پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

موتور M24 پلاس زامیاد

طراحی موتور M24 پلاس، گام رو به جلوی زامیاد برای ارتقای پیشرانه وانت زامیاد

شركت زامياد كه سالهاست با توليد وانت نيسان بار اصلي بخش حمل و نقل وانتي در كشور را به دوش مي كشد، موتور ارتقا يافته M24 پلاس را براي كاربري روي محصولات باري معرفي كرد. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ در سالیان گذشته نيز اين خودروساز علاوه بر بهبود در بخش موتور محصولات خود، […]

javankhodro
دوشنبه - ۲۹ خرداد ۱۴۰۲

شركت زامياد كه سالهاست با توليد وانت نيسان بار اصلي بخش حمل و نقل وانتي در كشور را به دوش مي كشد، موتور ارتقا يافته M24 پلاس را براي كاربري روي محصولات باري معرفي كرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

در سالیان گذشته نيز اين خودروساز علاوه بر بهبود در بخش موتور محصولات خود، در حوزه كيفيت و داخلي سازي محصولات به ويژه وانت نيسان فعاليت هاي گسترده اي كرده بود و با معرفي پيشرانه M24 پلاس اين مسير را ادامه داده است. از اين رو باتوجه‌ به الزامات قانونی اعلام شده در دو حوزه آلایندگی خروجی اگزوز (مطابق با استاندارد یورو ۵) و مصرف سوخت خودرو، پروژه موتور ” M24 پلاس” به منظور بهبود موتور M24 در شرکت‌های زامیاد و مگا موتور تعريف شد که با اتکا به دانش و تخصص داخلی، توسعه موتور نهایی شد. پیشرانه ” M24 پلاس” از نوع ۲.۴ لیتری 4 سیلندر و 16 سوپاپ بوده که فناوری VVT و نیز دریچه گاز برقی ETC را دارد.

توان و گشتاور موتور قبلی، 94 اسب بخار و ۱۸۷ نیوتن متر بود که این مقادیر در موتور M24 پلاس به ۱۴۳ اسب بخار و ۲۲۵ نیوتن متر رسیده است. این تغییر نوید عملکرد بهتر را در وانت زامیاد نشان می دهد.
همچنین این پیشرانه استاندارد آلایندگی یورو ۵ را داراست و مصرف سوخت کمتری نسبت به پیشرانه Z24 دارد. به اين ترتيب بايد گفت نسبت مصرف سوخت به حجم در پيشرانه M24 پلاس بهبود يافته است و اين موتور نسبت به نوادگان خود اقتصادي تر است.
در این پروژه با توجه الزامات جدید استاندارد در حوزه کنترل پایداری و ترمز اضطراری، ‌پیاده سازی سیستم EMS با پروتکل شبکه CAN در دستور قرار گرفته و کالیبراسیون موتور با ECU جدید داخلی سازی شده انجام گرفته است. لذا در بخش كاهش ارزبري نيز زامياد توانسته در همكاري با مگا موتور و ديگر شركت هاي فعال در پروژه در بخش بومي سازي دانش و استفاده از پتانسيل هاي داخلي نيز موفق عمل کند.
از جمله نكات مثبت ديگر پيشرانه M24 پلاس مي توان به افزایش ایمنی در برابر نشتی سوخت اشاره كرد كه در اين راستا کلیه تغییرات لازم به جهت حذف مسیر برگشت سوخت از ریل به باک (Returnless) پیاده سازی شده است.
برای پیشرانه M24 پلاس روی محصولات پادرا و کارون و در آینده روی پلتفرم صحرا یک جعبه‌دنده ارتقاء یافته شش دنده در مراحل پایانی طراحی و تکوین قرار دارد.

دیدگاه خود را بنویسید

نظرات کاربران

  • عباس حمزه | 17/08/1402 در 15:05

    سلام ازاین نمونه موتورچطور بایدخرید؟

کیوسک مطبوعاتی