پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تایر-لاستیک خودرو

هزینه تولید روز به روز در حال افزایش است / ایران نیازی به واردات لاستیک سواری ندارد

به گفته سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، کاهش روزبه‌روز ارزش ریال و به‌تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه، باعث بالارفتن قیمت تمام شده تولید تایر شده است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در خصوص کمبود عرضه تایر در بازار اظهار کرد: تولید و توزیع تایر در کشور […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۴ اسفند ۱۴۰۱

به گفته سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، کاهش روزبه‌روز ارزش ریال و به‌تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه، باعث بالارفتن قیمت تمام شده تولید تایر شده است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در خصوص کمبود عرضه تایر در بازار اظهار کرد: تولید و توزیع تایر در کشور کماکان طبق روال گذشته ادامه دارد؛ اما عده‌ای به علت تفاوت شدید نرخ ارز نیمایی و آزاد، تایرهای دولتی موجود در بازار را جمع‌آوری کرده و به کشورهای همسایه قاچاق می‌کنند.

وی افزود: انجمن صنعت تایر ایران چندین بار درخواست داشته است که انحصار صادرات تایر فقط در اختیار تولیدکنندگان داخلی باشد و کسی غیر از تولیدکنندگان نتواند تایر صادر کند؛ زیرا این موضوع به دلیل خرید ریالی و فروش آن با دلار باعث اختلال در بازار داخلی خواهد شد.

تنها ادامه داد: متأسفانه، تاکنون درخواست‌های انجمن صنعت تایر در خصوص انحصار صادرات تایر مورد موافقت قرار نگرفته است، از طرفی اگر صادرات تایر در انحصار تولیدکنندگان باشد، بازار داخلی و همچنین صادرات به‌خوبی تنظیم خواهد شد.

به گفته سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران، کاهش روزبه‌روز ارزش ریال و به‌تبع آن افزایش قیمت مواد اولیه، باعث بالارفتن قیمت تمام شده تولید تایر شده است. وی تصریح کرد: به سبب افزایش هزینه‌ها، درخواست افزایش قیمت توسط انجمن تولیدکنندگان تایر ارائه شد؛ اما با این موضوع موافقت نشده است.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در ادامه پیرامون اینکه مجوز افزایش قیمت باید در اختیار انجمن صنعت تایر باشد، گفت: طبق قوانین سازمان حمایت از مصرف‌کنندگان، تولیدکنندگان می‌توانند 17 درصد سود بر اساس قیمت تمام شده دریافت کنند، بهتر است افزایش قیمت نیز در اختیار انجمن صنعت تایر باشد و فقط نظارت به‌منظور مقابله با تخلف و دریافت سود بیش از حد، صورت پذیرد.

تنها تأکید کرد: اگر قیمت تایر در اختیار تولیدکنندگان باشد انگیزه تولید، سرمایه‌گذاری، جذب نقدینگی از بانک‌ها و توسعه صنعت تایر و همچنین تأمین نیازهای روزافزون تایر در کشور افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: در حال حاضر تایرسازان، لاستیک خودروهای سواری که اصلی‌ترین نیاز بازار است را به‌راحتی تولید و تأمین می‌کنند، حتی به سبب تولید بیش از نیاز کشور، تایرسازان قادر هستند، مازاد لاستیک تولیدی را صادر کنند.

سخنگوی انجمن صنعت تایر ایران در خصوص میزان تولید تایر خودروهای سنگین نیز اظهار داشت: تایر خودروهای سنگین دو نوع بایاس و رادیال دارد که تایرهای بایاس بیش از نیاز بازار تولید می‌شود، البته همه کارخانه‌ها از تمام ظرفیت خود استفاده نمی‌کنند و این امر به علت عدم فروش است.

وی افزود: البته در خصوص تایرهای رادیال اوضاع متفاوت است و تنها دو واحد تولیدی مشغول به فعالیت هستند، در نتیجه به سبب پاسخگویی نیاز بازار، لازم است واردات صورت گیرد که این عمل نیز در حال انجام است.

تنها در پایان ضمن اشاره به عدم حمایت دولت از تایرسازان گفت: دولت در تمامی صنایع به‌منظور حمایت تمهیداتی را مدنظر قرار دهد، یکی از این موارد، حضور فعالین اقتصادی در سفرهای خارجی دولت مردان است و امید داریم به‌منظور بازاریابی صنایع این امر محقق شود.

انتهای پیام/ منبع: مهر

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی