پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

هامر

طلوع و غروب هامر

برند هامر تاریخچه نه چندان طولانی اما پر چالشی را دارد و بدون شک به عنوان یکی از سمبل های خودروسازی آمریکا به شمار می رود. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز  برند هامر تاریخچه نه چندان طولانی اما پر چالشی را دارد و بدون شک به عنوان […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۲ فروردین ۱۴۰۲

برند هامر تاریخچه نه چندان طولانی اما پر چالشی را دارد و بدون شک به عنوان یکی از سمبل های خودروسازی آمریکا به شمار می رود.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز 

برند هامر تاریخچه نه چندان طولانی اما پر چالشی را دارد و بدون شک به عنوان یکی از سمبل های خودروسازی آمریکا به شمار می رود. هامر که در اصل برای ارتش ایالت متحده طراحی و ساخته شده بود و بعدها به خیابان ها راه پیدا کرد، با ابعاد غول پیکرش، قابلیت های بی مانند آفرود و البته مصرف سوخت بالا شناخته می شد که همین مورد آخر، پاشنه آشیل این برند بود.

هامر

در سال 2007 که دنیا با یک بحران اقتصادی دست و پنجه نرم می کرد، تمایل خریداران برای خرید یک خودرو پر مصرف کاهش پیدا کرد. هامر نیز از بحران اقتصادی در امان نماند و رفته رفته رو به زوال رفت تا جایی که در سال 2010، آخر هامر از خط تولید خارج شد و این برند به خواب زمستانی فرو رفت.

هامر

اما پس از گذشت بیش از یک دهه، جنرال موتورز تصمیم گرفت تا بار دیگر این برند محبوب را احیا کند اما با سیاست های جدید و حذف پاشنه آشیل. اینبار هامر در کالبد یک خودرو الکتریکی و تحت برند GMC جانی تازه به خود گرفت. محبوبیت هامر الکتریکی با سال 2006 قابل مقایسه است چراکه آمار پیش خرید هامر الکتریکی به بیش از 65 هزار دستگاه رسیده و متقاضیان هامر، باید تا سال 2024 صبر پیشه کنند.

هامر

سؤال اینجاست که آیا اینبار هامر می تواند به حیات خود ادامه دهد یا اینکه بازهم فقط چند سال میهمان صنعت خودروسازی خواهد بود تا خاطره سازی کند؟

ریشه هامر

ریشه هامر به سال 1983 میلادی باز می گردد، زمانیکه کمپانی AM General که به عنوان سازنده خودروهای سنگین شناخته می شد، بودجه یک بیلیون دلاری را از پنتاگون دریافت کرد تا برای طراحی و ساخت یک خودرو چند منظوره نظامی (Humvee) دست بکار شود.

هامر

هاموی به یکی از ارکان کلیدی ارتش ایالات متحده تبدیل شد و عملکرد بی نقص آن باعث شد که تا سال 1991 میلادی تعداد 72 هزار دستگاه از آن، در خدمت ارتش ایالت متحده قرار بگیرد. هاموی در نبردهای خاورمیانه توانست خودی نشان دهند و توانایی های آفرود در مسیرهای صعب العبور این منطقه، باعث شد تا هاموی بیش از پیش بر سر زبان ها بیفتد.

اما این سؤال پیش می آید که خودرو ارتش ایالت متحده چگونه از خیابان های شهری و پارکینگ های مسکونی سر درآورد؟ هامر این موضوع را باید مدیون آرنولد شوارتزنگر، بازیگر بنام هالیوودی باشد.

هامر

در سال 1990 زمانیکه آرنولد مشغول فیلمبرداری فیلم سینمایی اکشن-کمدی «پلیس مهدکودک (Kindergarten Cop) بود، شیفته هاموی مورد استفاده در این فیلم شد.

بعدها او طی مذاکراتی با AM General به این کمپانی اصرار کرد تا نسخه شهری هاموی را نیز بسازد. گویی مذاکرات آرنولد نتیجه داد و نسخه شهری هاموی به نام هامر در سال 1992 متولد شد.

هامر

هامر از امکانات یک خودرو شهری از جمله سیستم تهویه مطبوع بهره می برد و از طبیعتأ تغییرات جزئی با نسخه نظامی داشت تا برای عموم و تردد در شهر مناسب باشد. ابعاد بسیار بزرگ آن، باعث شده بود تا برای رانندگی شهری مناسب نباشد اما ریشه نظامی به آن کاراکتر بخشیده بود و باعث محبوبیت هامر شد. جنرال موتورز که از محبوبیت هامر غافل نبود، این برند را به عنوان یک فرصت دید و در سال 1999، امتیاز تولید و بازار این برند خریداری کرد.

بازگشت هامر

طلوع و افول هامر

جنرال موتورز استراتژی سریعی را در توسعه هامر در پیش گرفت. بلافاصله پس از خریداری امتیاز هامر، نام این خودرو نظامی را به H1 تغییر داد و چند سال بعد هم نسخه تلطیف شده و شهری تر H2 را معرفی کرد. جنرال موتورز در سال 2003 توانست تعداد بیش از 35 هزار دستگاه هامر را تولید کند و برای اینکه سهم بیشتری از بازار را تسخیر کند، نسخه کوچکتر هامر را به نام H3 در سال 2005 راهی بازار نمود. بار دیگر فروش این برند رکورد زد تا جایی که در سال 2006، هامر تعداد 71 هزار دستگاه خودرو را تولید نمود. ترکش های بحران اقتصادی سال 2007، گریبانگیر هامر نیز شد و در سال 2009، ورشکستگی این برند را به همراه داشت. اما این فقط هامر نبود که چشم از جهان فرو بست، در کنار هامر، پونتیاک و ساتِرن نیز دیگر برندهای جنرال موتورز بودند که صنعت خودروسازی را وداع گفتند.

هامر

اشتباه هامر کجا بود؟ زمانیکه جنرال موتورز H2 را معرفی نمود، در حقیقت از محبوبیت برند هامر سوء استفاده کرد. این خودرو بزرگتر از حد استاندارد، گرانقیمت و بسیار تشنه بود و این موارد با شرایط دشوار اقتصادی میانه خوبی ندارند. هامر H2 بسیار سنگین وزن بود. بد نیست بدانید این خودرو غول پیکر، 3.85 تُن وزن داشت که باعث شده بود تا مصرف سوخت آن به حدود 24 لیتر در یکصد کیلومتر برسد.

هامر

برادر کوچکتر آن، یعنی H3 سعی کرده بود تا برخی از ضعف های H2 را برطرف نماید و به سرعت به پر فروش ترین تولید این برند تبدیل شد اما موفقیت آن دوامی نداشت و به تنهایی نمی توانست سنگینی مسئولیت دو برادر بزرگتر و تشنه خود را به دوش بکشد که در نتیجه باعث افول هامر شد و در سال 2010، علیرغم تلاش های جنرال موتورز برای فروش این برند، با شکست مواجه شد و نام هامر به خاطره ها پیوست.

هامر

احیای دوباره هامر

در سال 2018 بود که شایعاتی مبنی بر احیای هامر به گوش می رسید تا اینکه در سال 2020، جنرال موتورز از هامر جدید رونمایی کرد، اما اینبار در کالبد یک پیکاپ الکتریکی نیرومند که ظاهر آن یادآور تولیدات اولیه این برند بود.

هامر EV در مقایسه با H2 طویل تر، عریض تر و البته سنگین تر است. گزارشات حاکی از آن هستند که هامر جدید، بیش از چهار تُن وزن دارد که تقریبأ دو برابر وزن یک خودرو معمولی است. اما آنچه که باعث جذابیت هامر EV شده، موتور الکتریکی 1000 اسب بخاری آن در نسخه Edition1 می باشد که از دل سه موتور الکتریکی استخراج می شود.

هامر

اما آیا استفاده از نیرومحرکه الکتریکی، حیات هامر را تضمین می کند؟ تا به اینجا بنظر می رسد که سیاست های جنرال موتورز در مسیر احیای هامر، با موفقیت همراه بوده است. در حال حاضر بازار خودرو ایالت متحده، تشنه خودروهای برقی و پیکاپ است و هامر EV هر دو ویژگی را دارا می باشد. حداقل اینکه این سیاست برای یک شروع طوفانی در عصر اوج محبوبیت پیکاپ های الکتریکی، کافی به نظر می رسد.

شاید اینبار هامر با برطرف کردن ضعف همیشگی خود یعنی مصرف سوخت بالا در دورانی که قیمت سوخت های فسیلی به اوج تاریخی خود رسیده است، بتواند حیات خودش را تضمین کند. هامر EV بقدری محبوب است که رزرواسیون آن تا سال 2024 پر شده و تا اکنون بیش از 65 هزار ثبت سفارش داشته است.

نوشته: سامیار راشد

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی