پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتورسنگین هوندا

تحول بزرگ پس از 4 سال/ بررسی هوندا CBR 1000 RR 2012

هوندا CBR 1000RR همیشه پای ثابت بخش موتورسیکلت مجله تخت‌گاز بوده و محبوبیت بالای این موتورسیکلت میان علاقه‌مندان، باعث شده تا چندین بار به آن بپردازیم. به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز   بحث مقایسه CBR 1000RR با موتورسیکلت‌های رقیب هم همیشه داغ است و خلاصه موتورسیکلت مورد بررسی […]

سبحان قالیباف
پنجشنبه - ۱۰ فروردین ۱۴۰۲

هوندا CBR 1000RR همیشه پای ثابت بخش موتورسیکلت مجله تخت‌گاز بوده و محبوبیت بالای این موتورسیکلت میان علاقه‌مندان، باعث شده تا چندین بار به آن بپردازیم.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو به نقل از مجله تخت گاز 

 بحث مقایسه CBR 1000RR با موتورسیکلت‌های رقیب هم همیشه داغ است و خلاصه موتورسیکلت مورد بررسی ما از همه نظر مهم و مورد توجه محسوب می‌شود.

هوندا در سال 2008 گرد و خاک به پا کرد و این موتورسیکلت را دست‌خوش تحولی اساسی قرار داد. تحولی که موجب شد 4 سال بعد، یعنی در سال 2012 نیز پایه‌‌ای موفق برای ارتقاء در اختیار این برند خوش‌نام ژاپنی باشد. هوندا در سال 2012 نیز سعی کرد این اتفاق بزرگ را تکمیل کند. سال 2012 از 2 جهت برای هوندا سال مهمی ‌‌به‌شمار‌ می‌رود. در این سال هوندا توانست در مسابقات و بازار عملکرد درخشانی داشته باشد. ‌‌هم‌چنین سال 2012 مصادف بود با بیستمین سالگرد CBR RR Fireblade. هوندا CBR موتورسیکلتی قدرتمند و اسپرت ‌‌به‌شمار‌ می‌رود و ‌‌این‌جا آغاز داستان CBR 1000RR مدل 2012 است.

موتورسنگین هوندا

هوندا CBR را می‌توان به نوعی اسطوره پایداری و هندلینگ خطاب کرد. نقاط ضعف مدل‌های قبلی در این نسخه رفع شده و تغییرات هوشمندانه‌‌‌اش جلب‌توجه‌ می‌کنند.

طراحی ‌‌‌به‌روز و آیرودینامیک این ‌‌‌موتورسیکلت و ظاهر بادشکن‌‌‌‌ها و فلاپ‌‌‌‌ها با چراغ‌های کشیده‌‌‌‌‌تر نسبت به قبل و ‌‌‌‌‌رنگ‌بندی جذاب دست به دست هم داده‌اند تا ترکیبی نو و تازه به نمایش گذاشته شود. یکی از نکات جالب، تاثیر تغییرات ظاهری بر عملکرد فنی هوندا CBR است. ‌به‌طور مثال ورودی‌های هوا، علاوه بر ‌این‌که نسبت به قبل زیباتر هستند، هوا را با سرعت بالاتری به گردش می‌اندازند و علاوه بر این، لیتراژ هوای ورودی به آن نیز ‌بیش‌تر شده و به 9.7 لیتر رسیده که تاثیر مستقیم بر راندمان این موتورسیکلت دارد. در برخورد با این موتورسیکلت، از جذابیت رینگ‌های 12 پره، دم پهن‌‌‌‌‌تر و چراغ عقب دودی با 32 لامپ ال‌‌ای‌دی هم نباید گذشت. همه این تغییرات مثبت را می‌توان حاصل انقلابی که پس از 20 سال در خط تولید این موتورسیکلت و دیگر بخش‌های کمپانی رخ داده است، دانست.

کمپانی‌‌هایی که به ساخت موتورسیکلت مشغول هستند، از تمام ظرفیت‌های خود برای ساخت سوپربایک‌‌‌‌ها استفاده می‌کنند تا بتوانند جایگاهی روی یکی از 3 سکو مسابقات داشته باشند. هوندا CBR مورد بررسی ما نیز از این قاعده مستثنی نیست و در مسابقات سوپربایک موفقیت‌های جالب‌توجهی کسب کرده که تاثیر مهمی روی شهرت و اعتبار این کمپانی دارند. کارشناسان بر این باورند که این موتورسیکلت بعد از این تغییرات به مرتبه‌‌ای رسیده که می‌توان آن را تکامل‌یافته خواند و سایر کمپانی‌‌‌‌ها می‌توانند آن را الگویی مناسب برای محصولات خود قرار بدهند.

موتورسنگین هوندا

به‌عنوان مثال در مسابقات TT آقای John Mc Guiness با این موتورسیکلت قهرمانی سال TT را کسب کرد و ‌‌درنهایت گفت موفقیت‌های این موتورسیکلت به تکنولوژی بالای آن باز می‌گردد.

