ممنوعیت صاردات خودروهای آمریکایی به ایران

اگرچه برجام به نتیجه رسید و بسیاری از تحریم ها لغو شد ولی ممنوعیت صاردات خودروهای آمریکایی به ایران و ارسال قطعات آمریکایی به ایران همچنان به قوت خود باقیست

دراین میان بسیاری از فعالان بازاربا توجه به اقبال خوب عمومی از خودروهای آمریکایی درخصوص وضعیت آینده صادرات این خودروها از آمریکا به ایران بصورت مستقیم و نمایندگی جویا می شوند.

دراین خصوص مسیح فرزانه کارشناس صنعت  خودرو درپاسخ به پرسش خبرنگار پایگاه خبری «مجله ماشین» گفت: در بخش H از نامه سازمان خزانه داری آمریکا  که بصورت کلی در مورد صنعت خودرو و واردات خودروهای سبک و سنگین  به ایران اشاره شده در بند های 310  ( بویژه درخصوص ثبت سفارش اجرایی مستقیم خودرو یعنی Executive Order )   و 311، 316 و 317  در قالب برجام یعنی برنامه جامع اقدام مشترک یا همان JCPOA آمده است که تحریمهای ایالات متحده در خصوص فروش ، تامین قطعات و یا انتقال اجناس و کالا به بخشهای خودرویی ایران توسط افراد و شرکتهای غیر آمریکایی بصورت موقت برداشته شده است. همچنین  دربخشنامه 4.7  و درضمیمه  2 وبخشنامه 17.1 ازضمیمه پنجم آمده است ایالات متحده تحریمهای ثانویه فروش مستقیم یا غیر مستقیم قطعات، کالا و سرویسهای خودرویی مرتبط با خودرو درایران را نیز برداشته اشت و درزبان ساده یعنی از این پس همانند قبل ب ام و ، مرسدس بنز ، و تویوتا و تمامی شرکتهای خودروسازی غیر آمریکایی می توانند نسبت به ثبت EO بصورت مستقیم و کاملا قانونی برای صادرات خودرو به کشور ایران اقدام نمایند.

دربخشنامه 317 نیز گفته شده افراد و شرکتها و کارخانجات  آمریکایی و غیرآمریکایی بصورت مستقیم ، غیرمستقیم یا کشور ثانویه یا ثالث همچنان اجازه صادرات کالا و قطعات و انواع تکنولوژیهای وابسته به ایران جهت سرویسهای نگهداری خودرو ، تامین قطعات خودروهای موجود در بازار و یا تجهیز و راه اندازی خط تولید خودرو در خصوص برندهای خودروویی آمریکایی درایران را نخواهند داشت وموسساست اعتباری با تسهیل کردن روند کار با ایران درخصوص صادرات تمامی موارد بالا باید ازعدم استفاده این قطعات و سرویسها در کارخانجات خودروسازی و یا روی خطوط تولید اطمینان حاصل نمایند. همچنین واردات برندهای خودرویی آمریکایی همچنان بصورت مستقیم یا غیر مستقیم در تحریم قرار خواهد داشت و به ایران ممنوع است.

دراین بین این سئوال پیش می آید که پس تاکنون خودروهای موجود درمناطق آزاد یا مدلهای معدودی از شورولت که موفق به دریافت مجوزات جهت صدور پلاک ملی شده اند در کدام دسته قرار می گیرند که  فرزانه  درادامه خاطرنشان کرد: این خودورها درمناطق آزاد از طریق کشورهای ثانویه و ثالث توسط افراد یا شرکتهای ایرانی به کشوروارد می شده و می شدند و شرکتهای فروشنده مثلا در کشورهای حوزه خلیج فارس و یا دریای کاسپین عملا هرگونه مسئولیتی درخصوص فروش آن به شرکتهای و افراد ایرانی را بدلیل اثرات منفی تحریمها برآنها را از گردنشان ساقط می کرده و نیز خواهند کرد. درخصوص دو مدل شورولت که اخیرا موفق به ورود به لیست ثبت سفارش جهت واردات و دریافت پلاک ملی شده اند باید اشاره کنم که این دو مدل با وجود اینکه خودروهای اقتصادی اما نه چندان موفقی از شورولت هستند اما درکارخانجات شرکای این شرکت در چین و کره جنوبی مونتاژ شده و صادرات آنها از خاک ایالات متحده و توسط یک شرکت آمریکایی بصورت مستقیم یا غیر مستقیم صورت نمی گیرد .

فرزانه درپایان در پرسش به تاثیرات مثبت برجام بر بازارخودرو می افزاید : درآینده تنوع برندها در بازارخودرو بیشتر می شود.بدلیل حضور قطعه سازان اروپایی و آسیایی کیفیت خودروهای داخلی با افزایش روبرو می شود اما با توجه به کاهش چشمگیر قیمت نفت ، افزایش قیمت دلار و افزایش برخی تعرفه های واردات احتمال بروز هرگونه کاهش قیمت چشمگیری در این زمینه بسیار ضعیف بنظرمی رسد.

منبع: پایگاه خبری مجله ماشین

درخواست اکثر خودروسازان برای همکاری با فولکس واگن

ایساکو تعمیرگاه تخصصی بهنام کرمان موتور آمیکو مدیران خودرو

نظر شما !!