پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

بررسی سیاست‌های گروه بهمن در هفتمین دهه فعالیت آن / چابک و توسعه گرا در هفتاد و یک سالگی

مرور تصمیم گیری‌ها و برنامه‌های توسعه گروه بهمن حکایت از آن دارد که این گروه خودروسازان در هفت دهه گذشته، برای نیل بهموقعیت کنونی نشیب و فرازهای زیادی را پشت سر گذرانده و جایگاه امروز بهمن در صنعت خودروسازی و در رقابت با غول‌های متکی بهدرآمدهای نفتی دولتی ناشی از مدیریت حرفه‌ای بخش خصوصی بوده […]

سبحان قالیباف
یکشنبه - ۱۶ بهمن ۱۴۰۱

مرور تصمیم گیری‌ها و برنامه‌های توسعه گروه بهمن حکایت از آن دارد که این گروه خودروسازان در هفت دهه گذشته، برای نیل بهموقعیت کنونی نشیب و فرازهای زیادی را پشت سر گذرانده و جایگاه امروز بهمن در صنعت خودروسازی و در رقابت با غول‌های متکی بهدرآمدهای نفتی دولتی ناشی از مدیریت حرفه‌ای بخش خصوصی بوده که توانسته سرسخت‌ترین رقبای دولتی را به چالش بکشد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

نام گروه بهمن در تازه‌ترین ارزیابی برترین شرکت‌های ایران در میان پنجاه شرکت برتر قرار گرفت و در عمل بهترین خودروساز بخشخصوصی از نظر شاخص‌های صنعتی را از آن خود کرد، بنابراین می‌توان امروز بهمن را بزرگترین و برترین خودروساز بخش خصوصیدانست.

اما بهمن در دهه‌های پیشین چنین موقعیتی را نداشت و تنها در دهه اخیر با سرعتی حیرت انگیز توسعه پیدا کرده و سرآغاز این راه،شروع روند خصوصی سازی بهمن از سال 1395 بود. بهمن در سال 92 با تنها دو هزار نیروی انسانی اهداف خودش را پیگیریمی‌کرد ولی این شرکت بیش از 5 هزار نیروی انسانی مشغول به کار دارد. این گروه در همین مدت کوتاه توانست به ظرفیت اسمی 120 هزار دستگاه با طیف متنوعی از محصولات تجاری و سواری در سال برسد. این تیراژ تولید شامل سواری سدان و SUV، تجاری باری،موتورسیکلت و اتوبوس شهری است.

بهمن با پایبندی به ارزش‌هایی همچون خلاقیت و کار موثر، توانمندترین نیروهای انسانی را از مونتاژ تا طراحی استراتژی به کار گرفت تابالاترین بازدهی را در جهت حفظ منافع سهامداران خود بدست آورد. این مجموعه نیروی انسانی خود را با آموزش‌های سازمانی و حینخدمت به روز می‌کند.

عملکرد پنج سال اخیر گروه بهمن نشان می‌دهد این شرکت توانسته با اتکا به سهامداران حرفه‌ای و خصوصی سازی واقعی تبدیل به یکشرکت قدرتمند شود به طوریکه گروه بهمن جزو معدود شرکت‌های سود ده خودروسازی در سال‌های اخیر است و برای مثال بهمن دیزلتنها در سال 1400 رشد 142 درصدی سوددهی را تجربه کرده است.

دوران توسعه سخت افزاری بهمن در هفتاد سالگی

پس از خصوصی سازی بهمن در سالیان اخیر مساحت مجموعه‌های گروه بهمن از 1.5میلیون متر مربع به 2 میلیون متر مربع رسید؛ دراین مدت بهمن موتور 80 درصد، بهمن دیزل 300 درصد و صنایع ریختگری 70 درصد توسعه پیدا کرد.

این روند سهام گروه بهمن در بازار بورس را تبدیل به سهمی ارزشمند کرده است. خرید ماشین آلات و تجهیزات به روز، محصولات متنوع،اشتغالزایی، توسعه فضای فیزیکی و صورت‌های مالی شفاف بهمن، سهام این گروه را پرپتانسیل کرده است.

سرمایه گذاری عقلایی در هفتاد سالگی

با خصوصی شدن بهمن، سیاست‌های مشتری مداری قوت گرفت. در همین مدت، این گروه بخش خدمات پس از فروش را توسعه داد و باتعریف بخش جدید مرکز رضایتمندی مشتری (CHC)  گام جدیدی در جلب رضایت مصرف کننده صنعت خودروسازی ایران برداشت.

سهامداری حرفه‌ای و تخصصی از دیگر ویژگی‌های دوران جدید گروه بهمن است که توانسته با اجرای استراتژی‌های فنی و علمیتوسعه‌ای متناسب با الزامات صنعت خودروسازی بهمن را به شرکتی سود ده در شرایط تحریمی تبدیل کند.

سهامداران گروه بهمن به دلیل آنکه از جنس صنعت خودرو هستند به خوبی به چالش‌های سرمایه گذاری و توسعه این صنعت آشناهستند به همین دلیل فارغ از گیر افتادن در دام سیاست‌های کوتاه مدت و عوام فریبانه، افق‌هایی بلند مدت برای شرکت ترسیم می‌کنند ودر سرمایه گذاری با در نظر گرفتن جمیع جوانب ریسکی و فرصت آفرین اقدام به ورود سرمایه و توسعه شرکت می‌کنند. از سویی دیگر بهدلیل واقعی بودن فرآیند خصوصی سازی این شرکت، نظام تصمیم گیری و اداری بهمن مبتنی بر قواعد روز دنیا است و به همین خاطراین شرکت هرگز به حیاط خلوت مدیران دولتی تبدیل نشده است؛ بلکه مدیران این شرکت مبتنی بر اقدامات حرفه‌ای و فنیتخصصیخود برنامه‌های توسعه‌ای خود را پیش می‌برند. ثمره این مدیریت علمی در محصولات با کیفیت و مشتری مداری گروه بهمن هویداست.

چابک سازی در دهه هفتاد فعالیت

برخلاف شرکت‌های خودروساز بزرگ دولتی که بر حمایت‌های دولت حساب باز می‌کنند، گروه بهمن به عنوان یک شرکت واقعا خصوصیناچار است تا بر اساس فروش بیشتر و افزایش کیفیت محصول درآمد و سودعملیاتی خود را افزایش دهد. از همین رو گروه بهمن به دلیلآنکه واقعا خصوصی است، ساختار خود را چابک کرد تا بتواند بهترین محصولات را تولید و بالاترین کیفیت خدمات را ارائه دهد.راهاندازی به روزترین و مدرن‌ترین واحد خدمات پس از فروش در میان خودروسازان داخلی نشان دهنده اهمیت مشتری برای این گروه است. بهمن به عنوان یک واحد تولیدی و اقتصادی مانند اغلب خودروسازان بزرگ دنیا باید نسبت به رضایتمندی مشتری حساس باشد.

اینرضایتمندی کیفیت خدمت دهی به مشتریان بهمن را به سطحی بالاتر از صرف خدمات پس از فروش رساند. به همین ترتیب این گروه باراه اندازی مرکز رضایتمندی مشتری (CHC) به عنوان اولین خودروساز پیشرو در ارائه این نوع خدمات شناخته شده است. تجربه بهمننشان می‌دهد که خصوصی سازی اصولی و علمی می‌تواند فشار تحریم را هم کاهش دهد. این شرکت با آغاز تحریم‌ها در مقایسه باسایر خودروسازان کمترین میزان کاهش تولید را دارد که مهمترین دلیل آن بدنه چابک و تصمیم گیری با هدف تطابق شرکت با شرایطجدید کلان سیاسی و اقتصادی کشور است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی