فونیکس قصد دارد با تغییر رویه در قیاس با سایرخودروسازان، تمرکز خود را بر خودروهایی با سوخت پاک معطوف کند. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو توسعه تکنولوژی همواره برای جوامع بشری، عاملی نجاتبخش بوده است. در زمینههای مختلف، از پزشکی تا شهرسازی و صنعتخودرو، تکنولوژی پیمودن گامهای دشوار را برای انسان تسهیل کرده و […]
به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو
توسعه تکنولوژی همواره برای جوامع بشری، عاملی نجاتبخش بوده است. در زمینههای مختلف، از پزشکی تا شهرسازی و صنعتخودرو، تکنولوژی پیمودن گامهای دشوار را برای انسان تسهیل کرده و در جایگاه یک ناجی ظاهر شده است. حالا برند فونیکس که دربازار خودرو کشور بهعنوان پیشگام عرصه تکنولوژی شناخته میشود، قصد دارد تحولی بزرگ را در صنعت خودرو ایران رقم بزند.
در نگاهی به آلودهترین شهرهای جهان، احتمالا پیشفرض ذهنی به این صورت است که میزان رشد جمعیت یک شهر، با افزایش آلودگیهوا در آن محدوده، نسبت مستقیم دارد. اما در نگاه دقیقتر و بررسی پرجمعیتترین و آلودهترین شهرهای جهان، مشخص میشود کهالزاماً چنین ارتباطی وجود ندارد. بهعنوان مثال، در حالی که شهرهایی مثل توکیو و اوساکا از ژاپن یا شانگهای و پکن از چین، جزو 10 شهر پرجمعیت در جهان هستند، اما نامی از آنها در بالاترین ردهها از شهرهای آلوده جهان به چشم نمیخورد. در میان آلوده ترین شهرهای جهان، لاهور پاکستان رتبه نخست را در سالی که گذشت به خود اختصاص داد و مناطق دیگری از این کشور نظیر پیشاور وکراچی، در بالاترین ردهها قرار دارند. کشور دیگری که بسیاری از شهرهای آن، وضعیتی مشابه پاکستان دارند، هندوستان است. اما چهعواملی موجب میشود شهرهایی با جمعیت بیشتر، بتوانند بحران آلودگی هوا را پشت سر بگذارند؟
عوامل مختلفی در تعیین شدت آلودگی شهرها نقش دارند. از میزان آلایندگی کارخانهها، کیفیت شهرسازی، تعداد خودروها، کیفیتسوخت مصرفی و حتی فرهنگ رانندگی شهروندان. اما یقینا یکی از مهمترین عوامل تعیینکننده، میزان رواج خودروهای سوخت پاک والزام شهروندان به استفاده از آنهاست. در همین راستا، میزان توسعه تکنولوژی کشورهایی نظیر ژاپن و چین در قیاس با جوامعی مثلپاکستان و هند، میتواند بخش مهمی از پاسخ ما به این پرسش اساسی باشد. فارغ از ابعاد و کیفیت سیستم حمل و نقل عمومی، یکیاز دلایل اصلی موفقیت در کنترل آلودگی هوای شهرهای پرجمعیت، بها دادن به خودروهایی با سوخت پاک و ایجاد تسهیلاتی برای تهیهاین خودروها توسط شهروندان است.
در ایران اما شرایط متفاوتی را شاهد هستیم و تقریبا پرجمعیتترین شهرها در رده آلودهترین شهرها قرار دارند. اینکه کلانشهرهایی مثلتهران، مشهد، اصفهان، کرج، تبریز و اهواز، بالاترین رتبهها در زمینه آلودگی هوا را به خود اختصاص داده اند، گواه این نکته استمساله تا حد زیادی به عدم توسعه زیرساختهای استفاده از خودروهای برقی برمیگردد. همچنین بیش از 5 سال ممنوعیت در زمینهواردات خودرو نیز عامل دیگری است که شهروندان از امکان استفاده خودروهای نیمه برقی و هیبرید نیز محروم باشند.
ایفای نقش پیشرو در شکلگیری تحولات بزرگ، چیزی از جنس نقش اول در یک فیلم است و به همین علت، با وضوح بالا در خاطرهها ثبتمیشود. اولین بودن در هر مسیر تازه به نقش خودروهای راهسازی در فرآیند احداث یک جاده شباهت دارد. پیمودن مسیری که برایاولین بار بسیار دشوار است ولی به دنبال ایجاد راه، با سادگی بیشتری از جانب سایرین پیموده میشود. فونیکس در راستای ایجاد اینتحول بزرگ، قصد دارد برنامههای خود را در 3 زمینه اساسی پیش ببرد.
بخش اول این تحول با عنوان «انقلاب در صنعت خودرو» شناخته میشود و فونیکس قصد دارد با تغییر رویه در قیاس با سایرخودروسازان، تمرکز خود را بر خودروهایی با سوخت پاک معطوف نماید تا از دل این تحول، در بازار ایران هم دسترسی به محصولاتبرقی و نیمه برقی به یک امکان برای مشتریان تبدیل شود.
عرصه دیگر که فونیکس قصد دارد تحول شگرفی را در آن رقم بزند، بهعنوان «انقلاب اجتماعی» شناخته میشود. باید توجه داشت که درفعالیتهای زیستمحیطی سراسر دنیا، مردم همواره در قیاس با دولتها، پیشگام هستند و فونیکس میکوشد با تسهیل دسترسیخریداران به خودروهایی با سوخت تجدیدپذیر، نقش مهمی را در ایجاد این تحول اجتماعی ایفا کند.
فاز سوم از برنامهها نیز بهعنوان «انقلاب تکنولوژی» شناخته میشود و در این زمینه هم فونیکس قصد دارد با تاکید روی برتریهایتکنولوژیک و فنی محصولات خود، اختلاف معنادار با موارد محدودی که مورد استفاده هموطنان قرار گرفته را نشان دهد.
دیدگاه خود را بنویسید