پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

تایر-لاستیک خودرو

چطور لاستیک دولتی بخریم؟

این روزها که قیمت لاستیک در بازار آزاد افزایش چشمگیری داشته است خرید لاستیک دولتی اقدامی مناسب و کم هزینه است. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو  رشد نرخ ارز و تورم موجب افزایش قیمت ها شده و به تبعیت همین موضوع، تمامی قطعات و لوازم مصرفی خودرو افزایش یافته و همین امر موجب می […]

سبحان قالیباف
چهارشنبه - ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

این روزها که قیمت لاستیک در بازار آزاد افزایش چشمگیری داشته است خرید لاستیک دولتی اقدامی مناسب و کم هزینه است.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو 

رشد نرخ ارز و تورم موجب افزایش قیمت ها شده و به تبعیت همین موضوع، تمامی قطعات و لوازم مصرفی خودرو افزایش یافته و همین امر موجب می شود تا مالکان خودرو کمتر به سراغ تعویض و تعمیر لوازم مصرفی و قطعات خودرو بروند. در همین راستا قیمت لاستیک با رشد قابل توجهی همراه بوده است. به این دلایل انجمن تولیدکنندگان لاستیک برای افزایش امنیت خودروها و به دنبال آن کاربران، امکان خرید لاستیک با نرخ مصوب دولتی را ایجاد کردند. لازم به ذکر است که این امکان پیش از این تنها برای وسیله های حمل و نقل عمومی هم چون تاکسی ها امکان پذیر بود.

بنابر صدور و تصویب این قانون یکی از روش های تهیه لاستیک برای خودروها خرید لاستیک دولتی با نرخ مناسب و به صرفه است. در واقع رانندگان با خرید لاستیک دولتی هزینه کمتری را نسبت به خرید بازار آزاد لاستیک صرف می کنند.

قیمت لاستیک دولتی نسبت به لاستیک آزاد حدود ۱۰ تا ۳۵ درصد ارزان تر است و این مهم ترین دلیل خرید لاستیک دولتی است. همچنین قیمت لاستیک دولتی در همه جا یکسان است و نوساناتی که در بازار آزاد وجود دارد در هنگام خرید آن دیده نمی شود.

خرید حضوری لاستیک دولتی

اگر برای خرید لاستیک دولتی مراجعه به نمایندگی ها و خرید حضوری را ترجیح می دهید، می توانید به راحتی به نمایندگی های شرکت های لاستیک سازی داخلی مراجعه کنید. با این روش می توانید سالانه 2 حلقه لاستیک را برای خودرو خود به قیمت دولتی دریافت و استفاده کنید.

در این روش توجه داشته باشید، ممکن است موجودی لاستیک نمایندگی ها در طول روز به پایان رسیده باشد، پس پیشنهاد می کنیم پیش از مراجعه حضوری با نماینگی مورد نظر تماس بگیرید.

خرید لاستیک دولتی از طریق سامانه های ثبت نام لاستیک دولتی

این روزها ثبت سفارش و خرید لاستیک دولتی به صورت آنلاین و از طریق سامانه های موجود روشی است که به راحتی و بدون مراجعه حضوری، به وسیله آن می توانید نسبت به خرید لاستیک دولتی برای خودرو اقدام کنید. در این روش سهمیه سالانه برای هر کدملی چهار حلقه لاستیک است. لازم به ذکر است سامانه ثبت نام لاستیک دولتی هر روز از ساعت مشخصی باز می شود.

برای خرید بهتر است در اوایل همان ساعات به سامانه مراجعه کنید چرا که ممکن است ظرفیت در مدت زمان کوتاهی تکمیل شود و دیگر قادر به ثبت سفارش نباشید. در ضمن در این روش پس از گذشت یک هفته از ثبت سفارش و پرداخت هزینه، لاستیک به آدرس ثبت شده ارسال می گردد.

همچنین لازم به ذکر است شرکت های تایر سازی کویر و بارز امکان خرید لاستیک دولتی به صورت انلاین را برای صاحبان خودرو فراهم کرده است. شما می توانید با مراجعه به سامانه های این دو شرکت برای خرید لاستیک دولتی اقدام کنید.

در این مورد بهتر است نکاتی را مد نظر داشته باشید:

– برای خرید لاستیک دولتی از طریق ثبت درخواست اینترنتی بهتر است، در همان ساعات اولیه نسبت به خرید و ثبت درخواست اقدام کنید، چرا که تجربه نشان داده است که ظرفیت متقاضیان در مدت زمان کوتاه تری نسبت به مهلت ثبت نام پر می شود.

– در زمان خرید آنلاین، لاستیک ها تنها به مدت ده دقیقه در سبد خرید شما باقی می مانند و شما بایستی در این مدت زمان مدارک لازم را بارگذاری کنید، در غیر این صورت و در حالت انصراف از خرید، لاستیک ها مجددا به ظرفیت فروش برگشت داده می شوند.

– گاهی در مورد برخی لاستیک های مناسب با خودرو امکان ویرایش وجود ندارد، بنابراین در هنگام ثبت در خواست دقت کنید.

– در خواست زمانی با موفقیت ثبت می شود که برگه رسید چاپی مربوط به آخرین مرحله دریافت نوبت را دریافت کرده باشید. در حالت عدم دریافت این رسید دوباره نسبت به ثبت سفارش خود اقدام کنید و پیگیر باشید. لازم به ذکر است دریافت پیامک را به معنای موفقیت در ثبت سفارش تلقی نکنید و تنها رسید چاپی را ملاک کار قرار دهید.

مدارک لازم برای خرید لاستیک دولتی

در هنگام خرید حضوری، بایستی صاحب خودرو برای خرید لاستیک دولتی به نمایندگی ها مراجعه کنند. در این حالت شخص با در دست داشتن مدارک (کارت ملی، کارت خودرو و دیگر مدارک خودرو) می تواند برای خرید لاستیک دولتی اقدام کند.

برای خرید آنلاین لاستیک دولتی لازم است اسکن مدارک در سامانه و در بخش مربوطه آپلود شود. در ضمن زمان تحویل گرفتن لاستیک لازم است کارت ملی شخص سفارش دهنده به مامور پست نشان داده شود.

بنابراین اسکن مدارک زیر را در هنگام ثبت اینترنتی سفارش آماده داشته باشید:

– اسکن رنگی کارت ملی به صورت پشت و رو،

– اسکن رنگی کارت خودرو به صورت پشت و رو،

– اسکن تمامی مدارک خودرو.

همچنین در هنگام آپلود تصاویر دقت داشته باشید که حجم آن ها بیش تر از ۱۰۰کیلو بایت نباشد. در ضمن لازم است مشخصات ثبت شده صاحب خودرو با مشخصات کارت ملی یکسان باشد.

شرکت های فروش دولتی لاستیک

شرکت کویر تایر

کویر تایر یکی از شرکت هایی است که امکان خرید لاستیک دولتی را برای مشتریان امکان­پذیر کرده است که شرایط استفاده آن به شرح زیر می باشد:

– امکان ویرایش و تغییر سفارش پس از خرید لاستیک دولتی سایز ۱۶،۱۷،۱۸ وجود ندارد،

– پیامک نوبت دهی به معنای ثبت سفارش نخواهد بود،

– هر پلاک خودرو امکان خرید چهار حلقه لاستیک را در یک نوبت دارد،

– این سامانه تنها امکان خرید لاستیک دولتی را برای مصرف کنندگان نهایی فراهم کرده است و هر گونه سواستفاده از ان پیگرد قانونی دارد،

– اگر مشخصات خودرو انتخابی با مشخصات کارت ثبت شده یکسان نباشد، سفارش لغو خواهد شد،

– اگر شرایط فروش اینترنتی به طور کامل رعایت نشود، سفارش لغو و مبلغ ظرف مدت یک ماه برگشت داده می شود،

– درصورت استفاده از مدارک جعلی سفارش لغو شده و تا تکمیل مراحل قانونی مبلغ بازگردانده نمی شود،

– امکان ویرایش اطلاعات خریدار امکان پذیر نیست، بنابراین در ابتدا در ثبت آن ها دقت کنید.

شرکت بارز

شرکت تولیدی لاستیک بارز نیز امکان خرید دولتی لاستیک را برای مشتریان خود فراهم نموده است و مدارک لازم برای دریافت لاستیک و ثبت سفارش آنلاین آن به شرح زیر است:

– اصل و نسخه کپی سند خودرو،

– اصل و کپی پشت و روی کارت ملی صاحب خودرو،

– اصل و کپی کارت خودرو،

– در اختیار داشتن رسید ثبت نام اینترنتی

در ضمن قابل ذکر است که برای خرید لاستیک دولتی بارز بایستی از کارت بانکی مالک خودرو استفاده شود.

شرکت یزد تایر

شرکت های تولید لاستیک یزد تایر و ایران تایر نیز دو مورد از شرکت هایی داخلی هستند که امکان خرید لاستیک دولتی را به صورت حضوری برای مشتریان فراهم کرده اند، مدارک لازم برای خرید لاستیک دولتی از دو شرکت به شرح زیر است:

– در دست داشتن اصل و کپی برگ سبز خودرو،

– در دست داشتن اصل و کپی کارت شناسایی مالک خودرو،

– به همراه داشتن اصل و کپی کارت خودرو

در ضمن برای خرید لاستیک دولتی از یزد تایر و ایران تایر بایستی مالک خودرو به عنوان خریدار در محل نمایندگی حضور داشته باشد.

راهنمای انتخاب سایز لاستیک برای خرید لاستیک دولتی

– لاستیک شماره 13 برای خودرو هایی هم چون پراید و ام وی ام 110 مناسب هستند. پهنای این لاستیک ها 165 میلی متر است. البته می توانید از لاستیک اسپرت 175 نیز استفاده کنید. دقت داشته باشید برای خودرو تیبا لاستیک با مشخصات R1370/175 قابل استفاده است. همچنین به دلیل یکسان بودن رینگ خودرو های ریو و ساینا با خودرو تیبا می توانید از این لاستیک استفاده کنید.

– لاستیک سایز ۱۴ با پهنای ۱۸۵ میلی متر برای خودروهایی هم چون پژو ۴۰۵، ۲۰۶، ۲۰۷، پارس ، رانا و کوییک دنده ای مناسب است. برای رینگ اسپورت این سایز پهنای لاستیک ۲۰۵ میلی متر می باشد.

– لاستیک سایز ۱۵ برای خودروهای سمند، زانتیا، تندر۹۰، رنو ساندرو، برلیانس و … مناسب است. لاستیک های معمولی این سایز دارای پهنای ۱۸۵ میلی متر است که سایز پهن تر آن با اندازه ۱۹۵ میلی متر (مناسب برای خودرو دنا) نیز موجود می باشد. لاستیک های بزرگتر با پهنای ۲۰۵ میلی متر نیز برای لاستیک سایز ۱۵ وجود دارد که بسته به نوع خودرو می توانید از آن استفاده کنید.

– لاستیک ۱۶ نیز برای بیشتر خودرو های وارداتی مناسب است و دارای پهنای ۲۰۵ میلی متر می باشد.

– لاستیک سایز ۱۷ اندازه بزرگتری دارند و یکی از بزرگترین لاستیک های خودروهای سواری با پهنای ۲۱۵ میلی متر است.

تمامی این سایزهای لاستیک در سامانه و نمایندگی های خرید و ثبت نام لاستیک دولتی موجود می باشد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی