پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

علت بوی بد اگزوز چیست؟

بوی بد اگزوز می تواند ناشی از یک سری از مشکلات درون خودرو باشد که باید آن را پیگیری کنید تا بتوانید سریعا این مشکل را برطرف نمایید. در واقع اگر نتوانید این مشکل را برطرف کنید باید هزینه بسیار زیادی بابت سایر قطعات خودرو بپردازید. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ به طور معمول […]

شیوا تدین پور
سه شنبه - ۹ خرداد ۱۴۰۲

بوی بد اگزوز می تواند ناشی از یک سری از مشکلات درون خودرو باشد که باید آن را پیگیری کنید تا بتوانید سریعا این مشکل را برطرف نمایید. در واقع اگر نتوانید این مشکل را برطرف کنید باید هزینه بسیار زیادی بابت سایر قطعات خودرو بپردازید.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

به طور معمول اگزوز نوعی بوی دودی و کپک زدگی دارد. توصیف آن سخت است، اما تشخیص آن از طریق بو نسبتاً آسان است. اگر اگزوز ماشین شما بوی معمولی می دهد نباید نگران باشید.

اما اگر در داخل کابین خودرو بوی اگزوز را حس کردید، ممکن است نشتی اگزوز وجود داشته باشد. از آنجایی که اگزوز حاوی مونوکسید کربن است، این مسئله جدی است که باید فوراً مورد توجه قرار بگیرد.

 

اگر اگزوز ماشین شما بوی بنزین می دهد، اغلب به دلیل نسبت هوا به سوخت بسیار زیاد است. این بدین معناست که یا سوخت بیش از حد یا هوای بسیار کم وارد محفظه احتراق خودروی شما می شود.

این مشکل می تواند ناشی از مشکلاتی مانند انژکتورهای سوخت خراب، گرفتگی فیلتر هوا، مشکل سنسور اکسیژن و یا تعدادی از مشکلات دیگر باشد. علاوه بر بوی بنزین، ممکن است متوجه دود سیاهی شوید که از لوله اگزوز بیرون می آید.

مورد بعدی اینکه اگر اگزوز ماشین شما بوی مضر تخم مرغ های فاسد، گوگرد یا گاز فاضلاب دارد، احتمالاً به دلیل خرابی مبدل کاتالیزوری است. هنگامی که احتراق در موتور ماشین شما اتفاق می افتد، گازهای مضر مانند سولفید هیدروژن (که حاوی گوگرد است) ایجاد می شود.

مبدل کاتالیزوری این گازها را گرفته و آنها را به اشکال کمتر مضر تبدیل می کند. پس اگر مبدل کاتالیزوری خراب باشد، این تبدیل ممکن است اتفاق نیفتد و در نتیجه بوی گوگرد یا تخم مرغ فاسد به مشام می رسد. مبدل کاتالیزوری آسیب دیده نه تنها علت بوی بد اگزوز است، بلکه می تواند عملکرد خودرو را کاهش دهد، آلودگی را افزایش دهد و باعث شود خودروی شما در معاینه فنی شکست بخورد.

در نهایت لازم است در مورد بوی شیرین که ممکن است ناشی از بوی بنزین باشد اشاره کنیم. اگزوزی که بوی شیرین می دهد می تواند به این معنی باشد که واشر سرسیلندر نشتی دارد یا آسیب دیده است.

این مشکل می تواند باعث سوختن مایع خنک کننده در داخل محفظه احتراق خودرو شود و بوی شیرین ضد یخ را از طریق اگزوز ماشین شما آزاد کند.

به یاد داشته باشید که سوختن واشر سرسیلندر یا آسیب دیدگی آن می تواند منجر به آزاد شدن دود سفید غلیظ و بسیار زیاد از اگزوز خودروی شما شود.

 

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی