پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مالیات خودرو

کاهش سوداگری در بازار خودرو با مالیات بر عایدی سرمایه

اجرای طرح دریافت مالیات عایدی بر سرمایه خودرو با ابهامات و چالش هایی مواجه است که باید قانونگذار این ابهامات را مرتفع کند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش خودرو خوب است اما این طرح در دنیا تجربه نشده است چرا که در دنیا خودروکالایی سرمایه ای […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۱۵ دی ۱۴۰۱

اجرای طرح دریافت مالیات عایدی بر سرمایه خودرو با ابهامات و چالش هایی مواجه است که باید قانونگذار این ابهامات را مرتفع کند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

اجرای طرح مالیات بر عایدی سرمایه در بخش خودرو خوب است اما این طرح در دنیا تجربه نشده است چرا که در دنیا خودروکالایی سرمایه ای نیست و دریافت مالیات بر عایدی سرمایه برای بخش خودرو در کشورمان ناشی از شرایط محیطی است که قانونگذار را ناگزیر کرده تا شیوه های رایج برای عمده فروشی کالاهای سرمایه ای را برای خرده فروشی خودرو به عنوان یک کالای مصرفی به کار گیرد.

یک کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان این مطلب، گفت: دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از خودرو در هیچ کجای دنیا تجربه نشده است چرا که خودرو کالای سرمایه ای نبوده و کالایی مصرفی محسوب می شود اما در کشورمان به دلیل شرایط عرضه و رشد سوداگری در بازار خودرو، این محصول به کالایی سرمایه ای تبدیل شده و سیاستگذاران مصصم هستند تا برای ساماندهی بازار و کاهش دلال بازی ، دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از خودرو را با تصویب لایحه ای که اکنون در دستور کار مجلس شورای اسلامی است، اجرایی کنند.

حسن کریمی سنجری، با اشاره به این که دریافت مالیات بر عایدی سرمایه سازوکاری است که سیاستگذاران برای کاهش سوداگری در برخی بازارها مانند مسکن، طلا و سکه، خودرو و … مد نظر قرار داده اند، افزود: اما این قانون با ابهامات و چالش هایی مواجه است که باید قانونگذاران به هنگام بررسی و تصویب، این ابهامات را رفع کنند.

او با بیان این که با اجرای طرح مذکور احتمال شکل گیری دو اتفاق در بازار خودرو وجود دارد، گفت: نخستین چالش آن است که مالیاتی که از فروشنده خودرو در قالب طرح مالیات بر عایدی سرمایه دریافت می شود، توسط فروشندگان به قیمت تمام شده بازاری خودرو اضافه شود. به طور مثال اگر فروش یک خودرو 100 میلیون سود داشته و با تصویب این طرح فروشنده ملزم به پرداخت 10 میلیون تومان مالیات باشد، این امکان وجود دارد که عرضه کننده خودرو این مالیات را به قیمت فروش این خودرو در بازار اضافه کند.

این کارشناس صنعت خودرو در مورد ابهام و چالش دیگر طرح مالیات بر عایدی سرمایه ، افزود: علاوه بر آن ممکن است با اجرای این طرح برخی از مصرف کنندگان که دلال خودرو نیستند و قصد فروش خودرو خریداری شده در بازار را دارند، با دریافت مالیات بر عایدی سرمایه ناشی از فروش این خودرو، از فروش و عرضه آن به بازار خودداری کنند و به دلیل کاهش عرضه، قیمت خودرو سیر صعودی به خود گیرد.

او افزود: همچنین از آنجا که در خرید و فروش خودرو همه چیز بر اساس توافق فروشنده و خریدار انجام می شود این امکان وجود دارد که طرفین معامله با ثبت قیمت های صوری برای کاهش میزان پرداخت این نوع مالیات، ارزش واقعی خودرو را در معامله اظهار نکنند.

کریمی سنجری تاکید کرد که قبل از اجرای طرح مالیات بر عایدی خودرو باید این گونه ابهامات و چالش ها بررسی و مرتفع شود تا به پاشنه آشیل اجرای آن تبدیل نشود. واقعیت آن است که به دلیل شرایط عرضه و رشد سوداگری در بازار خودرو، این محصول به کالایی سرمایه ای تبدیل شده و سیاستگذاران مصصم هستند تا برای ساماندهی بازار و کاهش دلال بازی ، دریافت مالیات بر عایدی سرمایه از خودرو را با تصویب لایحه ای مجلس شورای اسلامی، اجرایی کنند.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی