پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آریسان 2 بهتر و چالاک تر از قبل/ مصرف کم تر قدرت بیشتر

وانت آریسان از جمله محصولات ایران خودرو است که پس از پایان تولید پیکان وانت در سگمنت وانت های سبک قرار گرفت. به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو وانت آریسان از جمله محصولات ایران خودرو است که پس از پایان تولید پیکان وانت در سگمنت وانت های سبک قرار گرفت. خودرویی که بیشتر کارکرد […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۲۰ آذر ۱۴۰۱

وانت آریسان از جمله محصولات ایران خودرو است که پس از پایان تولید پیکان وانت در سگمنت وانت های سبک قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری جوان خودرو

وانت آریسان از جمله محصولات ایران خودرو است که پس از پایان تولید پیکان وانت در سگمنت وانت های سبک قرار گرفت. خودرویی که بیشتر کارکرد شهری دارد و برای حمل بارهای سبک و خدمات مناسب است. این خودرو در نسل اول دارای اشکالاتی بود که موجب نارضایتی بعضی از مصرف کنندگان را پدید آورد. اما به تازگی ایران خودرو نسل ارتقاع یافته این خودرو را رونمایی کرده است و روز گذشته نیز طی مراسمی این خودرو توسط رسانه های تخصصی خودرو مورد تست و بررسی قرار گرفت.

این وانت را در واقع بهتر است نسل جدید آریسان بنامیم نه مدل ارتقاع یافته. زیرا از نظر ساختارهای شاسی و بدنه و فنی تغییرات بزرگی کرده است. در آریسان 2 ایران خودرو از موتور 4 سیلندر ارتقاع یافته XU7 استفاده کرده است. موتوری که می تواند حدود 100 اسب بخار نیرو و 146 نیوتن متر گشتاور تولید کند. ضمن این که استاندارد آلایندگی این موتور هم یورو 5 است. مصرف سوخت و استهلاک این موتور که یکی از نقاط ضعف آن بود، به گفته متخصصین ایران خودرو با اصلاحاتی در سرسیلندر، خروجی و ورودی موتور، سیستم سوخت رسانی، محفظه احتراق و … بهبود یافته است.

ضمن این که این موتور به صورت دوگانه سوز کار می کند و نکته جالب توجه این که در حالت گاز سوز یا CNG از نظر توان با حالت بنزینی تفاوتی ندارد. تنها در بحث گشتاور اگر خودرو در حال سوزاندن CNG باشد، حدود 9 نیوتن متر گشتاور کمتری تولید می کند. مصرف سوخت ترکیبی آریسان 2 حدود 8.8 لیتر است. کپسول یا مخزن سوخت گاز پشت کابین و زیر اتاق بار نصب شده است و به این ترتیب دیگر فضای حمل بار را اشغال نمی کند.

این مخزن بهینه سازی شده 75 لیترحجم دارد. مصرف سوخت این وانت شهری در حالت گاز سوز نیز به حدود 9.3 لیتر می رسد. در این خودرو از گیربکس 5 سرعته جدید استفاده شده است که ضرایب دنده آن برای حمل بار طراحی شده است و به همین دلیل این خودرو در دورهای میانی موتور هم کشش مناسب را دارد. ضمن این که نبای فراموش کنید آریسان 2 در واقع یک وانت دیفرانسیل جلو است. در حالی که نسل قبلی این خودرو دیفرانسیل عقب بود.

قدرت اسمی و استاندارد حمل بار این خودرو 600 کیلوگرم است. اما با توجه به تغییرات در نسل جدید به نظر می رسد توان حمل بار این محصول بیش از قبل باشد. ضمن این که با پیشبینی های صورت گرفته توسط متخصصین توان این خودرو برای حمل بارهای تا یک تن هم ارتقاع یافته است.

در آریسان 2 می توانید، امکاناتی مانند دو کیسه هوا،ترمز دیسکی و کاسه ای عقب، رینگ فولادی، ترمز ABS وEBD، شیشه های برقی، سیستم پخش بلوتوث، فرمانهیدرولیک، تهویه دستی، سنسور پارک عقب را پیدا کنید. در کابین هم اصلاحاتی انجام شده است تا سرنشینان راحت تر باشند.

تست و بررسی این خودرو در منطقه آبشار تهران انجام شد. در این تست خودروها دارای 650 کیلوگرم بار بودند که 50 کیلوگرم بیش از ظرفیت اسمی است. به دلیل تعاریف جدید در ضرایب دنده ها و البته کلاچ جدید، حرکت خودرو با بار در شیب بسیار مناسب است. به طوری که حتی شتاب قابل قبولی دارد.

در دورهای میانی موتور هم گشتاور به اندازه نیاز وجود دارد. حتی ترمزهای این خودرو نیز ارتقاع یافته اند و تست این ترمزها بارها توسط افراد مختلف انجام شد. هر چند اگر تجربه قبلی راندن آریسان 1 را داشته باشید، بیشتر افزایش کیفیت سواری و به طور کلی هندلینگ در مدل جدید را حس می کنید. البته حرکت های عرضی بدنه خودرو به دلیل تقسیم وزن به سبک پیکاپ، اجتناب ناپذیر است.

آریسان 2 در نقطه ای از بازار قرار دارد که تقریبا تنها یک رقیب آن هم از نوع پراید دارد. در حقیقت باید آریسان 2 را جایی بین وانت پراید و وانت مزدا 2000 گروه بهمن قرار داد. اما به طور کلی این خودرو با این که هنوز ضعف هایی دارد، اما به سمت کاربردی شدن و کیفیت بیشتر حرکت کرده است. از این رو می تواند در بازار جایگاه خود را حفظ و حتی ارتقاع دهد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی