پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گام بلند سایپا در مسیر رشد کیفیت ، از طریق اصلاح ساختار مدیریتی

سالهای سختی بر صنعت خودرو گذشت، از تحریم گرفته تا مصائبی که به دنبال این محدودیت بر صنعت خودرو حاکم شد. به گزارش اختصاصی جوان خودرو سالهای سختی بر صنعت خودرو گذشت، از تحریم گرفته تا مصائبی که به دنبال این محدودیت بر صنعت خودرو حاکم شد. با توجه به چنین چالش هایی خودروسازان برای […]

سبحان قالیباف
سه شنبه - ۲ اسفند ۱۴۰۱

سالهای سختی بر صنعت خودرو گذشت، از تحریم گرفته تا مصائبی که به دنبال این محدودیت بر صنعت خودرو حاکم شد.

به گزارش اختصاصی جوان خودرو

سالهای سختی بر صنعت خودرو گذشت، از تحریم گرفته تا مصائبی که به دنبال این محدودیت بر صنعت خودرو حاکم شد. با توجه به چنین چالش هایی خودروسازان برای بقا با چنگ و دندان مسیری طاقت فرسا را طی کردند. رشد تولید با افزایش سطح کیفی قله هایی بود که باید خودروسازان آن را فتح می کردند، اما هیچ قله ای بدون برنامه و اجرا درست، فتح نمی شود. اجرا و عمل گرا نبودن ضامن موفقیت هیچ برنامه توسعه ای نخواهد بود لذا گروه خودروسازی سایپا می تواند مصداق بارز عملگرایی در اجرای درست برنامه های خود باشد این گروه خودروسازی برنامه های بسیاری را در زمان بندی های مشخص با هدف افزایش سطح کیفی در دستور کار خود قرار داد که هم اکنون می توان نتایج آن را مشاهده کرد.

سایپا گامی بلند در ارتقا سطح کیفیت خود در تمامی بخش ها داشته و این خودروساز موازی با افزایش تولید محصولات خود که دیگر روند فروش آن مشمول طرح قرعه کشی نشد، توانسته اهداف خود در بخش کیفیت را یکی پس از دیگری محقق سازد.

مضاف بر این سایپایی ها در شرایط تحریمی شاهین را وارد بازار کردند.

محصولی که از هر لحاظ قابل دفاع است و حرف های زیادی برای گفتن دارد، اگرچه این خودروساز دست بردار نیست و هربار پرنده خوش خط و خال خود را زیر ذره بین می برد تا بیش از پیش عملکردی رضایت بخش و مطلوب داشته باشد.

سایپایی ها طی مدت اخیر نشان دادند که می توان از آن ها به عنوان موتور اصلی این لوکوموتیو اقتصادی یاد کرد؛ اما چرا؟ بد نیست تا مروری بر عملکرد نارنجی پوشان داشته باشیم. سایپایی ها بعد از پایدار کردن شرایط خود، طی یک سال گذشته با حضور تیم مدیریتی جدید و ضمن چابک سازی نیروی انسانی، تمرکز و هدف خود را بر افزایش کیفی محصولات خود گذاشت که در این راستا دست به اصلاح نیروی انسانی خود در حوزه کیفیت زد.

بعد از گذر از این مرحله این خودروساز با همکاری قطعه سازان، به روز آوری خطوط تولید و افزایش کیفی فرآیند تولید محصول توانست تا شاهد رشد کیفی در روند تولید و افزایش بهره وری شود.

تعریف و انجام 42 پروژه بهبود و ارتقای کیفیت در سطح زنحیره تامین، 3 پروژه در حوزه های زیر ساخت، 29 پروژه در حوزه قطعات و مجموعه ها، 5 پروژه در حوزه فروش و خدمات پس از فروش و 5 پروژه هم در فرآیند خودروسازی هم تنها بخشی از اقدامات سایپا با هدف رشد کیفیت در دستور کار قرار گرفته است.

سایپایی ها طی مدت گذشته با همین هدف دست به خروج و توقف تولید محصولات پرفروشی چون تیبا، تیبا 2 و ساینا در حالی زد که بدون برنامه قبلی انجام شد. این امر اگرچه تاثیر قابل توجهی در فروش سایپا داشت اما اهمیت کیفیت و تمرکز این خودروساز بر این موضوع سبب شد تا سایپا دست به خروج این محصولات از سبد خود بزند. البته ناگفته نماند که محصولاتی چون کوییک به شایستگی توانسته محبوبیت محصولات اقتصادی سایپا را با برخورداری از کیفیت مناسب تکرار کند. نارنجی پوشان جاده مخصوص در اقدامی دیگر دست به انجام PDI مجدد خودروهای ناقص مانده در پارکینگ ها زدند محصولاتی که در دوره تحریم به علت مشکل در زنجیره تامین از گردونه تولید برای مدتی دور مانده بودند.

دیگر اقدام سایپایی ها با هدف افزایش کیفیت، ارتقا سطح کیفیت شاهین (کاهش صدای کابین، اصلاح مشکل بالابر شیشه ها، اصلاح دربها و …) محصول خوش چهره خود بود که در این راستا بررسی ها حاکی از رشد چشمگیر رضایت در بخش فروش و خدمات پس از فروش این خودرو بوده است.

موضوع خدمات پس از فروش از اهمیت بالایی برای هر خودروسازی برخودار است به این علت که این حلقه سبب حفظ مشتری و بازگشت دوباره آن به چرخه عرضه محصول می شود لذا وسعت اقدامات سایپا در حوزه رشد کیفیت تنها در خطوط تولید، محصولات و توسعه محصول خلاصه نشده بلکه این خودروساز دست به بهبود کیفیت خدمت رسانی در حوزه فروش و خدمات پس از فروش زده است. بهبود 59 درصدی شاخص نرخ برگشت از تعمیرات در 2 یا 3 هزار کیلومتر نتیجه این اقدام سایپا در این حوزه بوده لازم به ذکر است که همچنین بررسی ها حاکی از افت 14 درصدی تعداد شکایات مشتریان نسبت به مدت مشابه گذشته است.

نتایج برنامه های سایپا در اصلاح بخش های خود با هدف افزایش کیفیت چشمگیر بوده و این مهم در صنعت خودرو طی یک سال گذشته ملموس بوده است.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی