پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

فردا SX5، آرامشی از جنس فردا

فرداموتورز از جمله خودروسازان نوپایی در کشور است که هر چند شاید کم تر نام آن را شنیده باشید، اما باید بدانید سال ها تجربه و فعالیت در حوزه خودرو پشت این برند وجود دارد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  فرداموتورز از جمله خودروسازان نوپایی در کشور است که هر چند شاید کم تر […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۱۶ فروردین ۱۴۰۲

فرداموتورز از جمله خودروسازان نوپایی در کشور است که هر چند شاید کم تر نام آن را شنیده باشید، اما باید بدانید سال ها تجربه و فعالیت در حوزه خودرو پشت این برند وجود دارد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

فرداموتورز از جمله خودروسازان نوپایی در کشور است که هر چند شاید کم تر نام آن را شنیده باشید، اما باید بدانید سال ها تجربه و فعالیت در حوزه خودرو پشت این برند وجود دارد. در واقع این خودروساز جوان در دل مجموعه شرکت های صنعتی به وجود آمده که از واردات خودروهای کره ای در سال های گذشته تا فعالیت در حوزه تولید در شهر سمنان را در کارنامه دارد.

فرداموتورز در طول دوران فعالیت خود چند محصول را تولید و عرضه کرده است.کراس اوور FARDA SX۵ یکی از همین محصولات است که توانسته خریداران را راضی کند. فردا SX۵ در حقیقت یکی از محصولات شریک تجاری چینی یعنی DFL است که توسط فرداموتورز ساخته می شود. یک کراس اوور اقتصادی که قصد ندارد بزرگ نمایی کند و شفاف به شما می گوید: من یک خودروی چینی هستم که به جای زرق و برق، کیفیت و کارایی به همراه دارم! اگر ادامه این مطلب را مطالعه کنید، خواهید دید SX۵ همان گونه است که به نظر می رسد، نه کمتر و نه بیشتر.

بسیاری از محصولات چینی بازار ایران و حتی بازارهای جهانی امروز پر هستند از آپشن های گوناگون. حتی می توان گفت در بعضی از کراس اوورهای پر فروش بازار ایران که انبوهی از تجهیرات و امکانات را به شما ارائه می کنند، برخی از مسائل کلی همچون فضای کابین راحت و سواری نرم، جای خود را به رینگ های سایز بزرگ و قطعات کرومی فریبنده داده اند. این در حالی است که بخشی از خریداران خودرو در بازار هنوز به خودروهایی جادار و نرم که صدای برخورد لاستیک ها با دست انداز ها را به کابین راه نمی دهد، نیاز دارند.

طراحی

فرداموتورز مدل SX۵ را درست در این نقطه قرار داده است. یعنی خودرویی که اولین اولویت در آن آسایش و جاداری است. یک کراس اوور با سقف بلند و ستونهایی که شیب تند به سبک کراس اوورهای کوپه ندارد تا با هر قد و قامتی در کابین آن احساس راحتی کنید. SX۵ از نظر طراحی وامدار سبک سنتی کراس اوورهاست. به طور مثال میتسوبیشی اوت لندر نسل قبل نیز در آن جای می گیرد. زیرا اتاقی با ستون های بلند دارد و از نظر طراحی نماهای جلو و عقب هم همه اشکال در خدمت سادگی و زیبایی هستند. در نمای جلو هارمونی خوبی وجود دارد. خطوط افقی خودرو را حجیم تر نشان می دهد و ورودی های هوا در سپر نیز شبیه کراس اوورهای آلمانی است.

در نمای کناری خطوط بدنه شبیه خودروسازان آلمانی چون آئودی و فولکس واگن است. ساده، گویا و محتاط. این سبک در نمای عقب هم وجود دارد. در این بخش نیز تناسبات طراحی بین چراغ های جلو و عقب کاملا دیده می شود. درون کابین SX۵ نیز ویژگی های طراحی بیرونی را که استفاده از خطوط عرضی است، خواهید دید. نمایشگر در بالاترین بخش داشبورد و کاملا در دید راننده قرار دارد. شاید بتوان گفت درون کابین این خودرو حتی جذاب تر از بیرون کابین است. هر چند به عقیده نگارنده قطعاتی از داشبورد و روی درب ها می توانست جنس نرم تری هم داشته باشد.

در فردا SX۵ می توانید امکانات ایمنی و رفاهی چون دو عدد ایربگ، سانروف، فرمان برقی، کروز کنترل، سامانه کمکی شروع حرکت در سربالایی، مانیتور ۸ اینچی، سیستم‌ پایش فشار باد تایرها تهویه مطبوع الکتریکی، سنسور نور، دوربین و سنسور عقب، راهنمای تعویض لاین، آینه های کناری برقی، دی لایت، سیستم کنترل پایداری، تریم چرم داخلی و رینگ های ۱۷ اینچی را بیابید.

مشخصات فنی

قلب تپنده این خودرو از سری موتورهای میتسوبیشی است که در همکاری با شریکان چینی ساخته می شود. یک ورژن ۱.۶ لیتری تنفس طبیعی است که با فناوری Mivec ساخته می شود. این فناوری که همان تکنولوژی باز و بست متغییر سوپاپ هاست به موتور اجازه می دهد در دورهای بالا نیز زمان کافی را برای تنفس و تخلیه سیلندر داشته باشد و به این ترتیب راندمان حجمی موتور افزایش می یابد.

این موتور می تواند ۱۲۳ اسب بخار نیرو و ۱۵۱ نیوتن متر گشتاور تولید کند. از جمله نکات برجسته در مورد این موتور این که به دلیل عدم برخوداری از سیستم توربوشارژ حساسیت های خاص مربوط به سوخت بی کیفیت را ندارد. به همین دلیل استهلاک آن قطعا از یک موتور توربو کم تر است. اما به نظر می رسد، میزان قدرت و گشتاور موتور نیز برای یک کراس اوور خانوادگی باید بیش از این باشد.

قدرت و گشتاور توسط یک گیربکس CVT نسل سوم به چرخ های جلو انتقال می یابد. از جمله نکات برجسته گیربکس این خودرو عکس العمل مناسب در زمان استفاده از حالت تیپ ترونیک است و به همین منظور در این گیربکس اصلاحاتی در برنامه ریزی الکترونیکی آن صورت گرفته است.

کلام آخر

کراس اوور فردا SX۵ یک کراس اوور اقتصادی است که می تواند بهترین گزینه برای خانواده باشد. به خصوص این که صندوق عقب بیش از ۴۰۰ لیتری و کابینی جادار دارد. از طرفی مالک آن دنبال بنزین سوپر نمی گردد و در بخش خدمات پس از فروش هم با بیش از ۶۰ نمایندگی که فرداموتورز در سراسر کشور دارد، تقریبا مشکلی نخواهد داشت. پس بین هیجان و آرامش در SX۵ به دنبال دومی باشید.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی