پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

با صفر تا صد مراحل تعویض پلاک آشنا شوید

تابه‌حال کسی را دیده‌اید که بدون انجام مراحل تعویض پلاک،مالکیت خودرو را به شخص دیگری انتقال دهد؟ مسلما این کار شدنی نیست. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  تابه‌حال کسی را دیده‌اید که بدون انجام مراحل تعویض پلاک،مالکیت خودرو را به شخص دیگری انتقال دهد؟ مسلما این کار شدنی نیست. با انجام تخلف و عدم […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۱۶ آذر ۱۴۰۱

تابه‌حال کسی را دیده‌اید که بدون انجام مراحل تعویض پلاک،مالکیت خودرو را به شخص دیگری انتقال دهد؟ مسلما این کار شدنی نیست.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

تابه‌حال کسی را دیده‌اید که بدون انجام مراحل تعویض پلاک،مالکیت خودرو را به شخص دیگری انتقال دهد؟ مسلما این کار شدنی نیست. با انجام تخلف و عدم انتقال مالکیت خودرو، جرائم به نام مالک اصلی (فروشنده) ثبت می‌شود. از این رو تعویض پلاک خودرو در مراکز تعویض پلاک اهمیت بسیاری دارد. اغلب افراد فکر می‌کنند انجام مراحل فک پلاک دشوار است؛ اما انجام این کار ساده‌تر از گذشته شده است. شما می‌توانید در کوتاه‌ترین زمان تعویض پلاک را انجام دهید. در ادامه مراحل را به صورت گام به گام توضیح می‌دهیم.

مراحل انجام تعویض پلاک خودرو از نقطه آغاز تا پایان

همان‌طور که می‌دانید آخرین و مهم‌ترین مرحله زمان نقل و انتقال خودرو، انجام فک پلاک است. بهتر است این مراحل با حضور فروشنده و خریدار انجام شود. اگرچه در برخی از مواقع، شاهد این هستیم که خریدار یا فروشنده وکالت خود را به شخصی دیگری انتقال می‌دهد و شخصا در مراکز حضور پیدا نمی‌کند. اما با این حال پیشنهاد می‌کنیم حتی‌الامکان از انجام این کار پرهیز کنید.

برای شناخت فرآیند تعویض پلاک نیاز است مراحل زیر را به ترتیب انجام دهید.

پرداخت هزینه و عوارض خودرو

کسانی می‌توانند نوبت تعویض پلاک اینترنتی را دریافت کنند که هزینه‌های خودرو به خصوص مالیات نقل و انتقال خودرو راپرداخت کنند؛ در غیر این صورت امکان حضور در مراکز تعویض پلاک وجود ندارد.

روش‌های متعددی برای پرداخت عوارض وجود دارد؛ اما اپلیکیشن‌های موبایلی در این مسیر به کمک شما آمده‌اند تا بتوانید فرآیند پرداخت را در کوتاه‌ترین زمان انجام دهید.

پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو

چند وقتی است که پرداخت مالیات نقل و انتقال خودرو برای تمام وسایل نقلیه به جز ماشین‌های راه‌سازی، کشاورزی و کارگاهیاجباری شده است. تمام رانندگان باید مبلغ مالیات را پیش از دریافت نوبت تعویض پلاک پرداخت و تسویه کنند.

استعلام و تسویه آنی جرائم رانندگی خودرو

اگرچه برخی از رانندگان جرائم رانندگی خودرو خود را در مراکز تعویض پلاک پرداخت می‌کنند؛ اما با این حال پیشنهاد می‌کنیمبرای صرفه‌جویی در وقت و زمان خود، خلافی خودرو را پیش از مراجعه به مراکز پرداخت کنید.

برای مشاهده لیست جرائم رانندگی یا پرداخت مبلغ کل خلافی می‌توانید از اپلیکیشن‌های موبایلی مانند قبضینو استفاده کنید؛ چراکه به جز پرداخت، امکان استفاده از خدمات متعددی ماننداستعلام خلافی و انواع عوارض وجود دارد.

پرداخت عوارض آزادراه و عوارض شهرداری

پیش از نقل و انتقال خودرو باید تمام هزینه‌های خودرو همچون عوارض آزادراه، سالیانه را پرداخت کنید. در غیر این صورت برای پرداخت باید در صف‌های طولانی منتظر بمانید. حتی ممکن است تمام کارها در یک روز جمع نشوند و به روز بعد موکول شود.

۲. دریافت نوبت‌دهی اینترنتی تعویض پلاک

برای نقل و انتقال خودرو باید به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. مراجعه به این مراکز بدون دریافت نوبت تعویض پلاک غیرممکن است. این روزها دریافت نوبت هم مثل خیلی از اقدامات دیگر اینترنتی شده است. در صورت تمایل به رزرو نوبت باید در سایتنوبت‌دهی تعویض پلاک ثبت‌نام کنید.

۳. آماده‌سازی مدارک شرط مهم و اساسی پیش از مراجعه به مراکز

پیش از مراجعه به مراکز تعویض پلاک، باید مدارکی را آماده کنید. وجود این مدارک برای تعویض پلاک الزامی است. اگر فروشنده و خریدار مدارک زیر را همراه خود نداشته باشند، ممکن است کارها به درستی پیش نروند.

مدارک تعویض پلاک فروشندگان

شناسنامه
کارت ملی
اصل سند خودرو
کارت خودرو
بیمه‌نامه
رسید تسویه حساب خلافی خودرو
برگه معاینه فنی معتبر
کارت بانکی

چنانچه در صورت وجود مشکل، امکان حضور در مراکز فک پلاک را ندارید، نماینده قانونی شما می‌تواند همراه با مدارک و وکالت‌نامه در مراکز تعویض پلاک حضور پیدا کند.

مدارک تعویض پلاک خریداران

شناسنامه و کارت شناسایی ملی
کارت عابر بانک
مدارک احراز محل سکونت

۴. بررسی و بازدید فنی خودرو

بعد از دریافت نوبت و شماره باجه، خودرو از دید فنی مانندشماره بدنه، موتور و اصالت خودرو مورد بررسی قرار می‌گیرد.خیلی اوقات این اتفاق می‌افتد که خودروها در مرحله بازدید فنی رد می‌شوند و گواهی برای آن‌هاصادر نمی‌شود.

۵. جدا کردن پلاک فعلی خودرو

قبل از انجام مراحل، مجوز فک پلاک صادر می‌شود. کارشناس حاضر در مرکز تعویض پلاک، پلاک فعلی را از خودرو جدا می‌کندو به مالک اصلی خودرو تحویل می‌دهد.

۶. ارائه مدارک به متصدی

بعد از پارک خودرو، باید همراه با مدارک به مراکز تعویض پلاک مراجعه کنید. این مرحله به سرعت انجام می‌شود و وقت زیادی از شما نخواهد گرفت. با شماره باجه‌ای که ابتدا گرفته‌اید؛ باید به ساختمان اداری مراجعه کنید. فرم‌ها را پر کنید و مدارک خود را به کارشناسان مربوطه تحویل دهید.

۷. بررسی تسویه عوارض خودرو

اگر تسویه هزینه‌های خودرو را پیش از مراجعه به مرکز تعویض پلاک انجام داده باشید، کارشناسان، استعلام عوارض خودرو را می‌گیرند و در صورت نداشتن بدهی، شما را به مرحله بعد هدایت می‌کنند. در غیر این صورت باید در صف‌های طولانی این مراکز منتظر بمانید.

۸. پرداخت هزینه‌ تعویض پلاک

هر سال هزینه تعویض پلاک خودرو رو به افزایش است. تا چند سال پیش این هزینه برای تمام وسایل نقلیه یکسان نبود. در واقع خودروهایی با ارزش کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان، ۲۰۰ هزار تومان و خودروهای دیگر هزینه ۳۰۰ هزار تومان را پرداخت می‌کردند. به نظر می‌رسد هزینه تعویض پلاک ۱۴۰۱ برای تمام خودروها حدود ۳۸۹ هزار تومان باشد.

۹. دریافت مجوز نصب پلاک جدید

بعد از پرداخت هزینه تعویض پلاک، برگ سبز (سند مالکیت خوردو) به خریدار داده می‌شود. سپس مجوز نصب پلاک جدید نیز صادر می‌شود که باید برای دریافت آن به انبار مراجعه کنید.

۱۰. مراجعه به انبار برای دریافت پلاک جدید خودرو

اگر حداقل یک تا ۳ سال از زمان جدا کردن پلاک خودروتان گذشته باشد، پلاک در انبار موجود است و می‌توانید روی خودروی جدید نصب کنید. در غیر این صورت حداقل یک ساعت زمان خواهد بردتا پلاک جدید برای خودروی شما صادر شود.

۱۱. نصب پلاک جدید

بعد از اینکه پلاک خودرو را از انبار تحویل گرفتید؛ باید به مرحله ۹ بازگردید تا متصدی، پلاک جدید را روی خودرو نصب کند.

۱۲. خروج از پارکینگ

با نگاهی به مراحل متوجه خواهید شد که تعویض پلاک با موفقیت انجام شده است و دیگر کاری برای انجام ندارید. پس می‌توانید برگه ورود به پارکینگ را تحویل دهید و از پارکینگ خارج شوید.

آیا مراحل فک پلاک با موفقیت انجام شده است؟

شاید این سوال ساده به نظر برسد؛ اما در واقع یکی از مهم‌ترین مراحل بعد از انجام فک پلاک خودرو، مشاهده پلاک فعال است. برای اینکه مطمئن شوید مراحل تعویض پلاک با موفقیت انجام شده، باید از سایت و اپلیکیشن‌های موبایلی که این روزها کار ما را ساده‌تر از گذشته کرده‌اند، استفاده کنید. قبضینو یکی از این برنامه‌هایی است که در زمینه استعلام و پرداخت، کلیه نیازهای شما را برطرف می‌کند. اگر گوشی اندروید دارید، برای مشاهده تعداد پلاک‌های فعالمی‌توانید از سرویس استعلام پلاک فعال استفاده کنید. در غیر این صورت امکان استفاده از سایت یا نسخه وب اپلیکیشن برای کاربران ios وجود دارد.

اگر مالکیت انجام کارها را به خریدار سپرده‌اید؛ پیشنهاد می‌کنیم حتما استعلام پلاک فعال را انجام دهید. شاید در این بین متوجه شوید که پلاک خودرو همچنان در سیستم به نام شما ثبت شده است. در نتیجه برای جلوگیری از مشکل و عدم پرداخت جرائم بالا، پیگیری پلاک‌های فعال و رفع مشکلات احتمالی از اقدامات ضروری‌ای است که باید انجام شود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها : رپرتاژرپرتاژ آگهی

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی