پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

نکات ایمنی رانندگی در زمستان – قسمت اول

امسال اکثر کشورهای دنیا زمستان سختی را پشت سر گذاشتند، مخصوصأ ایران عزیزمان که یکی از سردترین و برفی ترین زمستان های خود را تجربه کرد. طبق گزارشات سازمان تصادفات جاده ای NHTSA اعلام کرده که در سال 2020، جاده های برفی و لغزنده در ایالت متحده جان 374 نفر را گرفته و 25 هزار […]

سامیار راشد
جمعه - ۲۸ بهمن ۱۴۰۱

امسال اکثر کشورهای دنیا زمستان سختی را پشت سر گذاشتند، مخصوصأ ایران عزیزمان که یکی از سردترین و برفی ترین زمستان های خود را تجربه کرد. طبق گزارشات سازمان تصادفات جاده ای NHTSA اعلام کرده که در سال 2020، جاده های برفی و لغزنده در ایالت متحده جان 374 نفر را گرفته و 25 هزار زخمی بر جای گذاشته است. بنابراین رعایت نکات ایمنی رانندگی در آب و هوای برفی و جاده های لغزنده، بسیار حائز اهمیت است.

اولین و ساده ترین نکته ای که رانندگان می بایست رعایت کنند، کاهش سرعت در زمستان است. کنترل و هدایت خودرو بر روی جاده های برفی و لغزنده بدلیل کاهش اصطکاک تایر با سطح مسیر، بسیار دشوارتر خواهد بود. طبق گزارش NHTSA در سال 2020 به تنهایی بیش از 119 هزار تصادف جاده ای در آب و هوای برفی رخ داده است.

دومین مورد اینست که فاصله مطمئنه از خودرو جلویی کاملأ خفظ شود و حتی فاصله بیشتری را با خودرو جلویی داشته باشید تا در صورت ترمز ناگهانی، امکان بروز حادثه و تصادف به حداقل برسد. همچنین سعی نکنید تا تحت این شرایط با سبقت گرفتن و لایی کشیدن، برای خود و دیگران خطر تصادف ایجاد کنید.

در شرایط اضطراری چه باید کرد؟

اگر در آب و هوای برفی در شرایط اضطراری گرفتار شدید حتمأ به یاد داشته باشید که خودرو خود را در کنار خیابان یا جاده در امن ترین مکان ممکن و در دسترس پارک کنید و فراموش نکنید که حتمأ خودرو شما باید دیده شود. اگر فکر می کنید که روشن کردن چراغ راهنما هم کافی نیست و رهگذران آنرلپا نمی بینند، حتمأ از روش دیگری باید استفاده کنید.

یکی از نکاتی که معمولأ نادیده گرفته می شود، تمیز بودن مجرای خروجی اگزوز است. اگر خروجی اگزوز با برف پوشیده شده باشد در صورت بسته بودن شیشه های کابین، امکان مسمویت سرنشینان با کربن مونواکسید وجود دارد. بنابرین توجه داشته باشید که در مسافت های طولانی حتمأ هر چند مدت، برای دقایقی شیشه های کابین را پایین بکشید تا تهویه کابین انجام شود.

نوشته: سامیار راشد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی