پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

مقایسه دنا پلاس سورن پلاس و پارس ایی ال ایکس

جنگ درون خانوادگی/ مقایسه اجمالی دنا پلاس،سورن پلاس و پارس ایی ال ایکس

مقایسه وبررسی جانبه بین دنا پلاس،سورن پلاس و پارس ایی ال ایکس که هر سه از محصولات ایران خودرو هستند.

محسن صوفی
دوشنبه - ۱۳ شهریور ۱۴۰۲

اگر قصد خرید یک سدان خانوادگی صفر کیلومتر داخلی را داشته باشید، گزینه های متعددی پیش روی شماست. در این نوشتار قصد داریم تا بامقایسه وبررسی همه جانبه بین دنا پلاس، سورن پلاس و پارس ایی ال ایکس که هر سه از محصولات ایران خودرو هستند، و مخالفان و موافقان خود را دارند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو:

 

طراحی بیرونی:

ابتدا از پارس شروع می کنیم، در پارس ایی ال ایکس جدید همان قالب سپر ها و چراغ ها استفاده شده، اما با این تفاوت که چراغ های جلوی خودرو تم درونی آن ها به رنگ مشکی در آمده است.

در نمای جلوی خودرو نیز تغییر دیگری که به دلیل استاندارد های ۸۵ گانه نیز رخ داده است، که اضافه شدن چراغ روز یا دی لایت در قاب مه شکن خودرو است. و مه شکن ها نیز ال ایی دی شده اند.

در نمای جانبی خودرو نیز تغییرچشم گیری، به جز استفاده از رینگ های آلومینیومی ۱۵ اینچی و دیسکی شدن ترمز های عقب نسبت به نمونه معمولی وجود ندارد. و نمای جانبی خودرو هم دستخوش تغییراتی نشده است.
اما در نمای عقب خودرو هم ایران خودرو همانند نمونه های قدیمی پارس ایی ال ایکس از چراغ های عقب دورنگ دودی و قرمز در این خودرو استفاده کرده است.چراغ سوم ترمز نیز ال ایی دی بوده، در قسمت بالائی بر روی سقف خودرو نصب شده است.

اما حالا به سورن پلاس می رسیم، این خودرو که یک فیس لیفت مینور نسبت سورن است، در آن ایران خودرو توانسته با تغییراتی محدود ظاهر عامه پسند تری نسبت به سورن برای آن ایجاد کند.

در نمای جلویی خودرو شاهد تغییر گرافیک چراغ ها و استفاده از چراغ روز نیز هستیم. جلوپنجره نیز به رنگ مشکی درآمده است، در نمای جانبی نیز هیچ تعقیری به جز استفاده از دستگیره های آسان بازشو که عینا مشابه نمونه به کار رفته در خودرو دناست به چشم نمی خورد.

سورن پلاس در بعضی از تیپ هادارای رینگ آلومینیومی بوده، اما در برخی تیپ ها فاقد این ویژگی  بوده وصرفا از نمونه فولادی استفاده شده است، اما در سورن پلاس خبری از ترمز دیسکی محور عقب نیست.

در نمای عقبی این خودرو نیز شاهد تغییراتی هستیم، گرافیک چراغ ها تغییر کرده و شاهد استفاده از دو نوار تئونی موازی هم به عنوان چراغ وضعیت هستیم، چراغ های مه شکن و دنده عقب خودرو نیز ال ایی دی شده اند.

پوسته چراغ های عقبی خودرو نیز همانند بعضی خودروهای هایبرید شفاف بوده، بر روی صندوق عقب نیز یک اسپویلر کوچک نصب شده است که فقط جنبه تزئینی دارد.

اما در نهایت به دنا پلاس می رسیم دنا پلاس که یک فیس لیفت ماژور از دناست، که دربدو رونمایی و ورود به بازار نیزبه دلیل همین طراحی زیباتوانست نظر خریداران رابه خود جلب کند.
ابتدا به سراغ نمای جلویی خودرو می رویم،به عقیده نگارنده زیباترین طراحی در بین خودروهای حاظر متعلق به این خودروست؛ گرافیک کاسه چراغ به طور کلی نسبت به دنا تعقیر کرده، و شاهد استفاده از چراغ های ال ایی دی و نئونی هستیم، چراغ های نورپایین این خودرو نیز دارای لنز شده اند که تغییر مثبتی است.
اما در نمای جانبی خودرو شاهد تغییر هندسه آیینه های بغلی خودرو، رکاب ها، و تغییر کامل طراحی جانبی خودرو هستیم. که در آن از خطوط تیز و شکسته استفاده شده که نمای جانبی زیبایی به این خودرو بخشیده است.

دستگیره ها زه های آبگیر شیشه ها نیز کرومی شده اند که در نوع خود تغییرات مثبتی هستند.اما انتقادی که وجود دارد ایران خودرو اخیرا نسبت به حذف رینگ آلومینیومی ترمز های دیسکی این خودرو اقدام کرده،که اقدام مثبتی تلقی نمی شود و ای کاش حداقل ترمز های عقب دیسکی باقی می ماندند.
درنمای عقب نیز گرافیک چراغ ها تغییر کرده، و شاهد ال ایی دی شدن چراغ های ترمز، و نئونی شدن چراغ موقعیت این خودرو هستیم.زه درب صندوق این خودرو نیز کرومی شده، ودر این خودرو شاهد استفاده از آنتن کوسه ایی (Shark Fin) هستیم، که تعقیرات مذکور نمای عقبی قابل قبول تری را نسبت به دنا رقم زده است،

قوای فنی:

اما در بخش فنی این ۳خودرو اشتراکاتی وجود دارد،در پارس از دو موتور و استفاده شده، که در موتور XUP که نمونه ارتقا یافته XU7 است. این موتور قادر به تولید۹۷ اسب بخار و۱۴۶ نیوتون مترگشتاورهستیم.گیربکس این خودرو نیز یک گیربکس ۵ سرعته ازخانواده BEمی باشد که قدرت تولیدی این موتور توسط این گیربکس یه چرخ های جلو انتقال می یابد.

این موتور علی رغم به روز رسانی ها تکنولوژی قدیمی داشته در قیاس با موتور های جدید ایران خودرو مثل خانواده EFPو خانواده 3F و همچنین کماکان ۸ سوپاپ  اما ایران خودرو مدعی شده که با این تغییرات قدرت، گشتاور و مصرف سوخت و دوام و برخی از مشکلات موتورXU7 را در این نسخه که XUP  به موسوم است رفع کرده است.

اما در تیپ دیگری از این خودرو شاهد استفاده از موتور نام آشنای TU5 هستیم، که ۱۰۵اسب بخار و۱۴۲ نیوتون متر گشتاور تولید می کند.قدرت تولیدی این موتور نیز توسط گیربکس ۵سرعته دستی سری BEبه چرخ های جلومنتقل می شود.

اما در سورن پلاس و دنا پلاس شاهد استفاده از موتور EF7 هستیم، که توانایی تولید ۱۱۳اسب بخار و ۱۵۵نیوتون متر گشتاور را دارد، این موتور از لحاظ تکنولوژی و سال طراحی نسبت به موتور های نامبرده در بالا برتری هایی رادارد.قدرت تولیدی این موتور نیز توسط گیربکس ۵ سرعته سری BE به چرخ های جلو منتقل می شود.

اما اندکی حساسیت به تعویض روغن و نحوه نگهداری دارد، که اگر این موارد رعایت شوند مصرف کننده به مشکلی خاصی برنخواهد خورد.

البته درآینده دنا پلاس و سورن پلاس بهEF7P موتور مجهز می شود، که نسبت به موتور EF7 پیشرفته تر بوده؛ و شاهد بهبود هایی در آن نیز هستیم،گیربکس این دو خودرو هم در آینده با نمونه MT6 یا شش دنده ایران خودرو جایگزین خواهد شد، که به مراتب به روز تر و بهینه تر از نمونه ۵سرعته خواهد بود.

همچنین یک تیپ از خودرویی سورن پلاس نیز xu7pنیز درآینده به بازار عرضه خواهد شد، تا جایگزین پارس در سایت تولیدی ایران خودرو  کرمانشاه شود.

نمای داخلی و تجهیزات:

دربخش نمای داخلی و تجهیزات نیز ابتدا به سراغ پارس می رویم، طراحی داشبورد و رودری این خودرو نسبت به  سایر مدل ها هیچ تعقیری نداشته؛در داشبورد و رودری های شاهد استفاده از پلاستیک های خشک هستیم، که با توجه به قیمت و اقتصادی بودن خودرو طبیعی است.اما این متریال جای بهبود زیادی دارد.اگر تولید پارس تداوم داشته باشد.

صفحه کیلومتر خودرو طراحی زیباتری به خود گرفته وتم رنگی مطلوب تری داشته، دسته راهنما های خودرو نیز با نمونه به کار رفته در تارا اتوماتیک جایگزین شده،  تا امکان بهره مندی خودرو از سنسور نور و باران وجودداشته باشد.

در پارس ایی ال ایکس شاهد استفاده از هیدروگرافی های پیانویی مانند بر روی داشبورد و رودری ها هستیم، پارچه صندلی های خودرو نیزدرقیاس با نمونه های سال و سفارشی عوض متفاوت هستند، صندلی راننده قابلیت تنظیم در۶جهت وصندلی سرنشین جلو نیز قابلیت تنظیم در۴جهت رادارا می باشند، همچنین پشتی صندلی های جلونیز به صورت برقی تنظیم می شوند.

کابین خودرو دارای ارگونومی قابل قبولی بوده، ودر ردیف های عقب وجلونیز دارای زیر آرنجی می باشد. همچنین فضای پای سرنشینان عقب نیز مطلوب بوده وسرنشینان عقب نیز دریچه تهویه را نیز در اختیار دارند.هرچند که کیفیت داشبورد و رودری ها و دقت مونتاژ نیز قابلیت ارتقاء دارند‌.

از امکانات رفاهی و ایمنی این خودرو می توانیم به ترمزABS، دکمه های دسترسی به سیستم صوتی روی فرمان، کروزکنترل (البته فقط در نمونه مجهز به موتورTU5)، مجهز به سنسور نور و باران،سنسور فشار باد تایرها، مانیتور، دوربین دنده عقب، تهویه مطبوع اتوماتیک، شیشه های عقب دودی، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، آیینه های تاشونده اتوماتیک و…اشاره کنیم

 

و درسورن پلاس شاهد فضایی دلبازتر و تشکیل تر از پارس هستیم، داشبورد این خودرو تنها در تریم مشکی به بازار عرضه می شود. دراین خودرو نیمی از از داشبورد از پلاستیک نرم یا سافت تاچ استفاده شده که نسبت به دو رقیب دیگر خود برتری دارد؛ کیفیت داشبورد و رودری ها تاحد زیادی مطلوب بوده.ونسب به پارس و حتی دنا پلاس نیز بهتر است.

اما در زمینه مونتاژ کماکان دقت زیادی می طلبد و شاهد فواصل زیادی در مونتاژ ادوات کابین هستیم. چه در داخل و چه در بیرون از کابین نیز این مشکل در هر سه خودرو مشهود است، اما در دنا پلاس این موضوع کمی بهتر بوده و کم تر شاهد چنین گپ هایی هستیم.

فضای پا و سر در خودرو قابل قبول بوده، خودرو ارگونومی خوبی دارد؛ برای سرنشینان عقب نیر دریچه سیستم تهویه وزیر آرنجی نیز وجود دارد، که باتوجه به بازه قیمتی و اقتصادی بودن این خودروهای مورد بررسی ما قابل قبول می باشند.

از امکانات ایمنی و رفاهی سورن پلاس می توان به: کروز کنترل، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو، ترمز ABS ،سیستم ایموبلایزر، فرمان چرمی، تهویه مطبوع اتوماتیک، مانیتور، دوربین دنده عقب ( در بعضی مدل ها)، تنظیم برقی پشتی صندلی های جلو و تنظیم گودی کمر، کامپوتر سفری بر روی داشبورد، پاور ویندوز(در بعضی مدل ها) ،آیینه های تاشونده اتوماتیک و آنتی ترپ (در بعضی از مدل ها ) وغیره ….اشاره کرد.

اما درنهایت در دنا پلاس شاهد طراحی به روز تری نسبت به پارس و سورن پلاس هستیم. اما کیفیت رودری ها وداشبورد از پلاستیک خشک یا هارد تاچ بهره برده، که به همین دلیل چندان ایده آل نیست، اما درکل ازپارس با کیفیت تر است.داشبورد و رودری ها در دو تم رنگی مشکی و دورنگ به بازار عرضه می شود که بسته به کلاس خودرو متغییر است.

هیدروگرافی های دنا پلاس طرح چوب هستند، ودر رودی های خودرو نیز از روکش مخمل استفاده شده؛ فضای پا در خانواده دنا چه درردیف جلو و عقب کمی محدودتر از سورن پلاس بوده، امادسترسی به ادوات و ارگونومی خودرو قابل قبول، امکانات رفاهی آن چه در ردیف جلو و جه در ردیف عقب همتراز یا بالاتر از رقبای خود است است.

از امکانات رفاهی و ایمنی دنا پلاس دنده ای می توان به: مانیتور و دوربین دنده عقب، صندلی های ۸ حرکته تمام برقی راننده و سرنشین جلو، تهویه مطبوع اتوماتیک، کروز کنترل، کیسه خواب راننده و سرنشین جلو،ایموبلایزر، ترمزABS، شیشه های عقب دودی، دی لایت ،پوزیشن لایت ،چراغ های روشنایی فضای پای در های جلو و…اشاره کرد

همچنین باتوجه به استاندارد های ۸۵ گانه خودروی دنا پلاس و سورن پلاس نیز، باید به سیستم کنترل پایداری الکترونیکی(ESC)، سنسور نور باران و سنسور باد تایر مجهز شوند.

پارس ایی ال ایکس نیز در صورت ادامه تولید باید به سیستم کنترل الکترونیکی پایداری(ESC )مجهز شود

در نهایت در این نوشتار سعی داشتیم تا با یک بررسی کامل، مشخصات و مزایا و معایب این سه خودرو به مخاطب خود در انتخاب کمک کرده باشیم، در مقالات بعدی خودروهای دیگری را بررسی خواهیم کرد.

 

 

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی