پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خودرو قدیمی

فرار به‌سوی نوستالژی/ خرید خودروهای صفرکیلومتر قدیمی آری یا نه؟

اگر اهل گشت و‌گذار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشید حتما با آگهی خودرو‌های صفرکیلومتری که سال‌ها از تولید آنها گذشته مواجه شده‌اید. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  اگر اهل گشت و‌گذار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشید حتما با آگهی خودرو‌های صفرکیلومتری که سال‌ها از تولید آنها گذشته مواجه شده‌اید. نسخه‌هایی […]

سبحان قالیباف
شنبه - ۵ فروردین ۱۴۰۲

اگر اهل گشت و‌گذار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشید حتما با آگهی خودرو‌های صفرکیلومتری که سال‌ها از تولید آنها گذشته مواجه شده‌اید.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

اگر اهل گشت و‌گذار در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی باشید حتما با آگهی خودرو‌های صفرکیلومتری که سال‌ها از تولید آنها گذشته مواجه شده‌اید. نسخه‌هایی بسیار نو و تمیز از خودرو‌های محبوب 2 دهه گذشته مانند نیسان ماکسیما، مزدا 323، دوو سیلو و سیتروئن زانتیا که یا صفر واقعی هستند یا زیر ۵ هزار کیلومتر کارکرد دارند و مشابه خودرو صفرکیلومتر محسوب می‌شوند. اما آیا به فرض سلامت کامل این خودرو‌ها و اعتماد کامل به ادعای فروشنده، خرید چنین اتومبیل‌هایی در دنیای امروز منطق دارد؟

خودرو قدیمی

آسیب‌شناسی خواب عمیق یک خودرو

خودرو‌ها اگرچه در ایران به‌عنوان یک کالای سرمایه‌ای خرید و فروش می‌شوند اما در واقعیت محصولاتی با قابلیت بازیافت و مصرفی هستند. به همین دلیل قطعاتی که در آنها مورد استفاده قرار می‌گیرد بعضا حتی در صورت عدم استفاده از خودرو بازهم در گذر زمان فاسد می‌شوند و دیگر نمی‌توان روی کارکرد صحیح آنها حساب باز کرد.

از سوی دیگر خودرو زمانی‌که برای مدت طولانی مورد استفاده قرار نگیرد و دائم در پارکینگ به‌اصطلاح خوابیده باشد نیز آسیب‌های جدی را تجربه می‌کند. از جمله این آسیب‌ها می‌توان به واکنش شیمیایی مایعات ثابت در قطعات موتوری و بخش‌های وابسته به آن در طول زمان به‌علت سکون مایعات در یک نقطه در کنار عدم گردش و تغییر دمای آنها اشاره کرد. خودرویی که در پارکینگ نگهداری می‌شود باید خالی از مایعات شیمیایی قابل ترکیب با جداره محل نگهداری آنها طی طولانی‌مدت باشد و روغن این خودرو باید طبق معمول تعویض شود. زیرا عمر مفید روغن موتور خودرو حتی در صورت توقف طولانی تنها ۶ ماه است.

در این موارد کنترل سطح روغن ترمز، بازبینی عدم وجود نشتی در مدار ترمز که به‌دلیل فرسودگی واشر‌ها و قطعات لاستیکی رخ می‌دهد، کنترل و در صورت نیاز تعویض روغن گیرباکس و کنترل سطح اسید باتری بسیار حائز اهمیت هستند. همچنین باک بنزین چنین خودرویی را باید خالی نگاه داشت تا به مرور زمان بنزین تبخیر نشود و لجن حاصل از آن در باک باقی نماند.

محیط پارکینگی که خودرو برای سال‌ها در آن خوابیده نیز اهمیت ویژه دارد. این پارکینگ باید مسقف، مسطح و خنک بوده، بدنه خودرو کاملا تمیز و خشک نگه داشته و روی آن کاور یا چادر مخصوص کشیده شده باشد. همچنین اگر خودرو دنده اتوماتیک است، ضرورت دارد حین توقف طولانی در وضعیت P و اگر دنده دستی است، در دنده یک نگه داشته شود.

خودرو قدیمی

لاستیک‌های چنین خودروهایی باید تا حدی که از فشار بر سیستم تعلیق خودرو بکاهند و سطح آنها کامل روی زمین بخوابد، از باد خالی شود. زیرا لاستیک‌‎‌هایی که به مدت طولانی مورد استفاده قرار نمی‌گیرند، به‌علت تمرکز وزن خودرو روی یک نقطه مستعد فرسودگی و خوردگی هستند. برای این موضوع حتی برخی خودرو را روی استند‌های مخصوص قرار می‌دهند و جهت خواباندن آن در پارکینگ، رینگ و لاستیک‌ها را جدا می‌کنند.

خودرو قدیمی

در توقف‌های طولانی، بخش‌های لاستیکی و کاسه‌نمد‌های قطعات جلوبندی، گیرباکس و دیگر قطعات متحرک خودرو به علت سکون و عدم ارتجاع قطعات سیستم تعلیق خشک می‌شوند. بنابراین ممکن است حین استفاده مجدد از خودرو صدا‌های ناخوشایندی در هنگام چرخاندن فرمان و یا در زمان عبور از دست‌انداز‌ها از سیستم تعلیق شنیده شود و این قطعات مهم با هزینه نسبتا بالا نیاز به تعویض داشته باشند.

خودرو قدیمی

صفرکیلومتر قدیمی بخریم یا نه؟

بر اساس آن‌چه در این نوشتار ذکر شد، وقتی با آگهی‌های خودرو‌های صفرکیلومتر تولید سال‌ها قبل مواجه می‌شوید بهتر است اولا خودرو را با کمک یک کارشناس مجرب به دقت بررسی و حتی‌الامکان از تاریخچه و شیوه نگهداری از آن اطلاع حاصل کنید. ثانیا علاوه بر قیمت خودرو مبلغی را برای تعویض لوازم مصرفی کنار بگذارید. نکته مهم این‌جاست که حتی اگر خودرویی مشابه آن‌چه ذکر شد به قیمت ارزان و وسوسه‌انگیز آگهی شده باشد، احتمالا هزینه‌های پنهان بسیاری در بطن خود نهفته دارد.‌ چراکه معمولا مالکان چنین خودروهایی یا برای طولانی‌مدت خارج از کشور بوده‌اند یا اصول مذکور را برای نگهداری از از خودرو رعایت نکرده‌اند.

خودرو قدیمی

افزون بر اینها اگر خودرو صفرکیلومتر مورد بحث از انواع کم‌تیراژ مانند فولکس گل، سیتروئن C5، پژو 407 و انواع پروتون یا پراستهلاک همچون انواع بنز، ب‌ام‌و و سیتروئن زانتیاست و از نظر لوازم یدکی در کشورمان مشکل دارد هرگز توصیه نمی‌کنیم به خریداری آن فکر کنید. اما خرید نسخه صفر یا نزدیک به صفرکیلومتر خودرو‌های در حال تولید یا نزدیک به تولید از جمله انواع پژو و ماشین‌های بادوامی مثل نیسان ماکسیما و رونیز، مزدا ۳۲۳ و ۳، تویوتا کمری گرند و کرولا مدل 2006، هیوندای ورنا و آوانته یا کیا ریو در صورت رعایت همه جوانب و اعلام قیمت مناسب از طرف فروشنده اقدام نامناسبی حساب نمی‌آید.

خودرو قدیمی

نسخه‌های صفر یا کم‌کارکرد خودروهای وارداتی متعلق به دهه 90 میلادی مانند اوپل اُمگا، آسترا و کورسا، انواع میتسوبیشی گالانت به‌علاوه دوو اسپرو نیز انتخاب‌های کم‌ریسکی محسوب نمی‌شوند. البته شرایط برای نگهداری از دوو سیلو، ریسر (نسخه پیش از فیس‌لیفت سیلو) و ماتیز مهیاتر است.

خودرو قدیمی

سخن پایانی

در خاتمه باید بگوییم در صورت ادامه ممنوعیت واردات خودرو یا واردات تعداد اندکی خودرو با قیمت‌های بالا، در عمل بازار کشورمان تا جایی پیش می‌رود که تنها گزینه‌های صفرکیلومتر قابل خریداری به محصولات چینی و داخلی محدود خواهد شد و خرید این قبیل خودروها می‌تواند یک فرار به‌سوی نوستالژی و تنوع باشد! البته چنان‌چه علاقه‌مند به دنیای خودروها نیستید و از خودرو تنها به‌عنوان وسیله‌ای برای جابه‌جایی آسان استفاده می‌کنید، خرید خودروهای صفرکیلومتر روز و برخوردار از گارانتی برایتان گزینه مناسب‌تری به نظر می‌رسد.

نوشته: روزبه خندان

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی