خوب یا بد خودروسازی در آمریکا ریشه دار است و باید پذیرفت خوب بلدند خودرو تولید کنند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو برگردیم به سال 1886، زمانی که خودرو برای نخستین در آلمان وارد زندگی بشر شد. مثل برق و باد توپ و میدان آقای اول تولید خودرو توسط آمریکایی ها ربوده شد و […]
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
برگردیم به سال 1886، زمانی که خودرو برای نخستین در آلمان وارد زندگی بشر شد. مثل برق و باد توپ و میدان آقای اول تولید خودرو توسط آمریکایی ها ربوده شد و حالا این گاوچران های غرب وحشی بودند که حرف اول را صنعت خودرو می زدند. به طوری که ابتدا در سال 1904 آمریکا در جایگاه اول فروش قرار گرفت. طبق آمارها و اطلاعات به دست رسیده در سال 1908 بیش از 253 شرکت در حوزه تولید خوذرو در آمریکا فعال بودند.
شاید جالب باشد بدانید که بیش از 80 درصد خودروهای تولید شده در دنیا در سال 1913 از خطوط تولیدی خودروسازان آمریکایی وارد بازار شده بود.
خوب یا بد خودروسازی در آمریکا ریشه دار است و باید پذیرفت خوب بلدند خودرو تولید کنند. به دنبال همین موضوع به سراغ 10 خودرو تاثیر گذار در طول تاریخ صنعت خودرو آمریکا رفته ایم.
مدل T به عنوان نخستین خودروی تولید انبوه فورد، بین سالهای 1908 تا 1927 روی خط تولید قرار داشت. این خودرو ابتدا با قیمت 825 دلار وارد بازار شد، ولی به لطف افزایش تولید، در سال 1925 به قیمت 260 دلار به فروش میرسید.
غیر از درآمد 15 میلیون دلاری حاصل از فروش این محصول، فورد مدل T توانست بر فرهنگ و صنعت ایالات متحده تاثیر بگذارد.
فورد مدل 18 به عنوان نخستین خودروی تولید انبوه با پیشرانه 8 سیلندر، در سال 1932 وارد بازار شده و الگوی خودروی سریع و قدرتمند آمریکایی را به جهانیان معرفی کرد، امری که با گذشت 90 سال، همچنان ادامه یافته است.
دوزنبرگ مدل SJ که در سال 1932 عرضه شد، برخلاف محصولات فورد و شورولت، به نمادی از یک خودروی دستساز و گرانقیمت آمریکایی تبدیل شد. به لطف پیشرانه 8 سیلندر سوپرشارژ، دوزنبرگ مدل SJ میتوانست به حداکثر سرعت 224 کیلومتر برساعت دست یابد. به همین دلیل، دوزنبرگ مدل SJ را بوگاتی شیرون دهه 30 میلادی لقب دادهاند. تنها 36 دستگاه از این خودروی لوکس دوزنبرگ بین سالهای 1932 تا 1935 تولید شده و در اختیار مشتریانی همچون کلارک گیبل و گری کوپر قرار گرفت.
به اعتقاد بسیاری از کارشناسان، خودروی جیپ یکی از سه عاملی بود که برتری ایالات متحده در جنگ جهانی دوم را به همراه داشت. تا پایان این جنگ خانمانسوز، بیش از هفتصد هزار دستگاه جیپ از خط تولید خارج شد.
البته چهره دوستداشتنی و قابلیتهای بیراههنوردی جیپ در دوران بعد از جنگ جهانی دوم هم فراموش نشد، تاجایی که توانست با خودروهایی نظیر جیپ رانگلر صنعت خودروسازی را تحت تاثیر قرار دهد.
اولدزمبیل 88 به لطف پیشرانه 8 سیلندر با 135 اسببخار قدرت، سریعترین سدان ساخت آمریکا لقب گرفت. این خودرو که در سال 1949 وارد بازار شد، به قدری سریع بود که در میان مخاطبان به راکت مشهور شده و حتی یک آهنگ به نام Rocket 88 هم در رثای آن خوانده شد.
شورولت کوروت نخستین بار در سال 1953 وارد عرصه شده و از آن زمان تاکنون در صنعت خودروسازی و البته فرهنگ عامه، حضوری پررنگ و موثر داشته است.
این خودرو که 10 سال زودتر از پورشه 911 قدم به میدان گذاشته، در هر نسل با ویژگیهایی خاص ظاهر شده است. کوروت C2 استینگری و کوروت C3 در دهههای 60 و 70 میلادی، هریک به نمادی از صنعت خودروسازی آمریکا تبدیل شدند. آخرین نسل این خودرو یعنی کوروت C8 هم خودرویی قابل اعتناست.
فورد موستانگ نه تنها رده جدیدی از خودروها یعنی Pony را پایهگذاری کرد، بلکه در طراحی صنعت خودروسازی هم تاثیرگذار شد. فروش بیش از یک میلیون دستگاهی این مدل ظرف 18 ماه ابتدایی تولید، آغاز راهی پر از موفقیت بود که این خودرو ظرف نیم قرن گذشته طی کرده است.
پس از شکست مذاکرات هنری فورد دوم با انزو فراری برای واگذاری نیمی از سهام خودروساز ایتالیایی به فورد، مالک خودروساز آمریکایی برای ساخت یک سوپراسپرت بیش از قبل مصمم شد. قبلا قرار بود پیشرانه 12 سیلندر فراری در فورد GT قرار گیرد، اما متخصصان فورد خودرویی را طراحی کردند که در مسابقه لمان 1966، نمایندگان فراری را شکست داد.
پس از معرفی کانسپتهای فولکسواگن میکروباس و لانچیا مگاگاما در دهههای 60 و 70 میلادی، مهندسان کرایسلر در سال 1983 خودرویی را معرفی کردند که مجموعهای هماهنگ از کابین جادار، سواری راحت و رانندگی مطمئن را ارائه میداد.
این خودرو به همراه دوج کاراوان و پلیموث Voyager، توانستند این رده خودرویی را پایهگذاری کرده و بسیاری از مدلهای آینده را تحت تاثیر قرار دهند.
موفقیت جهانی تسلا، صنعت خودروسازی آمریکا را به جایگاه برتر جهان بازگردانده است. حضور تسلا در این صنعت توانست تصویر دیگری از خودروهای برقی را به مشتریان نمایش دهد.
طراحی مناسب، شتاب چشمگیر و کابین آرام، از مهمترین عوامل موفقیت تسلا مدل S بشمار میآید. نسخه Plaid مدل S از این سدان برقی میتواند ظرف 2.07 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت دست یابد و لقب سریعترین خودروی تولید انبوه را از آن خود کند.
انتهای پیام/
دیدگاه خود را بنویسید