ضرایب دنده ها

جعبه‌دنده این ‌‌‌موتورسیکلت 6 سرعته است و از ضرایب نزدیک به هم (مطابق این جدول) بهره می‌برد.

دنده یک 2.28

دنده 2 1.77

دنده 3 1.50

دنده 4 1.33

دنده 5 1.21

دنده 6 1.13

موتورسنگین هوندا

پیشرانه

موتورسیکلت CBR 1000RR از پیشرانه 4 سیلندر خطی 16 سوپاپ با حجم 999 ‌‌سی‌سی به همراه 2 میل سوپاپ برای هر سیلندر بهره می‌برد. این پیشرانه از بلوک سرسیلندری با کوتینگ نیکاسیلی بهره‌مند است که باعث افزایش استقامت و راندمان بلوک موتور شده. ‌‌هم‌چنین کمپرس پیشرانه در این موتورسیکلت به 12.3 به یک می‌رسد. سوپاپ‌های این پیشرانه از تیتانیوم ساخته شده‌اند و قطر سوپاپ‌های هوا و دود به‌ترتیب 30.5 و 24 ‌‌میلی‌متر است. ‌‌قطر سیلندر در کورس پیستون نیز 6 در 55.1 ‌‌میلی‌متر تعیین شده. سیستم سوخت این موتورسیکلت بسیار پیشرفته است و علاوه بر تراتل‌های 46 میلی‌متری، سیستم ‌‌جرقه‌زنی آن تغییراتی جزیی را تجربه کرده است. عملکرد سیستم سوخت و تراتل‌‌‌‌ها در بالا رفتن دور یا به گویش عامیانه گاز خوردن موتورسیکلت نقش بسزایی دارد. همه اینها در حالی است که سیستم EFI این موتورسیکلت به‌روزشده و قابل برنامه‌ریزی است. سیستم ‌‌جرقه‌زنی 3D Map و سیستم سوخت آن دارای 2 ردیف سوزن (DENSO) برای دورهای پایین و بالاست. این همان یک‌دست بودن و تناسب پارامترهاست که زبان‌زد خاص و عام است. همه اینها با تغییراتی در عملکرد تراتل‌‌‌‌ها دست به دست هم داده‌اند تا عملکرد این موتورسیکلت بهبود یابد.

سیستم کلاچ نیز نسبت به قبل تغییرات زیادی را تجربه کرده و چند پلیت است. به لطف این تغییرات، قدرت بهتر به چرخ عقب منتقل می‌شود. پیشرانه CBR 1000RR می‌تواند 175.6 اسب‌بخار قدرت در 12 هزار دور و 112 ‌‌نیوتن‌متر گشتاور در 8500 دور تولید کند. با مشاهده توان خروجی به این نتیجه می‌رسیم که قدرت این پیشرانه نسبت به سال 2011 تغییری نداشته و متخصصین هوندا تمرکز خود را روی پارامترهای جزیی‌‌‌‌‌تر که منجر به عملکرد بهتر این موتورسیکلت می‌شود گذاشته‌‌‌اند.

موتورسنگین هوندا

لذت سواری

صحبت از جزییات جالب سواری با هوندا CBR 1000RR نیاز به صفحات ‌بیش‌تری از این مجله دارد. اما اگر بخواهیم سواری با این موتورسیکلت را ‌به‌طور خلاصه تفسیر کنیم، باید گفت از همان ابتدا که اقدام به نشستن روی زین می‌کنید تا زمانی که به سرعت‌های بالا می‌رسید، همگی با لذتی وصف نشدنی همراه است. در همان ابتدا، کیلومتر شمار دیجیتال و لوگوی CBR که قبل از روشن شدن روی آن ظاهر می‌شود، به شما خوش آمد می‌گوید. فرم زین و نحوه قرارگیری پشت فرمان بسیار راحت و جالب توجه است. ‌‌

درنهایت این استارت و صدای نعره اگزوز یوشیمورای فول سیستم با منبع کربنی است که با روح و روان هر عشق موتورسیکلتی بازی می‌کند! اگر تجربه زیادی در موتورسواری و راندن موتوهایی از این دست داشته باشید، در همان ابتدای حرکت، به برتری‌هایش نسبت به نسل قبل و بعضی رقبا می‌شوید. سیستم تعلیق این موتورسیکلت نسبت به قبل بهینه سازی شده و این بهبودها با شاسی آلومینیوم کامپوزیتی که با تکنولوژی GP ساخته شده و رینگ‌های 12 پره آلیاژی جدید، دست به دست هم می‌دهند تا سطحی بسیار بالا در هندلینگ و پایداری را با این موتورسیکلت تجربه کنید و به همین دلیل است که در بحث بالانس و پایداری، از لفظ اسطوره برای هوندا CBR 1000RR استفاده می‌کنیم.

تعلیق جلو معکوس 43 میلی‌متری و عقب نیز Unit pro link با کمک مرکزی SHOWA است. شاید مشخصات سیستم تعلیق این موتورسیکلت مشابه نسل قبل باشد، اما هنگام سواری با آن تفاوت‌‌هایی را نسبت به قبل لمس خواهید کرد. صفحه کیلومترشمار دیجیتالی خیز هوندا به سمت مدرنیته را یادآور می‌شود. تمامی پارامترهای فنی موتور به علاوه ساعت – نمایش‌گر باک رزرو (زمانی که سوخت 4 لیتر کم‌تر‌ می‌شود روی باک رزرو می‌رود و روی صفحه کیلومترشمار به‌خوبی مشخص می‌شود)، ABS، دمای آب، دنده و… همه و همه روی این پنل نمایش داده می‌شوند تا کار برای راکب راحت‌‌‌‌‌تر باشد.

سیستم کیلومترشمار این موتورسیکلت از 5 لامپ LED بهره می‌برد تا راکب بتواند زمان تعویض دنده خود را تنظیم کند و در همان دور این LED‌‌‌‌ها تک‌تک روشن می‌شوند تا آلارم تعویض دنده را به راکب بدهند.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت هوندا CBR 1000RR مصرف سوخت مناسب آن است. ‌‌هم‌چنین حرکات نمایشی با این موتورسیکلت هم بسیار لذت‌بخش است. هوندا CBR مورد بررسی ما تعادل مناسبی در حرکات نمایشی داشته و در حالت استاندارد و بدون چرخ دنده زنجیر و لوازم اضافه، می‌توان حرکات نمایشی مناسبی را با آن انجام داد و خیلی بهتر از قبل کنترلش کرد.

نکته دیگر ‌این‌که پیشرانه این موتورسیکلت از دورهای میانی قدرت بسیار خوبی را در اختیار راکب قرار می‌دهد. اما در دور 12 هزار دیگر کار تمام است و 175.6 اسب‌بخار (در حالت استاندارد) به آسفالت منتقل خواهد شد. طراحی فلاپ‌های جدید و آیرودینامیک‌‌‌‌‌تر از قبل، بازهم در امتیازات مثبت سواری این ‌‌‌موتورسیکلت نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

سیستم ترمز ABS به ایمنی این موتورسیکلت کمک شایانی کرده و راکب می‌تواند با خیال راحت‌تریCBR 1000 را به چالش بکشد. ترمزهای جلو از 2 دیسک 320 میلی‌متری به علاوه کالیپرهای 4 پیستونه Tokico برخوردارند. ‌‌هم‌چنین سیستم ABS در جلو و تک دیسک 220 میلی‌متری تک پیستون ABS ساخت برند NISIN قدرت ایستایی این موتور را بسیار بالا برده است.

موتورسنگین هوندا

تغییراتی که در این مقاله از آنها گفتیم، همگی در جهت بالا رفتن راندمان این موتورسیکلت انجام شده‌‌‌اند. نتیجه نیز در مقایسه‌های انجام شده بین هوندا CBR 1000RR و 3 رقیب ژاپنی‌‌‌اش مشخص است. این موتورسیکلت شاید در شتاب اولیه در حد چند هزارم ثانیه از رقبایش ضعیف‌‌‌‌‌تر باشد، اما یک دور پیست را زودتر از رقبایش طی می‌کند.
در سالی که رقبا تمرکزشان را روی قوی‌‌‌‌‌تر شدن انجین‌‌‌‌ها گذاشتند، خروجی موتور CBR تغییری نکرد. در عوض تمرکز روی پارامترهای دیگر این موتورسیکلت باعث شد تا در حین حرکت مخصوصا در دورهای بالا، به زمین چنگ بزند. هوندا در سال 2008 به هدفش، یعنی بهبود هندلینگ و سواری نرسید. اما 4 سال بعد راه رسیدن به این هدف را پیدا کرد و ‌‌درنهایت نمونه‌‌ای از CBR را با قابلیت‌های پیشرفته‌‌‌‌‌تر خلق کرد تا محبوبیت این سوپربایک را بیش‌ازپیش افزایش دهد.

سخن پایانی

Fireblade نسبت به 20 سال گذشته در این نسخه یک دگرگونی اساسی را تجربه کرده و به همین دلیل سال 2012 را باید سال موفقیت برای هوندا برشمرد. سالی که یک امتیاز ویژه برای CBR به همراه داشت. CBR 1000 2012 موتورسیکلتی همه‌چیز تمام و یک جنگنده تمام‌عیار در پیست‌های موتور سواری است. از مزایای آن باید به رابطه خوبش با راکب و بالا بردن مهارت راکب اشاره کرد. به جرات می‌توان گفت CBR نسل جدید انتخابی است که نمی‌توان به آن نه گفت! در پایان از آقای علیرضا مهرپی مالک محترم موتورسیکلت جهت در اختیار دادن موتورسیکلت‌شان تشکر می‌کنیم.

نوشته و عکس : امیرحسین پورسینا

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی