
مدیرعامل اسبق سایپا با تاکید بر اینکه ایران خودرو از ظرفیت تولید 900 هزار دستگاه در سال آینده برخوردار است، گفت: ثبات اقتصادی، تثبیت نرخ ارز، تبعیت قیمت خودرو از عرضه و تقاضا و جذب نقدینگی مناسب برای خودروساز تحقق این میزان تیراژ را تقویت میکند.
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
سعید مدنی مدیرعامل سابق سایپا در خصوص ملزومات موردنیاز ایران خودرو برای تحقق هدف 900 هزار دستگاه خودرو در سال آینده اظهار داشت: نقدینگی بزرگترین مسئله کنونی خودروسازان است. ضمن اینکه بخش از نقدینگی از طریق فروش خودرو به ویژه خودروهای پرتیراژ در بورس تامین خواهد شد اما میزان تاثیرگذاری آن به تیراژ تولید و عرضه در بورس بستگی دارد.
وی شرط بعدی در تحقق تیراژ 900 هزار دستگاه را تثبیت نرخ ارز دانست که مسیر پیش روی خودروسازان در برنامهریزی برای افزایش تولید را هموار میسازد و افزود: جهش نرخ ارز با توجه به محدودیت نقدینگی خودروسازان به کاهش سفارشات خارجی و کاهش تزریق نقدینگی به قطعهسازان منجر میشود که تولید را آسیبپذیر میسازد.
مدیرعامل اسبق سایپا تصریح کرد: ساخت 900 هزار دستگاه حداکثر ظرفیت برای خودروساز و به معنای تولید روزانه 4 تا 4 هزار و 500 دستگاه خودرو بوده که نیازمند نقدینگی است. در سالهای 90 و 91 این میزان تیراژ محقق شد و به موجب آن ظرفیت خودروسازان تا حدودی افزایش یافت.
مدنی در خصوص سرمایه موردنیاز شبکه تامین برای تحقق این میزان تیراژ گفت: 60 تا 70 درصد از قیمت تمام شده یک خودرو برای خودروساز و قطعهساز را مواد اولیه و قطعات آن دربرمیگیرد و 20 درصد مازاد بر 60 درصد، مربوط به دستمزدها، سود قطعهسازی و نظایر اینهاست.
وی با تاکید بر اینکه در صورت تامین نقدینگی ظرفیت تولید 900 هزار دستگاه برای ایران خودرو وجود دارد، اذعان داشت: ثبات اقتصادی، ثبات نرخ ارز، تبعیت قیمت خودرو از عرضه و تقاضا و جذب نقدینگی مناسب برای خودروساز تحقق این میزان تیراژ را تقویت میکند.
مدیرعامل اسبق سایپا در پایان در خصوص تاثیر تولید محصولات جدید از جمله «ری را» و «TF21» بر افزایش تیراژ خاطرنشان کرد: ایجاد تقاضای کافی در بازار برای خودروهای جدید، افزایش تولید و سرمایهگذاری برای تولید قطعات خودروهای جدید از سوی قطعهسازان و رسیدن محصولات جدید به پیک تولید یک تا دو سال زمان میبرد. با توجه به خروج خودروهای قدیمی، جهش تیراژ تولید از طریق جایگزینی محصولات جدید و افزایش تیراژ سایر خودروها با عمر متوسط اتفاق میافتد. به عنوان مثال برای خودروهای دنا و تارا به طور معمول شاهد افزایش تیراژ خواهیم بود.
انتهای پیام/