
کامیون های دماغ دار طی دهههای گذشته در ایران طرفداران بسیار و حضور پررنگی داشتند. اما آرام آرام طی دهه های 70 و 80 شمسی مدل های مدرن تر اروپایی و شرقی جایگزین این کامیونها و کشندهها شدند.
به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو به نقل مجله تخت گاز
کامیون های دماغ دار طی دهههای گذشته در ایران طرفداران بسیار و حضور پررنگی داشتند. اما آرام آرام طی دهه های 70 و 80 شمسی مدل های مدرن تر اروپایی و شرقی جایگزین این کامیونها و کشندهها شدند. البته در حال حاضر نمونه بهینه سازی شده بنز مایلر همچنان در صنعت خودروهای سنگین و بازار کشورمان حضور دارد. در این نوشتار مدلهای دماغدار نوستالژیک بازار ایران را مورد بررسی قرار خواهیم داد. با ما همراه باشید.
بنز دماغ دار و سری مایلر
دهه 40 شمسی بود که نخستین سری از بنزهای دماغدار وارد بازار ایران شدند. کشندههایی که هنوز هم با تغییراتی در کشورمان به تولید میرسد. پس میتوان گفت این کامیون دماغدار قریب به 6 دهه است که در ایران حضور دارد. مایلر را باید مانند پیکان موتور محرک صنعت تولید خودروهای سنگین در ایران دانست. این کامیونها بهعلت ایمنی پایین در تصادفهای از روبهرو به هیچ عنوان در متن جامعه ایرانی محبوب نیستند، اما ارزانی و وفور قطعات آنها موجب شده در میان فعالان صنعت حملونقل جادهای، معدنداران و شرکتهای راهسازی پرطرفدار باشد.
ماک جنگی
ماک جنگی بهعنوان یک کامیون دماغدار کلاسیک آمریکایی، هنوز هم در ایران جایگاه ویژهای دارد. البته بد نیست بدانید رانندگی با ماک جنگی بهدلیل درگیری دائمی راننده با 2 دستهدنده و فرمان خشک یک تخصص حرفهای به حساب میآید. این کامیون وقتی به ایران آمد که راه شوسه و آسفالته چندانی در سراسر کشور موجود نبود.
کامیونهای وایت
کامیونهای وایت نیز از جمله کشندههای دماغداری بودند که پیش از وقوع انقلاب اسلامی وارد ایران شدند. خودروهای 8 سیلندری که به لطف قدرت بالا جای خود را بهخوبی در بازار کشورمان باز کردند. البته تیراژ اندک و خریداری این کمپانی توسط ولوو موجب شد محبوبیت آن دوام زیادی نداشته باشد.
ولووهای سوسماری
ولووهای سوسماری که در سریهای N86 و N88 به بازار خودروهای سنگین ایران وارد شدند را باید نخستین ولووهای دماغدار کشورمان دانست. کامیونهایی که نمونههای قبراق و بازسازیشده آنها در سراسر دنیا ارزش کلاسیک دارند. البته شاید نسلهای جدیدتر کامیونهای دماغدار ولوو را بیشتر با مدلهای زردرنگ N10 بشناسند.
لیلاند سگی
لیلاند سگی که در اصل مدلهای کومت و سوپرکومت هستند بهعلت ظاهر خاص و خشکی بیش از اندازه فرمان بهاصطلاح رُند بازار نبودند. لیلاند سگی با کاربریهای مختلفی در کشورمان مشاهده میشوند. البته در این بین لیلاندهای دوکابین مورد استفاده در سازمان آتشنشانی، مشهورترین لیلاندهای سگی در ایران به حساب میآیند.
کامیونهای ساخت بلوک شرق
همچنان وقتی به شهرهای شمالی ایران سفر میکنیم کامیونهای فرسوده اما جانسخت ساخته بلوک شرق را در حال تردد خواهیم دید. این کامیونها که از تولیدات کمپانیهای کاماز، ماز، زیل، گاز و آیفا عمدتا محصول شوروی و آلمان شرقی هستند امروزه دیگر بخشی از تاریخ معاصر شهرهای شمالی ایران به حساب میآیند.
نوشته: روزبه خندان
انتهای پیام/