پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بورس کالا؛ راه نجات بازار خودرو از آشفتگی

بورس کالا؛ نسخه ای بود که نمایندگان مجلس و وزارت صمت برای آشفته بازار خودرو پیچیدند تا علاوه بر ایجاد شفاف سازی در بازار خودرو، سهم دلالان هم کاهش یابد تا بالاخره این مصرف کننده واقعی باشد که صاحب خودرو می شود. به گزارش اختصاصی جوان خودرو  چند سالی است که در اکثر خرید وفروش […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۰ دی ۱۴۰۱

بورس کالا؛ نسخه ای بود که نمایندگان مجلس و وزارت صمت برای آشفته بازار خودرو پیچیدند تا علاوه بر ایجاد شفاف سازی در بازار خودرو، سهم دلالان هم کاهش یابد تا بالاخره این مصرف کننده واقعی باشد که صاحب خودرو می شود.

به گزارش اختصاصی جوان خودرو 

چند سالی است که در اکثر خرید وفروش های خودرو یک طرف معامله دلال است و شاهد هستیم که سهم مصرف کننده واقعی در بازار به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. چالش دیگر، نبود شفافیت در بازار خودرو بود که همین مشکل بیشتر معاملات را در هاله ای از ابهام قرار میداد. به این علت که مشخص نبود چه افرادی طی چه اقدامی قیمت یک خودرو را فرسخ ها جا به جا کردند!

بورس کالا؛ نسخه ای بود که نمایندگان مجلس و وزارت صمت برای این آشفته بازار پیچیدند تا علاوه بر ایجاد شفاف سازی در بازار خودرو، سهم دلالان هم کاهش یابد تا بالاخره این مصرف کننده واقعی باشد که صاحب خودرو می شود. نکته دیگری که در این میان باید به آن توجه داشت این موضوع است که طی سال های گذشته به علت قیمت گذاری دستوری خودروسازان دچار زیان سنگینی از این بخش شدند.

دیگر امری که مطالبه خودروسازان یعنی آزادسازی قیمت بود در عرضه خودرو در بورس کالا نیز محقق شد و به این ترتیب ضمن بهره برداری مصرف کننده واقعی از خودرو، خودروسازان هم از فروش محصولات خود بالاخره به سودآوری رسیدند.

گروه خودروسازی سایپا به عنوان خودروسازی که سهم قابل توجهی در تولید خودروهای کلاس اقتصادی و متوسط دارد تا قبل از بورس کالا محصولاتش حتی وام دار عنوان خودرو کلاس ارزان قیمت نبودند اما حالا با توجه به حضور محصولاتش در بورس کالا ضمن بهبود دسترسی مصرف کننده به خودرو، قیمت خودروها به ارزش واقعی خود رسیدند و حالا به عنوان محصولی اقتصادی در بازار عرضه اندام می کنند که مصرف کننده واقعی می تواند خودرو را بالاخره با قیمتی منطقی و جتی بسیار کمتر از حاشیه بازار خریداری کند.

همچنین سایپایی مدعی هستند که شیوه عرضه خودرو در بورس کالا موجب شده تا بخشی از زیان این خودروساز به علت قیمت گذاری دستوری جبران شود و حتی طی ماه های گذشته روند سودآوری به چرخه مالی این خودروساز بازگردد.

باید به این نکته هم توجه داشته باشیم که عرضه خودرو در بورس کالا در میان مدت و بلند مدت موجب می شود تا حباب قیمتی برخی از خودروها در بازار بترکد و این آشفته بازار پس از مدت ها به تعادل برسد.

همچنین محدودیت کدملی در خرید خودرو در بورس کالا تاثیر مستقیم بر حذف ذلالان از بازار خواهد داشت و این سهم سودآوری این سودجویان همیشه در صجنه به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.

لازم به ذکر است که همین امر به تنهایی می تواند موجب افزایش راندمان تولید خودروسازان شود به این ترتیب که حالا سایپایی ها مدتی است که با توجه به افزایش تولید دیگر مشمول طرح قرعه کشی نشده و محصولاتش بدون نیاز به این طرح به فروش می رسد و در سایه این مهم این خودروساز می تواند نیم نگاهی هم به توسعه محصول و سرمایه گذاری در این بخش که ضامن حیات یک خودروساز است داشته باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی