پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

کیا پیکانتو ، هاچ بک دست دوم جذاب در بازار ايران

این روزها ترافیک و جای پارک یکی از مهمترین دغدغه های ماشین سواران در شهرهای شلوغی مثل تهران است. هاچ بک های کوچک و جمع و جور می توانند گزینه مناسبی برای رفت و آمد در یک شهر شلوغ با جای پارک محدود باشند. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو، به نقل از تخت […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۵ مرداد ۱۴۰۲

این روزها ترافیک و جای پارک یکی از مهمترین دغدغه های ماشین سواران در شهرهای شلوغی مثل تهران است. هاچ بک های کوچک و جمع و جور می توانند گزینه مناسبی برای رفت و آمد در یک شهر شلوغ با جای پارک محدود باشند.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو، به نقل از تخت گاز 

این روزها ترافیک و جای پارک یکی از مهمترین دغدغه های ماشین سواران در شهرهای شلوغی مثل تهران است. هاچ بک های کوچک و جمع و جور می توانند گزینه مناسبی برای رفت و آمد در یک شهر شلوغ با جای پارک محدود باشند. البته اگر می خواهید در خیابان های پرترافیک برایند، کوچک و خوش دست بودن خودرو زیر پایتان تنها فاکتور مهم نیست. ماشینی که انتخاب می کنید باید آنقدری جذاب و سرگرم کننده باشد که حوصله تان سرنرود! متاسفانه صنعت خودروسازی کشورمان آن طور که باید روی این سگمنت پرطرفدار متمرکز نشده و تنوع گزینه ها در بازار هاچ بک های جمع و جور تولید داخل چنگی به دل نمی زند. البته پیش از تحریم های صنعت خودرو، سگمنت هاچ بک ها با سرعت خوبی راه تنوع را در پیش گرفته بود، اما سایه سیاه تحریم ها باعث شد تا چرغ خط تولید خودروهای با کیفیتی مثل هیوندای i20 و i10، رنو ساندرو و … خاموش شود. ممنوعیت واردات خودرو نیز از سوی دیگر این بند را کشید و گره را در این سگمنت جذاب کور کرد.

اگر شخصیت محافظه کاری داشته باشید و بخواهید با این پول سراغ خودروهای صفر کیلومتر بروید، تک و توک ساندروهای صفر کیلومتر موجود و پژو 207 اتوماتیک، بهترین گزینه های موجود پیش رویتان هستند. اما اگر کمی رسیک کنید و نگاهی هم به گزینه های دست دوم بیاندازید، ماجرا جذاب تر می شود. در این صورت انتخاب ها به هیوندای i10، میتسوبیشی میراژ و کیا پیکانتو افزایش می یابند. در میان این 3 گزینه، کیا پیکانتو را برای معرفی به شما انتخاب کردیم. یک هاچ بک جذاب و خوش چهره که در حد خودش امکانات متنوعی را در اختیارتان قرار می دهد.

کیا پیکانتو

کیا پیکانتو از کجا آمده؟

پس از دوو ماتیز و کپی چینی آن یعنی چری QQ3 یا همان ام وی ام 110، کلاس سوپر مینی ها یا کلاس A در بازار خودرو ایران راکد مانده بود و داشت خاک می خورد. اما با به بازی آمدن هاچ بک هایی مثل مزدا 2 ، تویوتا یاریس و هیوندای i20 ، بازار هاچ بک ها کمی متنوع تر شد. البته این 2 یک کلاس بالاتر از سوپر مینی ها بودند، اما حضورشان جای خالی هاچ بک های روز جهان را در ایران پر می کرد. اما کیا پیکانتو علاوه بر اینکه هاچ بروزی بود، در سال های نخست دهه 90 شمسی از معدود خودروهای سوپر مینی بازار به شمار می رفت. نخستین نسل پیکانتو به عنوان یک هاچ بک اقتصادی کوچک و اولین نماینده این خودروساز کره ای در کلاس سوپر مینی در نمایشگاه فرانکفورت 2003 معرفی شد. خودرویی که بر اساس پلت فرم هیوندای گتز ساخته شده بود و موفقیت قابل قبولی را هم به دست آورد. البته ظاهر این مدل پیکانتو چندان جذاب نبود و علی رغم فیس لیفت در سال 2007، آن طور که باید به دل نمی نشست.

کیا پیکانتو

اما ماجرای نسل دوم این هاچ بک پرطرفدار کاملا متفاوت بود و طراحی آن هیچ ارتباطی به نسل اول نداشت. نسل دوم کیا پیکانتو با معرفی در نمایشگاه ژنو 2011 ، توجهات زیادی را به سوی خود جلب کرد. پیکانتو در نسل دوم هم باتجربه تر و شناخته شده تر شده بود، هم از ظاهر زیبا و امکانات بروزی بهره می برد. نسل دوم کیا پیکانتو تا سال 2017 روی خط تولید قرار داشت و ظاهر هماهنگ و جذابش انقدر به دل مخاطبان نشسته بود که در این 6 سال، کیا تنها یک دستی به سر و گوش آن در سال 2014 کشید تا همچنان شاداب باقی بماند. معرفی نسل دوم پیکانتو با سال های اوج واردات خودرو در اواخر دهه 80 و اوایل دهه 90 شمسی همراه بود و همین باعث شد در تعداد قابل توجهی وارد ایران شود و فروش بالایی را تجربه کند. البته ممنوعیت واردات خودرو نوار موفقیت های پیکانتو در بازار ایران را قیچی کرد و نسل سوم این هاچ بک محبوب، جاده ها و خیابان های ایران را لمس نکرد. جالب است بدانید طراحی نسل سوم پیکانتو توسط یکی از دانش آموختگان رشته طراحی صنعتی دانشکده طراحی صنعتی پردیس هنرهای زیبا به نام جواد غفاریان انجام شده و در مسابقه طراحی نشریه Car Design News توانسته رتبه نخست را کسب کند!

کیا پیکانتو

فانتزی ترین هاچ بک این رنج قیمت

بدون شک باید گفت طراحی خودروهای کوچک به مراتب سخت تر از خودروهای بزرگ است. در یک خودرو سوپر مینی مثل پیکانتو، طراح فضای کمتری را برای به نمایش گذاشتن خلاقیت های خود دارد و باید میلی متر به میلی متر خط ها را حساب شده انتخاب کند. از سوی دیگر اندازه چراغ ها، سپرها، جلوپنجره و … باید مطابق استاندارد باشد و نمی تواند چون یک خودرو کوچک است، چراغ ها و سپرهای آن را کوچک تر از حد معمول در نظر بگیرد.

کیا پیکانتو

در نمای ظاهری کیا پیکانتو همه چیز حساب شده و هماهنگ است و اگر کمی واقع بین باشیم، باید بگوییم طراحان پیکانتو برای تضمین موفقیتشان، کمی از سبک و سیاق تویوتا IQ به عنوان سوپر مینی موفق و معروف الهام گرفته اند. در هیچ بخشی از بدنه نمی توانید المانی را پیدا کنید که همچون وصله ناجور به نظر برسد. همه قطعات در عین هارمونی زیبا هستند و به همین دلیل است که پس از گذشت بیش از 10 سال از طراحی این خودرو، پیکانتو هنوز هم با جذابیت هایش خریداران را وسوسه می کند. ترکیب پیکانتو آنقدر موفق بوده که کیا در طراحی نسل سوم دست به عصا حرکت کرده و برای تکرار این موفقیت، تغییر آنچنانی در ظاهر این خودرو ایجاد نکرده است. نکته جالب اینجاست که المان های مشترک در دیگر محصولات کیا مثل جلوپنجره تایگر نوز، در این خودرو فسقلی هم به چشم می خورد و انگار بعضی جاها می خواهد ادای برادران بزرگ ترش را دربیاورد!

پیکانتو مورد بررسی مدل پیش از فیس لیفت است. اما در نسخه فیس‌لیفت سپرهای جلو و عقب، جلوپنجره و گرافیک چراغ‌های عقب تغییر کرده‌اند. بعضی پیکانتوهای مدل بالا با بادی کیت اسپرت عرضه شده اند و در این مدل ها وسعت تغییرات بیش‌تر است و سپرهای اسپرت با آبشش‌هایی در طرفین، دیفیوزر عقب، ورودی بزرگ هوا در سپر جلو و رینگ‌های اسپرت ۱۵ اینچی دست‌به دست هم داده‌اند تا کسانی‌که در کلاس سوپرمینی‌های اکونومی به دنبال یک خودرو جذاب می‌گردند، کیا پیکانتو را انتخاب کنند.

فضای 2 نفره!

فضای کابین پیکانتو و مخصوصا چیدمان کنسول جلو شاید کمی بی نظم به نظر برسد. اما نکته مهم اینجاست که کیا تن به ساده طراحی کردن کابین این سوپر مینی کوچک و اقتصادی نداده و سعی کرده المان های استفاده شده داخل کابین تا حد امکان جذاب به نظر برسند. در مجموع باید گفت داخل کابین پیکانتو سادگی حکمفرماست و شاید جذاب‌ترین و منحصر به فردترین بخش طراحی کابین پیکانتو، غربیلک فرمان دوشاخه آن باشد که تعدادی دکمه را روی خود جای داده. ارگونومی کابین هم به نسبت یک خودرو کره ای مناسب است، اما کیفیت قطعات در بعضی قسمت‌ها چنگی به دل نمی‌زند. به‌طور مثال، کیفیت قطعات نقره‌ای‌رنگ کابین جوری است که نمی‌توان روی دوام آنها حساب باز کرد و برای پوشش داشبورد و پنل درب‌ها نیز از متریالی ارزان‌قیمت استفاده شده است. البته کیفیت مونتاژ قطعات کابین دلچسب است و خبری از سروصداهای اضافی در مدل های کارکرده و مدل پایین نیست. همچنین در مدل های فیس لیفت، استفاده از تریم قرمز رنگ و پوشش فلزی پدال ها، حس و حال اسپرت کابین را دوچندان کرده است.

کیا پیکانتو (9)

پیکانتو ابتدا به صورت 3 در عرضه شد و سپس نمونه 5 در آن به بازار آمد. تمام پیکانتوهای عرضه شده در بازار از نوع 5 در هستند. علی رغم اینکه با یک سوپر مینی طرف هستیم و انتظار داریم کابین کوچکی داشته باشد، اما باید گفت فضای کابین پیکانتو قابل قبول است. همچنین پیکانتو فضای بار 200 لیتری را در اختیارتان قرار می دهد که از میانگین فضای بار خودروهای این کلاس بالاتر است. البته اگر فضای بار بیشتری در یک خودرو هاچ بک نیاز دارید، در این رنج قیمت باید سراغ هاچ بک های وطنی، مخصوصا رنو ساندرو بروید. صندلی های جلو فضای مناسبی را در اختیار سرنشینان قرار می دهند، اما فضای پا و سر در ردیف عقب محدود است و نهایتا 2 نفر می توانند به راحتی روی صندلی ردیف عقب بنشینند.

کیا پیکانتو

ویژگی مثبت مهم در مورد کیا پیکانتو که برگ برنده ای در رقابت با خودروهایی مثل میتسوبیشی میراژ و هیوندای i10 به شمار می رود، فهرست امکانات و آپشن های این خودرو است. از جمله امکانات این هاچ بک کوچک می توان به کروز کنترل، تهویه اتوماتیک، سانروف برقی، شیشه ها آینه های برقی، صندلی تاشو عقب، آینه میانی الکتروکرومیک و … اشاره کرد.

کیا پیکانتو

نحیف و اقتصادی

قبل از هرچیز باید بگوییم اگر علاوه بر ابعاد جمع و جور و ظاهر فانتزی، انتظار بالایی از قابلیت های فنی یک هاچ بک دارید، پیکانتو را فراموش کنید. چرا که با همین بودجه هاچ بک های وطنی خروجی بهتری را در اختیارتان قرار می دهند. کیا پیکانتو قرار است یه وسیله کاربردی و در عین حال زیبا برای رفت و آمدهای روزمره باشد. قابلیت های فنی اش حتی از متوسط هم پایین تر است و فضای صندوق بار و کابین اش، به درد سفر نمی خورد.

کیا پیکانتو

نسل دوم پیکانتو در بازار جهانی با 2 پیشرانه یک و 1.2 لیتری عرضه شد. خوشبختانه اطلس خودرو نمونه قوی تر را برای بازار ایران انتخاب کرد و این طور شد که پیکانتو با پیشرانه 4 سیلندر 1.2 لیتری 85 اسب بخاری به ایران آمد. حد اکثر گشتاور 120 نیوتن متری این پیشرانه در دور 4000 در اختیار راننده قرار می گیرد. نمی توان به کشش پیشرانه نمره بالایی داد، اما دستیابی ماکزیمم گشتاور در دورهای پایین باعث می شود پیکانتو بتواند هنگام روشن بودن کولر یا سوار بودن 3 سرنشین گلیمش را از آب بیرون بکشد. به لطف وزن پایین (950 کیلوگرم)، شتاب گیری پیکانتو نسبت به توان پیشرانه اش قابل قبول است و گیرباکس 4 سرعته اتوماتیک هماهنگی مناسبی با پیشرانه دارد. پشت فرمان پیکانتو تسلط مناسبی به اطراف خودرو دارید و این ویژگی با تعویض های نرم دنده توسط گیرباکس دست به دست هم می دهد تا رانندگی دلچسبی را با پیکانتو تجربه کنید. البته داخل کابین خیلی به دنبال آرامش نباشید، چرا که نفوذ صدای پیشرانه در دورهای بالا قابل توجه است.

کیا پیکانتو (15)

علی رغم بهره بردن از لاستیک های باریک، هندلینگ پیکانتو قابل قبول است. هرچند که از این نظر در قیاس با رقیبی مثل مزدا2 کم می آورد. همچنین می توان گفت پیکانتو یکی از کم مصرف ترین خودروهای بازار است و با مصرف سوخت حدود 5.3 لیتر در هر 100 کیلومتر (به صورت میانگین) و باک 35 لیتری، رفیق جیب صاحبش است.

نوشته: میلاد میرعابدینی 

عکس: بهزاد اویسی

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی