پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آلودگی هوا

گرم کردن خودرو معادل 10 کیلومتر رانندگی آلایندگی دارد!

طبق بررسی های صورت گرفته، گرم کردن خودروها پیش از روشن کردن آن، با بخاری‌های کمکی یا اضافی که با سوخت بنزین یا دیزل کار می‌کنند، آلایندگی معادل ده‌ها کیلومتر رانندگی ایجاد می‌کند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو تحقیقات اخیر در فنلاند توسط دانشگاه «فنلاند شرقی» و دانشگاه «تامپره»، انتشار ذرات ناشی از گرم […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۹ آذر ۱۴۰۱

طبق بررسی های صورت گرفته، گرم کردن خودروها پیش از روشن کردن آن، با بخاری‌های کمکی یا اضافی که با سوخت بنزین یا دیزل کار می‌کنند، آلایندگی معادل ده‌ها کیلومتر رانندگی ایجاد می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

تحقیقات اخیر در فنلاند توسط دانشگاه «فنلاند شرقی» و دانشگاه «تامپره»، انتشار ذرات ناشی از گرم کردن خودروهای سواری با بخاری (هیتر) کمکی در دمای زیر صفر را ارزیابی کرد.

انتشار گازهای آلاینده ناشی از این گرمایش با انتشار تخمینی ناشی از حرکت خودرو مقایسه شد تا از این طریق بتوان محاسبه کرد پیش‌گرمایش خودرو مطابق استانداردهای کنونی انتشار گازهای آلاینده، معادل چه میزان طی مسافت توسط خودرو است.

نتایج این مطالعه در نشریه «محیط زیست اتمسفری» (Atmospheric Environment: X) منتشر شده است. محققان انتشار ذرات معلق ناشی از بخاری کمکی (AH) برای گرمایش سه خودروی بنزینی و سه خودروی دیزلی را در مدت 30 دقیقه اندازه‌گیری کردند.

گرم کردن خودروها با بخاری‌های کمکی در شرایط زیر صفر در فضای بیرونی انجام می‌شد؛ یعنی شرایطی که سازندگان بخاری کمکی پیش‌گرمایش را توصیه می‌کنند.

بر اساس استانداردهای فعلی آلایندگی، استفاده از بخاری کمکی به مدت 30دقیقه با رانندگی 97کیلومتری (60مایلی) خودرو با سوخت بنزین یا رانندگی 20کیلومتری (4/ 12مایلی) با سوخت دیزل قابل‌مقایسه است. هانری اویکارینن، محقق دکتری از دانشگاه فنلاند شرقی، می‌گوید: هنگام رانندگی در مسافت‌های کوتاه، عمل پیش‌گرمایش خودرو می‌تواند انتشار گازهای آلاینده بیشتری نسبت به فعالیت خودرو در طول مسافت را موجب شود. به‌خصوص زمانی که در نظر بگیریم آلایندگی بیشتر خودروها در حین رانندگی بسیار کمتر از حد تعیین‌شده در استانداردهای آلایندگی است.

بخاری‌های کمکی نقش مهمی در انتشار گازهای آلاینده به‌ویژه در هنگام روشن شدن و خاموش شدن دارند. این امر به‌ویژه در مورد بخاری‌های دیزلی صادق است که گرمایش ثابت (یعنی روشن و خاموش نکردن بخاری) کمتر از یک‌سوم آلاینده‌های پیش‌گرمایش را تولید می‌کند. علاوه بر این مشخص شد بخش قابل‌توجهی از ذرات آلاینده تولیدشده توسط بخاری‌های کمکی در کمترین محدوده نانومتری یعنی زیر 23نانومتر قرار دارند.

پانو کارجالاینن، محقق ارشد از دانشگاه تامپره، می‌گوید: با‌این‌حال، پیش‌گرمایش خودرو موجب افزایش طول عمر خودرو و همچنین رانندگی آسان‌تر می‌شود. می‌توانیم با استفاده از همان روش‌های کاهش انتشار آلاینده‌های موتور خودرو در مورد بخاری‌های کمکی که با سوخت کار می‌کنند، انتشار گازهای آلاینده را کاهش دهیم.

انتهای پیام/ منبع: ایرنا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی