پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ایسیو(ECU) یا کامپیوتر خودرو چیست؟

ایسیو در خودروهای انژکتوری وظیفه کنترل و هماهنگی بخش های مختلفی از خودرو را با توجه به ساختار الکترونیکی خود به عهده دارد. این قطعه در خودرو تمام اطلاعات به دست آمده از سنسور ها و ریزپردازنده های موجود در بخش های مختلف را گرفته و با طبقه بندی اطلاعات و حفظ آنها در حافظه […]

شیوا تدین پور
شنبه - ۶ خرداد ۱۴۰۲

ایسیو در خودروهای انژکتوری وظیفه کنترل و هماهنگی بخش های مختلفی از خودرو را با توجه به ساختار الکترونیکی خود به عهده دارد. این قطعه در خودرو تمام اطلاعات به دست آمده از سنسور ها و ریزپردازنده های موجود در بخش های مختلف را گرفته و با طبقه بندی اطلاعات و حفظ آنها در حافظه های موقت و دائمی تصمیمات لازم را برای انجام فرآیندهای حیاتی خودرو اتخاذ می کند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

ظارت بر کارکرد موتور، جرقی زنی شمع‌ها، تنظیم مصرف سوخت، میزان تزریق سوخت در انژکتور، نظارت بر ترمزهای ABS، ایجاد هماهنگی به منظور کاهش آلایندگی، بررسی اطلاعات سنسورها و شناسایی نواقص و ایرادات خودرو از جمله وظایفی مهمی است که ایسیو به عهده دارد.

علاوه بر نظارت کلی در بخش فنی، ایسیو در ایجاد ایمنی و آسودگی سرنشینان خودرو نقش بسزایی ایفا می کند. نظارت بر کارکرد ایربگ ها، هشدار باز بودن درب های خودرو، تنظیم دمای داخلی و اتصال به اینترنت از جمله اموری است که ایسیو در راستای برخورداری هر چه بیشتر ایمنی و آسودگی سرنشینان به انجام می رساند.

با رینگ اسپرت بزرگترین مرجع تخصصی تیونینگ ایران همراه باشید…

طریقه عیب یابی کامپیوتر خودرو(ECU)

دستگاه دیاگ با اتصال به ایسیو اطلاعات طبقه بندی شده خودرو را دریافت و با تطابق آنها با استاندارد های اولیه ، نواقص و ایرادات احتمالی موجود را به راننده هشدار می دهد.همین طور چیپ‌های ارتباطی ECU،می‌توانند تمام نقص‌ها را ذخیره و برای یک دستگاه شناسایی خارجی ارسال کنند.

همین مورد باعث آسانتر شدن کار مکانیک‌ها میشود؛ به طوری که مشکلات متناوب فنی خودرو با وجود ماژول مرکزی ECU با اتصال یک اسکنر و دیاگ کردن خودرو توسط تعمیرکار، قابل تشخیص است. با دیاگ کردن هر خودرو، در اسکنر کدهای مشخص نمایش داده می‌شود؛ هر کد بیانگر نقصان و خطای مشخصی در خودرو است که به وسیله جداول موجود در دست تعمیرکاران مورد بررسی قرار می گیرد.

برخی خودروها نیز نیازی به دیاگ کردن ندارند؛ در این مدل‌ها هنگام مشکل فنی، چراغ چک یا خطای پیشرانه که در دفترچه راهنمای خودرو ذکر شده است، روشن و خاموش می‌شود و راننده می‌تواند در اسرع وقت برای رفع مشکل به تعمیرگاه مراجعه کند.

اجزای مختلف ایسیو

  • مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال
  • خروجی‌های دیجیتال H Level
  • مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ
  • فرم دهنده ها یا کاندیشنرهای سیگنال (Signal Conditioner)
  • چیپ‌های ارتباطی

در بخش زیر به معرفی هر کدام میپردازیم:

مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال

وجود این مبدل در برخی از خروجی ها باعث سهولت کار ایسیو در عیب یابی میشود.به عنوان مثال در خروجی سنسور اکسیژن، ولتاژ آنالوگ بین صفر تا ۱.۱ ولت قرار میگیرد؛از طرفی پردازنده‌ ایسیو فقط عددهای دیجیتال را پردازش می‌کند،لذا مبدل‌های آنالوگ به دیجیتال، با تبدیل داده ها به اعداد دیجیتالی ۱۰ بیتی، مطالعه و طبقه بندی داده ها را برای ایسیو آسانتر می کند.

خروجی‌های دیجیتال H Level

در خودروهای مدرن، کنترل جرقه زنی شمع ها، میزان تزریق سوخت،کنترل انژکتور در کنار خاموش و روشن شدن فن ها از وظایف ایسیو به شمار می رود. خروجی High level انجام فرآیند های مذکور را در ایسیو مطابق برنامه ریزی های از پیش تعیین شده به انجام می رساند.

مبدل‌های دیجیتال به آنالوگ

ایسیو در برخی مواقع جهت کنترل و نظارت بر اجزای موتور نیازمند به سیگنال آنالوگ میشود. لذا وجود یک مبدل برای تغییر سیگنالهای دیجیتال به آنالوگ(D to A) ضرورت می یابد.

فرم دهنده ها یا کاندیشنرهای سیگنال (Signal Conditioner)

این قطعه بدلیل تفاوت هایی که ما بین خروجی ها و ورودی ها وجود دارد، تعبیه گردید است. به عنوان مثال ممکن است مبدل آنالوگ، خروجی سنسور اکسیژن را بر روی ۰ تا ۵ ولت بخواند در حالی‌که خروجی سنسور اکسیژن بین ۰ تا ۱.۱ ولت است.در این حالت سیگنال کاندیشنر خروجی سنسور را ۴ برابر می کند، (یعنی از ۱.۱ به ۴.۴ میرساند) تا  مبدل A to D صورت دقیق تری از ولتاژ را دریافت کند.

چیپ‌های ارتباطی

همان‌طور که از نام آنها پیداست، ارتباطات بین ورودی‌ها و‌ خروجی‌ها را در ایسیو برقرار می کنند.

برخی مسائل که باید در نگه داری ایسیو در نظر داشت:

۱-از آب زدن به ایسیو اکیدا خودداری کنید. اگرچه پین های داخلی ایسیو توسط مواد ضدآب پوشیده شده اما پین های خارجی ممکن است در صورت آب خوردن باعث اتصال کوتاه و ایجاد آسیب به ایسیو شوند.

۲-به علت وجود الکتریسته ساکن در بدن، تماس دست با پین های ایسیو نیز می تواند با ایجاد تاثیرات نامطلوبی در این قطعه الکترونیکی شود. لذا بایستی از دستکاری های بی مورد و غیرتخصصی پین ها اکیدا خودداری شود.

۳-جدا کردن کابل باتری به علت ایجاد نوسانات ولتاژی می تواند تاثیرات مخربی بر ایسیو بگذارد، لذا باید هنگام روشن بودن خودرو از باز کردن کابل های باتری اجتناب نمود.

برخی از ایسیو ها که در خودروهای ایرانی استفاده شده است

۱ -ایسیو MM8P:

پژو پارس و ۴۰۵ مدل ۷۹ و سمند مدل ۸۰

۲-ایسیو ۶LPB:

پژو ۴۰۷

۳- ایسیو ۴MB2:

پژو ۶۰۷

۴- ایسیو SL96:

سمند ۸۱ و ۸۲، پژو پارس و ۴۰۵ مدل ۸۱ و ۸۲، پیکان مدل ۸۱ و ۸۲، پژو آردی مدل ۸۱ و ۸۲.

۵- ایسیو S2000-10:

سمند مدل های ۸۲ و ۸۳، پراید مدل های ۸۲ و ۸۳ با کد ۱۱۰۰۰، پراید مدل ۸۵ با کد ۱۲۰۰۰ و مدل ۸۶ با کد ۱۳۰۰۰ و برد الکترونیکی والئو.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی