چون با استفاده از قطعات مختلف یک سرو گردن بالاتر از یک رنگید استاندارد قرار می‌گیرد.

در نمای ظاهری چهار پراژکتور Warn مشاهده می‌شود که با استفاده از ریموت دستی کنترل می‌شوند و این ریموت حتی تا 70 متر دور از خودرو هم با فشار یک دکمه پراژکتورها را فعال می‌کند. هم‌چنین آینه‌های فابریک با نمونه‌های کرومی ‌زیبایس از ساخته‌های کمپانی Best Top جایگزین شده‌اند. جلوپنجره کرومی‌که می‌بینید در واقع روکشی است نازک از کروم که هم‌چون یک ماسک روی جلوپنجره اصلی قرار گرفته است. سپر‌ها با الگوبرداری از کمپانی Warn در ایران طراحی و ساخته شده‌اند که اگر کمی ‌به آنها دقت کنید باید به سازندگانش دست مریزاد گفت. ارتفاع خودرو حدود 4 اینچ بیشتر از یک رنگید استاندارد است و این مهم به کمک بخشی از سیستم تعلیق مهیا شده است. به همین منظور مالک از کمک فنرهای ساخت Rancho و مدل 7000 استفاده کرده. این کمک فنرها از دو گاز هیدوژن و نیتروژن به صورت مرحله‌ای برای جذب و دمپ ضربات استفاده می‌کنند. به همین دلیل ضمن انعطاف پذیری مناسب در مسیرهای آفورد و آنرود، می‌توانند قدرت مانور پذیری خودرو را افزایش دهند. در ضمن این رنگید از مجموع 4 اینچ رشد قدیش، 2 اینچ را مدیون همین کمک فنرهاست.

jeep renegade

jeep renegade

اما هنوز دو اینچ دیگر از افزایش ارتفاع باقی مانده که آن هم به کمک گوشواره فنرهای ساخت daystar میسر شده است. به دلیل افزایش ارتفاع خودرو و نیز بزرگ‌تر شدن سایز لاستیک‌ها تا 33 اینچ، سیستم فرمان نیز ار دایره تغییرات در امان نمانده و به همین دلیل جهبه فرمان با مدلی قوی‌تر از ساخته‌های کمپانی AGR جایگزین شده است. منبع اگزوز اصلی جایش را به منبعی از ساخته‌های کمپانی Thrush داده که در ادغام با لوله اگزوزهای Dynomax صدای جذاب‌تری را تولید می‌کند. حتی پایه اتاق‌ها و بوش‌های زیربندی خودرو نیز با نمونه‌های ساخت energy suspension جایگزین شده‌اند.

رینگ‌های 8.5 اینچی فابریک رنگید به کمک اسپیسرهای 1.25 اینچی باعث شده لاستیک‌های 33 اینچی غول پیکر Toyo در زیر خودرو خودنمایی کنند. از جمله موارد قابل توجه در انتخاب این لاستیک‌ها صدای کم تولیدی آنها در مسیرهای آنرود است زیرا در بسیاری از خودروهای دو دیفرانسیل برخورد باد با آج لاستیک‌ها در مصارف جاده‌ای صدای زیادی تولید می‌کند که اصلا خوشایند نیست. حتی پیچ‌های بدنه نیز در پکیج‌های مختلف از آمریکا خریداری شده است.

پیشرانه رنگید ما نمونه 258 اینچ مکعبی 6 سیلندر خطی است که به طور گسترده روی این خودرو مورد استفاده قرار گرفته است. دامنه تغییرات به پیشرانه هم رسیده است. به همین منظور در ابتدا میل‌لنگ با نمونه سبک‌تر 477 تعویض شده است تا دورگیری موتور تسریع شود. سپس دنده فلایویل متناسب با میل‌لنگ در انتهای آن نصب شده که اصطلاحا به کانادایی معروف است. شش پیستون استاندارد موتور جایشان را به پیستون‌های ساختSealed Power داده‌اند که باعث شده کمی ‌نسبت تراکم موتور افزایش پیدا کند. اما شاتون‌ها کاملا فابریک هستند و خبری هم از راکر و رولر نیست.

 سرسیلندر با نمونه ساخت سال 1993 که هم سبک‌تر است و هم سوپاپ‌های بزرگ‌تری دارد تعویض شده است، در ضمن محفظه احتراق این سرسیلندر هم بزرگ‌تر از نمونه استاندارد است که موجب کاهش نسبت تراکم می‌شود. البته کاهش نسبت تراکم جای نگرانی ندارد زیرا شکل تاج پیستون‌های جدید دوباره موجب افزایش نسبت تراکم شده است. اما برویم سراغ فرمانده موتور یعنی میل سوپاپ! میل سوپاپ 280 درجه‌ای که در این پیشرانه به‌کارگرفته شده ساخت Crower است که در ادغام با دیگر قطعات، موجب شده قدرت و کشش موتور افزایش پیدا کند. هدرزها نیز فابریک مدل 1993 هستند که به‌خوبی و بدون دردسر با خروجی‌های سرسیلندر مچ شده‌اند.

jeep renegade (2) jeep renegade (1)

برای تغذیه پیشرانه از یک کاربراتور 450 CFM هولی استفاده شده است که می‌تواند سوخت را به میزان مناسب به موتور برساند. در ضمن همه لوله‌ای بنزین منتهی به باک و حتی لوله‌های ترمز نیز با نمونه‌های زرد زنگ جایگزین شده‌اند. هم‌چنین سیستم جرقه‌زنی با استفاده از کیت MSD تقویت شده است. برای انتقال قدرت پیشرانه به گیرباکس چهار سرعته منوال، از دیسک و صفحه Center Force استفاده شده است که می‌تواند گشتاور بیشتری را به ورودی گیرباکس انتقال دهد.

  درون کابین هم دستخوش یک بازسازی کامل شده است. البته قطعاتی مثل جلوداشبورد کاملا فابریک هستند و به دلیل سلامت دست‌نخورده باقی مانده است. فرمان سه شاخه جیپ و نشانگرها بسیار چشم‌نواز هستند. اما دو تغییر عمده در کابین این رنگید مشاهده می‌شود. بزرگ‌ترین تغییر مربوط به صندلی‌هاست که با نمونه‌های مورد استفاده در مدل رانگلر جایگزین شده‌اند. اتفاقا صندلی‌های جدید با پشتی بلندتر هم به کابین جلوه‌ای بهتر داده‌اند و هم راحت‌تر از صندلی‌های پشت کوتاه استاندارد رنگید هستند. در بین دو صندلی هم یک کنسول جالب قرار گرفته است که درونش سیستم صوتی پایونیر جای دارد. این کنسول که ساخته Ivault است بیشتر در جیپ‌های رانگلر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

jeep renegade (6) jeep renegade (9)jeep renegade (8)

کیفیت سواری خودرو در مواجه با ناهمواری‌ها آنقدرها تغییری نکرده ولی به دلیل بالاتر آمدن ارتفاع از کف مسیر می‌توانید راحت‌تر ناهمواری‌ها را پشت سر بگذارید. هم‌چنین به دلیل افزایش قدرت موتور استفاده از کمک سبک کارتان را راه می‌اندازد و حتی گاهی به آن هم نیاز نیست. گشتاور مناسب موتور به‌خصوص در صعود به شیب‌ها خودنمایی می‌کند و نیاز نیست دور موتور را بالا ببرید. هر چند ارتفاع خودرو افزایش پیدا کرده است اما چون این عمل با استفاده از قطعات مناسب و به میزان صحیح صورت گرفته، نه تنها کیفیت سواری آنرود خودرو دچار تنزل نشده است بلکه، از حیث هندلینگ بهتر هم عمل می‌کند.

در پایان از مالک خودرو ارشیا سلیمی‌تاری که با ماهنامه تخت گاز کمال همکاری را داشتند تشکر می‌کنیم.

برچسب‌ها : تخت گازجیپ رنگید

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

کیوسک مطبوعاتی