پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چرا ايران خودرو و سايپا نباید ضرر دهند؟

مدیرعامل ایران خودرو گفت: آنچه كه آزار مي دهد صنعت خودرو را قيمت گذاری دستوري است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  مهدي خطيبي در مراسم آغاز توليد انبوه موتور جديد EFP و پلتفرم برقي بومي سازي شده ايران خودرو گفت: دو پنجم از ماژول هاي خودرو مربوط به آن چيزي است كه امروز در مورد […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲۷ دی ۱۴۰۱

مدیرعامل ایران خودرو گفت: آنچه كه آزار مي دهد صنعت خودرو را قيمت گذاری دستوري است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

مهدي خطيبي در مراسم آغاز توليد انبوه موتور جديد EFP و پلتفرم برقي بومي سازي شده ايران خودرو گفت: دو پنجم از ماژول هاي خودرو مربوط به آن چيزي است كه امروز در مورد آن صحبت مي كنيم.

او ادامه داد: در ايران خودرو سه خانواده موتور وجود دارد كه همه ارتقاع يافته اند. جديد ترين موتور ما در سال آينده روي ٣٥ درصد از محصولات نصب مي شود و امروز نير روييك خودروي دنا نصب شده است. فرق اين موتور در گشتاور نسبت به موتور فعلي ٢٥ نيرتن متر و ١٥ اسب بخار است و مصرف سوخت نيز ١٠درصد كاهش يافته است.

خطيبي ادامه داد:در گروه صنعتي ايران خودرو پنج مركز تحقيقات مجزا وجود دارد كه هر كدام متولي خاصي دارد. موتور جديد در مرحله اول در دنا سپس تارا و بعد ريرا نصب خواهد شد. در سال ١٤٠٣ باز هم موتور جديدي خواهيم داشت كه مدرن ترين موتور ايراني است.

خطيبي در ادامه در خصوص عرضه خودرو در بورس نيز گفت: به اعتقاد من به عنوان يك كارشناس كه بيش از ٢٠سال در اين عرصه فعاليت کرده است مي گويم آنچه كه آزار مي دهد صنعت خودرو را قيمت گذاری دستوري است كه به بهانه انحصار دارد. با حدود ٣٨درصد از سهم بازاري كه مربوط به دو خودروساز بزرگ نيست بايد ديد آيا اين بار انحصاری است يا خير؟

او تصريح كرد: بيش از ٣٥٠ هزار ميليارد تومان نقدينگي با قيمت گذاري دستوري در بازار خودرو رانت توزیع شده كه بايد ديد به جيب چه كساني رفته است. سهام داران اين دو خودروساز شرعا رضايت ندارند. ضمن اين كه طبق ماده ٩٠ اصل ٤٤ دولت مكلف است كه ضرر و زيان خودروسازان را جبران كند و من به آقاي وزير هم گفته ام كه بايد تكليف اين موضوع مشخص شود.

خطيبي ادامه داد: ما مكلف به دفاع از حقوق مادي سهام داران هستيم و از پيگيري حقوقي و قانوني اين موضوع کوتاه نمي آييم. در سال جاری يك ميليارد دلار بودجه تعريف کرده ايم، بايد پرسيد اين پول باید از كجا بيايد؟ دولت از آن ٣٥٠ هزار ميليارد تومان دست كم ١٠٠ هزار ميليارد تومان ضرر كرده است.

مديرعامل ايران خودرو ادامه داد: چرا بايد ايران خودرو و سايپا ضرر بدهند؟ اين موضوع بايد تعيين تكليف شود تا شاهد خودروسازي سودمند باشيم. ايران خودرو و سايپاي سودآور به درد كشور ميخورند و بايد نكات تاريك را روشن كنيم.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی