پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

انواع سیستم انتقال قدرت خودرو را بشناسید!

عده ای تصور می کنند زمانی که صحبت از توان فنی یک خودرو می شود، تنها عواملی که باعث می شوند یک خودرو قدرتمند باشد، حجم پیشرانه و توان تولیدی آن است. این تفکر کاملاً اشتباه است. یکی از مهمترین مسائلی که در مشخصات خودرو باید در نظر گرفت نحوه انتقال قدرت آن است. کاری […]

شیوا تدین پور
چهارشنبه - ۶ اردیبهشت ۱۴۰۲

عده ای تصور می کنند زمانی که صحبت از توان فنی یک خودرو می شود، تنها عواملی که باعث می شوند یک خودرو قدرتمند باشد، حجم پیشرانه و توان تولیدی آن است. این تفکر کاملاً اشتباه است. یکی از مهمترین مسائلی که در مشخصات خودرو باید در نظر گرفت نحوه انتقال قدرت آن است. کاری که سیستم انتقال قدرت خودرو انجام می دهد این است که نیروی تولید شده توسط پیشرانه را به چرخ ها منتقل می کند تا باعث حرکت و به راه افتادن خودرو شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

سیستم انتقال قدرت به 4 دسته تقسیم می شود. در ادامه این 4 دسته را معرفی می کنیم.

(Front Wheels Drive (FWD

در این نوع از سیستم انتقال قدرت، تمام توان موتور خودرو به دو چرخ جلو منتقل می شود. در این سیستم محل قرارگیری جعبه دنده، فرمان و محورهای انتقال قدرت در قسمت جلویی خودرو قرار می گیرند. در این نوع از سیستم انتقال قدرت فضای کابین کمتر از همیشه اشغال می شود. در این نوع از سیستم انتقال قدرت موتور به شکل عمودی در داخل خودرو قرار می گیرد. به خودروهایی که با این سیستم تولید می شوند دیفرانسیل جلو گفته می شود.

(Rear Wheel Drive (RWD

در سیستم دیفرانسیل عقب انرژی تولید شده به واسطه ی میله گاردانی که از گیربکس خارج می شود به چرخ های عقب خودرو منتقل می شود. سیستم قرار گیری موتور در خودروهای دیفرانسیل عقب به این شکل است که موتور به صورت موازی با محور طولی خودرو قرار می گیرد و گاردان مستقیم به دیفرانسیل عقب وصل می شود.

(4WD)

معنای این عبارت مخفف این است: 4 چرخ حرکت می کنند. این سیستم قدیمی ترین سیستم انتقال نیروی 4 چرخ خودرو است. توان تولیدی موتور با بهره گیری از دو جعبه دنده و دو دیفرانسیل به 4 چرخ خودرو منتقل شده و خودروهای قدرتمند آفرود را به حرکت در می آورند.

(All Wheel Drive (AWD

همانطور که از اسم آن مشخص است، در این سیستم نیز، انتقال قدرت به صورت همزمان به 4 چرخ خودرو انجام می پذیرد و تمام چرخ های خودرو به حرکت در می آیند. عملکرد این سیستم با عملکرد سیستم 4WD یکسان است. با این تفاوت که در این سیستم از سه دیفرانسیل الکترونیکی برای کنترل نیروی وارد شده به محورهای خودرو استفاده شده است و دیفرانسیل هر محور وظیفه مدیریت قدرت انتقالی در میان چرخ ها را دارد.

از این سیستم معمولا در خودروهای شاسی بلند و کراس اور شهری و اسپرت استفاده می شود. چرا که استفاده از این سیستم باعث بهبود فرمان پذیری و تعادل خودرو می شود.

یکی از علل اینکه تجربه رانندگی با خودروهای کراس اور تجربه لذت بخشی است همین موضوع است. این سیستم انتقال نیرو به شکلی عمل می کند که انرژی را به صورت یکسان میان چرخ های عقب و جلو تقسیم می کند.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی