پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

خط پایانی برای خودرو های افسانه ای! ( قسمت اول )

سال 2023 یک سال ناراحت کننده برای صنعت خودروسازی خواهد بود، چراکه تعدادی از جاودانه ترین و دوست داشتنی ترین خودروها، به پایان خط می رسند. فروش پایین یا نیاز به زمان برای تحول از موتور بنزینی به موتور الکتریکی، از دلایل اصلی پایان تولید این خودروهاست. از سوی دیگر قوانین سخت گیرانه آلایندگی در […]

سامیار راشد
یکشنبه - ۲۱ خرداد ۱۴۰۲

سال 2023 یک سال ناراحت کننده برای صنعت خودروسازی خواهد بود، چراکه تعدادی از جاودانه ترین و دوست داشتنی ترین خودروها، به پایان خط می رسند. فروش پایین یا نیاز به زمان برای تحول از موتور بنزینی به موتور الکتریکی، از دلایل اصلی پایان تولید این خودروهاست. از سوی دیگر قوانین سخت گیرانه آلایندگی در سراسر دنیا باعث افول سوپراسپرت های 12 و 10 سیلندر شده و باعث شده تا خودروسازان به استفاده از موتورهای 6 یا 8 سیلندر هیبریدی روی بیاورند. در لیست زیر تعداد 10 مورد از جاودانه ترین سوپراسپرت هایی را که امسال چشم از جهان فرو می بندند را معرفی خواهیم کرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو

10- آکورا NSX

نسل اول آکورا NSX بین سال های 1990 تا 2005 تولید می شد و پس از غیبتی کوتاه، دوباره در سال 2016 به میادین نبرد بازگشت. نسل دوم NSX از حیث تکنولوژی و زیبایی در حدی بود که حسادت سایر خودروسازان را به همراه داشت. موتور 6 سیلندر هیبریدی پیشرفته اش می توانست 573 اسب بخار نیرو را تولید کند. همه بدون استثنا معتقد بودند که NSX از هر نظر یک خودرو بی نقص است اما آن چیزی که NSX جدید نمی توانست ارائه دهد، حس و تجربه رانندگی NSX نسل اول بود. این موضوع در کنار قیمت بالا، دست به دست هم دادند تا NSX نتواند فروش خوبی را تجربه کند. NSX در سال 2021 فقط توانست 124 مشتری در آمریکا و 3 مشتری در اروپا را مجذوب خود کند. همین موضوع باعث شد تا آکورا با عرضه Type S با 602 اسب بخار نیرو و تولید محدود به 350 دستگاه، به تولید NSX خاتمه دهد. شاید طی سالهای آتی، NSX با پیشرانه برقی به بازار برگردد.

9- فورد GT

فورد GT اصالتأ برای شرکت در مسابقات لمان و به چالش کشیدن تاج و تخت فراری در این مسابقات راهی بازار شده بود. پس از غیبتی طولانی، فورد تصمیم گرفت تا این سوپراسپرت افسانه ای را بار دیگر احیا کند تا مجددأ به سوپراسپرت سازان اروپایی تأکید کند که آمریکایی ها توان رقابت با آنها را دارند. فورد GT با طراحی خیره کننده اش در سال 2016 معرفی شد. اما هدف فورد با معرفی GT جدید فقط به رخ کشیدن توانایی طراحی و قدرت و شتاب نبود بلکه فورد می خواست مهندسی بی نقص و پیچیده خودش را به رخ بکشد. موتور کوچک شش سیلندر اکوبوست با 3.5 لیتر حجم و دو توربوشارژر می تواند قدرت قابل توجه 647 اسب بخار و گشتاور 746 نیوتون متر را تولید کند. فورد با GT جدید ثابت کرد که آمریکایی ها می توانند قدرت قابل توجهی را نیز از دل موتورهای کم حجم بیرون بکشند. سال 2023 پایان خط نسل دوم فورد GT خواهد بود.

8- سوبارو WRX STi

سوبارو آمریکا اعلام کرد که نسل بعدی سدان محبوب WRX STI به حیات خود ادامه نخواهد داد. این اعلامیه، شوک بزرگی را به طرفداران خودروهای ژاپنی وارد کرد زیراکه WRX همواره یکی از آیکون های برند سوبارو به شمار می رفته و این مدل مترادف این برند است. به جز این مدل، کمتر کسی مدل های دیگر سوبارو را می شناسد. بسیاری از ما بازی های ویدئویی خودرویی را با نسخه تقویت شده سوبارو WRX به پایان رسانده ایم. این سوبارو از سال 1992 بی وقفه در حال تولید است اما کاهش فروش باعث شده تا سوبارو این تصمیم تلخ را بگیرد. موتور باکسر 2.5 لیتری توربو STI می تواند 341 اسب بخار نیرو و 450 نیوتون متر گشتاور را تولید کند و در اصل یکی از دلایل محبوبیت STI همین موتور نیرومندش است که باعث شده تا لذت سواری و هیجانی غیر قابل توصیف را به راننده اش هدیه دهد که حتی با کمتر سوپراسپرتی قابل مقایسه است.

7- هیوندای ولاستر N

این روزها دیگر هیوندای نیازی به معرفی ندارد. با زیر مجموعه Ioniq خود غوغایی را در بازار خودروهای الکتریکی به پا کرده است. اما یکی دیگر از زیرمجموعه های کمتر شنیده شده هیوندای، بخش N بوده که همچون M برای ب ام و یا AMG برای مرسدس بنز، نسخه های پرفورمنس مدل های استانداردش را تشکیل می دهد. نسخه N برای مدل هایی نظیر النترا، کونا، سوناتا و ولاستر عرضه می شود. ولاستر N قصد رقابت با هاچبک های داغ اروپایی نظیر گلف GTi را داشت اما گویی تمام نقشه های هیوندای برای این مدل نقش بر آب شده است. ولاستر N با موتور چهار سیلندر 2 لیتری توربو می توانست 276 اسب بخار را تولید کند. از نظر ظاهری از جذابیت کافی برخوردار بود و همچون هاچبک های اسپرت اروپایی نیز هندلینگ بی نظیر و مهیجی را داشت اما تب موتورهای الکتریکی و شاسی بلندها، باعث افت فروش شدید این هاچبک شده تا جایی که هیوندای تصمیم گرفته تا به تولید آن خاتمه دهد.

6- دوج چارجر

دوج چارجر کلاسیک در قالب یک کوپه عضلانی چشم به جهان گشود اما نسل ششم آن که پس از نزدیک به دو دهه غیبت در سال 2006 احیا شد، در قالب یک سدان چهار درب به حیاتش ادامه داد. تصمیم بسیار خطرناکی به نظر می رسید اما دوج با جسارت کامل این کار را انجام داد و چارجر را به یکی از محبوب ترین مدل های این برند تبدیل کرد. دیگر خبری از موتورهای حجیم Hemi و Hellcat با توان های 600-700 اسب بخاری برای این سدان نخواهد بود. خط مشی آینده گروه خودروسازی استلانتیس (کمپانی مادر دوج)، هیچیک از برندها از جیپ و رم گرفته تا دوج و کرایسلر را در امان نگذاشته و قرار است که بسیاری از تولیدات این برندها از جمله چارجر به یک مدل برقی تبدیل شود. سال گذشته دوج از کانسپت چارجر رونمایی کرد که بار دیگر به یک کوپه عضلانی اما اینبار با موتور الکتریکی تبدیل شده است و به ادعای دوج قرار است که از سال 2025 به تولید انبوه برسد. این بدان معناست که سال 2023، خط پایان برای تنها سدان عضلانی آمریکایی خواهد بود.

 

ادامه دارد…

 

نوشته: سامیار راشد

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی