پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مزایا و معایب دوگانه سوز کردن خودرو

خودروهای دوگانه سوز پایه بنزین دارند که با افزودن یک ECU گاز به ECU بنزین خودرو دو گانه سوز می شود، در این خودروها به همین دلیل به هنگام تغییر سوخت باید ECU خودرو را تغییر داد که این امر در برخی موارد مشکلاتی را برای کاربران به وجود می‌آورد. به گزارش پایگاه خبری جوان […]

شیوا تدین پور
سه شنبه - ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۲

خودروهای دوگانه سوز پایه بنزین دارند که با افزودن یک ECU گاز به ECU بنزین خودرو دو گانه سوز می شود، در این خودروها به همین دلیل به هنگام تغییر سوخت باید ECU خودرو را تغییر داد که این امر در برخی موارد مشکلاتی را برای کاربران به وجود می‌آورد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

خودروهای پایه گازسوز با فرآیند فنی مهندسی به صورت دوگانه‌سوز ساخته می شوند. در این خودروها ECU گاز و بنزین مشترک است. به همین علت ECU در شرایط مختلف و با توجه به وضعیت خودرو اقدام به تغییر سوخت می نماید.

در حالت کلی موتورهای گازسوز کارخانه ای یا فابریک شرکتی اصطلاحاً به موتورهایی گفته می شود که به صورت اولیه و پایه گازسوز در کارخانه تولید می شوند. و تمامی قطعات موتور جهت این نوع سوخت طراحی شده اند، به این معنی که تغییراتی مانند، تغییر نسبت تراکم، مقاوم سازی بلوک سیلندر، سرسیلندر، تغییر در ساختار سیستم سوخت رسانی، سیستم جرقه، میل بادامک، سیستم خنک کاری، روغن کاری، جانمایی موتور، مخازن، کیت گازسوز و … به صورت اولیه در هنگام تولید در کارخانه طراحی شده اند. و در این نوع موتورها به دلیل تولید اولیه به صورت گازسوز مشکلاتی از قبیل افت توان، گشتاور، آلایندگی بالا، مشکل خنک کاری موتور حل شده است.

تفاوت بین خودرو های دوگانه سوز شرکتی با دستی

به عنوان مثال خودروی پژو ۲۰۶ SD V2 دوگانه سوز اگر به صورت فابریک کارخانه دوگانه سوز شرکتی باشد. ۱۰۵ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و ۱۴۲ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور در دقیقه نیرو تولید می نماید. اما خودرو اگر به صورت دستی یا به اصطلاح در بازار به صورت دوگانه سوز باشد، دچار ۱۰ الی ۱۵% افت نیرو در همان حالت بنزینی خواهد داشت.

که علاوه بر افت توان موتور در۷۰% این موارد، خودرو هایی که به‌ صورت غیر کارخانه‌ای تبدیل به دوگانه سوز شده‌اند. یا دچار انفجار در زمان سوخت گیری می شوند و یا در بخش موتوری دچار آسیب‌ های جبران ناپذیر می شوند. زیرا این اقدام در محیط‌ هایی که دارای استاندادهای ایمنی هستند انجام نمی شود. و کنترل کیفی نهایی بر روی اتومبیل‌ ها صورت نمی‌گیرد.

مزایای خودرو دو گانه سوز

موضوع صرفه‌ جویی در مصرف بنزین مهم ترین مزیت است. که به کمک خودرو های دوگانه سوز و استفاده از گاز می شود تا میزان قابل توجهی در مصرف بنزین صرفه جویی کرد. که این عمل به اقتصاد کشور کمک زیادی می نماید. و از هدر رفتن مقدار قابل توجهی بنزین توسط خودروها جلوگیری می شود.

از طرف دیگر خودروی دوگانه‌ سوزی که با گاز CNG یا LPG کار می کند (با توجه به نبود شرایط استاندارد، استفاده از گاز مایع توصیه نمیشود) نسبت به خودروهای بنزینی به مراتب آلودگی کمتری دارند و در نتیجه استفاده از خودروی دوگانه‌ سوز تا حد زیادی به پاکیزگی محیط زیست و آلوده نشدن هوا به ویژه در کلانشهرهای آلوده‌ای چون تهران کمک می کند.
بحث صرفه‌ جویی اقتصادی بسیار مهم است که با توجه به نصف بودن قیمت گاز در مقابل قیمت بنزین این موضوع بیشتر اهمیت پیدا می کند. افرادی که از خودرو های شخصی استفاده می نمایند.

در طول سال کیلومترها با خودرو خودشان حرکت می کنند. و این مسئله برای آن هایی که با خودروی خودشان کار می کنند مهم تر است. در نتیجه اگر خودروی خودشان را دوگانه سوز کنند و با گاز کار کنند با این شرایط اقتصادی خانواده‌ها مجبور نیستند بخش زیادی از پول دریافتی خودشان را صرف بنزین خودرو نمایند.

بررسی معایب خودروهای دوگانه سوز

در کشوری که یکی از بزرگترین منابع گازی دنیا را دارد باید گاز یکی از ارزان ترین سوخت های آن باشد. در کشور ما سوخت گاز به‌ ویژه اگر کاربرد خودرو مثل تاکسی باشد که در طول روز پیمایش بالایی دارد به صرفه است. اما هر مزیتی یه معایبی هم نیز دارد. چرا که در مقابل موتورهای گازسوز و به‌طور مشخص موتورهای گازسوزی که بر پایه نمونه‌ های بنزین‌ سوز از سوی شرکت‌ های خودروساز و یا به‌ صورت متفرقه به گازسوز تبدیل شدند. مشکلاتی نیز دارند که برای بعضی از مالکین درد سرساز می باشد.

حتما در نظر داشته باشید که موتورهای پایه گازسوز (مانند موتور ملی ایران‌خودرو، موتور سمند EF7 پایه گاز سوز) معمولاً این مشکلات را ندارند. زیرا ساختار و آلیاژ استفاده شده در موتور خودرو مقابل خورندگی در برابر گاز بسیار مقاوم تر است.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی