پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

قیمت خودرو

کدام خودروسازان طی نه ماه گذشته افزایش قیمت داشته‌اند؟

بررسی‌ نوسانات قیمت کارخانه خودروسازان خصوصی حکایت از افزایش بی‌سرو صدای قیمت برخی محصولات توسط کارخانه‌ها دارد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  این افزایش قیمت‌ها در سکوت نهادهای نظارتی و رسانه‌ها صورت گرفته است، این در حالیست که باید قیمت گذاری در حوزه خودرو به نفع مصرف کننده و تولید کننده باشد. در همین […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۷ دی ۱۴۰۱

بررسی‌ نوسانات قیمت کارخانه خودروسازان خصوصی حکایت از افزایش بی‌سرو صدای قیمت برخی محصولات توسط کارخانه‌ها دارد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

این افزایش قیمت‌ها در سکوت نهادهای نظارتی و رسانه‌ها صورت گرفته است، این در حالیست که باید قیمت گذاری در حوزه خودرو به نفع مصرف کننده و تولید کننده باشد.

در همین راستا خودروی جک از محصولات کرمان موتور نیز در سال جاری افزایش قیمت داشته و قیمت چری آریزو 5 مدیران خودرو طی ماه گذشته بیش از 60 میلیون تومان افزایش داشته است.

برای مثال خودروی SX5 از تولیدات فردا موتور بیش از 181 میلیون تومان افزایش قیمت کارخانه داشته یا محصول دیگر همین شرکت در چند ماه گذشته خودروی T5 بیش از 346 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است. در همین راستا خودروی جک از محصولات کرمان موتور نیز در سال جاری افزایش قیمت داشته و قیمت چری آریزو 5 مدیران خودرو طی ماه گذشته بیش از 60 میلیون تومان افزایش داشته و قیمت کارخانه X22 مدیران نیز طی یک ماه گذشته از 487 میلیون تومان به 532 میلیون تومان افزایش داشته است.

نهادهای نظارتی با سکوت خود، پالس افزایش قیمت را به سایر خودروسازان نیز می‌دهند، هرچند در این میان بهمن موتور همچنین بر قیمت‌های ابتدای سال 1401 خود استوار مانده و هیچ افزایش قیمتی نداشته اما مشخص نیست چنانچه این شرکت از شعار قیمت منصفانه خود عدول کند، بازار محصولات بخش خصوصی چه سرانجامی خواهد داشت.

بازار خودروهای بخش خصوصی مدتی است که عملا رها شده است. برای مثال بهمن موتور خودروی سدان ریسپکت را با آپشن‌های فراوان تنها حدود 730 میلیون تومان قیمت کارخانه به فروش می‌رساند و این در حالیست که برخی تولیدات خودروسازان دولتی در همان کلاس قیمتی و با آپشن‌های بسیار کمتر بیشتر از این قیمت فروخته می‌شوند و در مرتبه بعد محصولات مشابه سدان ریسپکت از تولیدات بهمن موتور مانند آریزو6 و J7  با قیمتی بسیار بیشتر از ریسپکت بهمن قیمت گذاری می‌شوند.

سوالی که در این بین اهمیت دارد فهم نحوه قیمت گذاری خودروهای تولیدی در شرکت‌های خصوصی است. در همین رابطه مشخص نیست شرکت‌های مدیران و کرمان موتور با چه سازو کاری قیمت محصولات خود را تعیین می‌کنند که فاصله نرخ‌های اعلامی برای خودروهایی که از نظر فنی تشابه زیادی دارند تا این حد اختلاف دارند.

در ماه‌های اخیر در پی لغو محدودیت‌های ناشی از فراگیری کرونا در جهان، هزینه حمل و نقل دریایی کاهش داشته است، با این وجود برخی خودروسازان بخش خصوصی در ایران نه تنها در قیمت گذاری خود تجدید نظر نداشته‌اند بلکه سیر صعودی به نرخ‌های کارخانه‌ای خود داده‌اند.

علاوه بر موارد فوق، به تازگی مقایسه‌های متعددی از قیمت دلاری محصولات مونتاژی خودروسازان بخش خصوصی در فضای مجازی منتشر شده است که نشان می‌دهد چنانچه خودروهای مذکور را با قیمت دلار آزاد محاسبه کنیم از نرخ اعلام این کارخانه‌ها ارزان‌تر تمام می‌شود. نکته قابل توجه در این بین استثنائاتی نظیر بهمن موتور است که در صورت تبدیل دلار به ریال فیدلیتی و دیگنیتی قیمتی نزدیک به فروش این محصولات در کارخانه ایران را شاهد هستیم.

این در حالیست که چندی پیش فاطمی امین، وزیر صمت اعلام کرد: یکی از شرکت‌های خودروسازی که رقم بسیار بالایی تخلف داشت، به سازمان تعزیرات معرفی شده که بر اساس پیگیری‌های صورت گرفته این شرکت بهمن موتور بوده است. وزیر صمت البته توضیح نداده چطور بهمن که در شرایط فعلی منصفانه‌ترین قیمت را در بین سایر خودروسازان دارد بر چه اساسی زیر منگنه تعزیرات رفته است.

سهم خودروسازان خصوصی از تولید خودرو

از نظر سهم تولید خصوصی‌ها می‌توان گفت، از ۱۵ شرکت خودروساز خصوصی حاضر در کشور ۱۰ شرکت توانستند طی ۱۱ ماهی که از سال‌جاری گذشت کج‌دار و مریز خطوط تولید خود را فعال نگه دارند.آمارهای منتشرشده توسط وزارت صمت نشان‌می‌دهد خودروسازان خصوصی در پایان بهمن سال‌جاری در قیاس با بازه زمانی یادشده در سال گذشته رشد تولید بیش از ۲۰درصدی را در کارنامه خود به ثبت رساندند. سال 1400 خودروسازان خصوصی تا پایان دومین ماه از فصل زمستان توانستند تولید بیش از ۴۷‌هزار و ۸۲۰ دستگاه انواع محصول سواری را در خطوط تولید خود نهایی کنند. خصوصی‌ها تا پایان بازه زمانی یاد شده در سال‌جاری توانستند حدود ۱۰‌هزار و ۱۰۰ دستگاه به نسبت سال گذشته بیشتر خودرو تولید کنند. این رشد سبب شده تا تولید خودرو در شرکت‌های خودروساز خصوصی در پایان یازدهمین ماه از سال‌جاری به حدود ۵۸‌هزار دستگاه برسد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی