پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

گازسوز

چگونه خودرو بنزینی را دوگانه‌سوز کنیم؟

دوگانه‌سوز کردن کارگاهی خودرو موضوعی است که موافقان و مخالفان زیادی دارد اما درمجموع با رشد میزان نظارت دولت بر این فرآیند، می‌توان مزایای چنین اقدامی را بیش از پیش برآورد کرد. متقاضیان برای گازسوز کردن خودروها می‌توانند به سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانه‌سوز (www.irngv.ir) مراجعه و از طریق زبانه تبدیل خودروها، برای ثبت‌نام تبدیل […]

فاطمه علی اصغری
پنجشنبه - ۴ خرداد ۱۴۰۲

دوگانه‌سوز کردن کارگاهی خودرو موضوعی است که موافقان و مخالفان زیادی دارد اما درمجموع با رشد میزان نظارت دولت بر این فرآیند، می‌توان مزایای چنین اقدامی را بیش از پیش برآورد کرد. متقاضیان برای گازسوز کردن خودروها می‌توانند به سامانه جامع اطلاعات خودروهای دوگانه‌سوز (www.irngv.ir) مراجعه و از طریق زبانه تبدیل خودروها، برای ثبت‌نام تبدیل خودرو خود اقدام کنند. پس از آن تا یک هفته پس از ثبت‌نام پیامکی برای متقاضیان ارسال خواهد شد که با استفاده اطلاعات مندرج در پیامک این افراد می‌توانند از طریق مراجعه به سامانه، نزدیک‌ترین مرکز مجاز به محل سکونت خود را جهت دوگانه‌سوز کردن خودرو انتخاب کنند. همین ابتدای کار باید اکیدا توصیه کنیم در راستای حفظ ایمنی خود و عزیزان‌تان از گازسوز کردن خودرو در کارگاه‌های غیرمجاز خودداری کنید.

به گزارش اختصاصی پایگاه خبری جوان خودرو؛ در گزارش حاضر قصد داریم نحوه دوگانه سوز کردن خودروی بنزینی را تشریح کنیم.

هزینه گاز سوز کردن خودرو بر چه اساسی تعیین می شود؟

هزینه گاز سوز کردن به نوع خودرو و مخزن بستگی دارد. اما به طور کلی بدون احتساب وام برای این کار باید مبلغی در حدود 3 تا 7  میلیون تومان در نظر گرفت. هزینه گازسوز کردن خودروها بسته به کیفیت کیت، نوع خودرو و سایز مخزن محاسبه می شود. البته یک وام 2.5 میلیون تومانی نیز از سوی دولت به متقاضیان تعلق می گیرد که می‌تواند مشوق خوبی برای استفاده از گاز سی‌ان‌جی به‌جای بنزین باشد. براساس اعلام رئیس انجمن صنفی جایگاه‌داران سی‌ان‌جی متقاضیان این وام باید به سامانه اطلاعات جامع خودروهای گازسوز کشور به آدرس اینترنتی www.irngv.ir  مراجعه کرده و جهت دریافت وام ثبت نام کنند. البته باید تاکید کرد که در این طرح اولویت با مالکان خودروهای حمل ‌و نقل عمومی از جمله باری و مسافری خواهد بود.

گازسوز کردن خودرو

کیت CNG چیست؟

مجموعه‌ای از قطعات مختلف برقی و مکانیکی است.این مجموعه در محفظه موتور نصب می شود. کارشناسان پیشنهاد می‌کنند تا حد امکان در خودروهای دوگانه‌سوز از هدرز و کیت مکش باکیفیت بالا استفاده شود. چزا که وظیفه کیت مکش ورود هوای بیش‌تر و خنک‌تر به موتور و افزایش بازده خواهد شد.

مخزن گاز چه مشخصاتی دارد؟

مخزن گاز سی‌ان‌جی استوانه ای بدون درز است که می توان با توجه به نوع آن را دسته بندی کرد. نوع فولادی آن از همه مقاوم تر اما سنگین می باشد. سبکترین نوع مخزن از جنس کامپوزیت است. مخزن کامپوزیتی، از مغزی فلزی و آستر از جنس پلیمر بدون درز است. تمام سطح آن توسط مواد کامپوزیتی در جهات شعاعی و محوری تقویت شده است. حجم مخازن بین ۳۰-۷ مترمکعب می باشد. به عبارت دیگر یک خودرو با ۲۵ مترمکعب گاز CNG، قادر به پیمودن ۲۶۰ کیلومتر است.

پایه مخزن در صندوق عقب خودرو، روی شاسی نصب می‌شود. مخزن هم روی پایه توسط پیچ و تسمه های مناسب نصب و محکم خواهد شد. البته در خودروهای وانت، مخزن و اتصالات مربوطه در قسمت باربند نصب می‌شوند.

گازسوز کردن خودرو

 گازسوز کردن خودرو چه مزایایی دارد؟

  • گاز طبیعی هنگام بروز سانحه یا تصادف در هوا منتشر می‌شود؛ اما بنزین با عدم انتشار خود، خطر آتش‌سوزی را برای خودرو فراهم می‌کند. در نتیجه CNG سوختی ایمن‌تر از بنزین است.
  • احتراق گاز CNG برخلاف بنزین، باعث کاهش انتشار گازهای مضر در هوا می‌شود. مونو اکسید کربن تا ۷۰ درصد، ذرات آلوده گازی غیر متانی معلق در هوا تا ۸۹ درصد و نیتروژن تا ۸۷ درصد کاهش پیدا می‌کند.
  • استفاده از سی‌ان‌جی به جای بنزین در خودروهای دوگانه سوز، مزیت بزرگی هم‌چون کاهش هزینه‌های سوخت را به همراه دارد.
  • قابلیت مکش گاز طبیعی فشرده از مخزن سوخت خودرو وجود ندارد؛ در نتیجه احتمال سرقت این سوخت از مخزن خودرو بسیار کم است.
  • کربن کم تولید شده توسط سوخت سی‌ان‌جی، کمک فروانی به پاکیزه ماندن تمام قطعات موتور می‌کند.
  • کپسول‌های ذخیره گاز، دوام بسیار بیشتری نسبت به باک‌های بنزین در خودروهای دوگانه سوز دارند.

 

گازسوز کردن خودرو

 گازسوز کردن خودرو چه معایبی دارد؟

  • میزان پیمایش خودروهایی که از بنزین به‌‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند؛ نسبت به خودروهای گازسوز بیش‌تر است. حجم قابل سوخت‌گیری برای گاز سی‌ان‌جی، حدود یک سوم بنزین برآورد می‌شود، در نتیجه افراد به ازای هر بار مراجعه به جایگاه بنزین، باید سه مرتبه به جایگاه‌های سی‌ان‌جی مراجعه کنند.
  • استفاده از سی‌ان‌جی آسیب زیادی به قطعات موتور می‌زند؛ به عبارت ساده‌تر استفاده از سی‌ان‌جی استهلاک پیشرانه را به مرور بالا خواهد برد.
  • بنزین به‌طور کامل می‌سوزد اما گاز کاملا نمی‌سوزد.
  • خدمات پس‌ازفروش خودروهای دوگانه سوز، چندان قوی نیست.
  • با احتراق گاز طبیعی فشرده، قدرت پیشرانه کاهش می‌یابد.
  • استفاده از سوخت سی‌ان‌جی عمر قطعات به‌کار برده شده در موتور را کاهش می‌دهد.

گازسوز کردن خودرو

 

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی