پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

ماشین کارکرده

از بی‌رنگ تا تمام‌رنگ / چند نکته کلیدی در خرید خودرو کارکرده

ماشین کارکرده بخریم یا نخریم؟ پاسخ به این پرسش تا حد زیادی به بودجه، شخصیت، میزان استفاده و صدالبته سلیقه شما دارد. اگر از ما بپرسید گاهی خرید یک خودرو دست‌دوم سالم برای یک عاشق ماشین، لذت رانندگی بسیار بالاتری از انواع صفرکیلومتر با همان قیمت به ارمغان می‌آورد. بر این اساس اگر حتی یک […]

فاطمه علی اصغری
پنجشنبه - ۱ تیر ۱۴۰۲

ماشین کارکرده بخریم یا نخریم؟ پاسخ به این پرسش تا حد زیادی به بودجه، شخصیت، میزان استفاده و صدالبته سلیقه شما دارد. اگر از ما بپرسید گاهی خرید یک خودرو دست‌دوم سالم برای یک عاشق ماشین، لذت رانندگی بسیار بالاتری از انواع صفرکیلومتر با همان قیمت به ارمغان می‌آورد. بر این اساس اگر حتی یک خودرو تصادفی یا کاملا رنگ‌شده را با قیمتی منصفانه خریداری کنید نیز بازنده نشده‌اید! اما در مقابل برای کسی که بسیار پرمشغله است، استفاده خانوادگی و روزمره از خودرو دارد یا روی نظافت، کارکرد ادوات و تجهیزات و سر و صداهای درون کابین خودرو حساس است؛ هرگز خرید خودرویی دست‌دوم با کارکرد بالای 30 هزار کیلومتر و مشکلات فنی و بدنه توصیه مناسبی محسوب نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

کارکرد خودرو

متاسفانه بسیاری از فروشنده‌ها با دستکاری کیلومتر و پایین آوردن میزان کارکرد اقدام به فروش خودرو با قیمتی گرانتر از ارزش واقعی آن می‌کنند. حتی در بسیاری موارد با چک کردن ای سی یو هم امکان تشخیص میزان کارکرد واقعی میسر نیست. پس تنها به کیلومتر اعلامی بسنده نکنید. می‌توانید فاکتورهای قدیمی را از مالک بخواهید و با یک آنالیز ساده نتیجه‌گیری کنید. معمولاً کیلومتر به همراه تاریخ مراجعه در فاکتورهای نمایندگی ذکر می‌شود. به عنوان مثال خودرویی 4 ساله که دو سال قبل تسمه تایمش در کیلومتر 60 هزار تعویض شده و اکنون بعد از گذشت 2 سال از آن تاریخ، ادعای کیلومتر 80 هزار دارد شک برانگیز است.

رنگ‌شدگی بدنه

وقتی خودرویی کاملاً رنگ شده باشد (کل بدنه) تشخیص رنگ شدگی برای افراد عادی سخت‌تر از قبل می‌شود مگر تجربه و تخصص لازم را داشته باشید. اعتماد کامل به ماژیک‌های آهن‌ربایی تشخیص رنگ شدگی هم اشتباه است، البته این وسیله ساده و ارزان قیمت، بسیار مفید است و می‌تواند در خیلی موارد به کمک افراد مبتدی بشتابد اما در صورت تعویض کامل قطعه تصادفی و عدم استفاده از بتونه در محل رنگ شده، کاری از دست این ماژیک‌ها بر نمی‌آید. در مجموع اگرچه خرید خودرو با بیش‌تر از یک لکه رنگ تا حدودی در ایران تابو است، اما اگر رنگ‌شدگی به‌علت تصادف سنگین نباشد و شاسی و سرشاسی‌های خودرو ضربه نخورده باشند می‌توان به خرید خودرو چند لکه رنگ هم فکر کرد. البته به شرط مهم قیمت پایین و سلامت کامل فنی!

مشکلات در سیستم‌های فنی، برقی و کامپیوتری

خودروهای جدید سیستم‌های پیچیده‌ای دارند، شما نمی‌توانید مطمئن باشید یک ایراد ساده چقدر می‌تواند هزینه بر باشد. ممکن است یک اشکال به ظاهر ساده در واقع نشانه‌ای از ایراد در ای سی یو باشد و هزینه‌ای میلیونی روی دست شما بگذارد! یا روشن بودن چراغ سیستم ABS با یک دیاگ 10 هزار تومانی و یا هزینه‌ای میلیونی بر طرف شود. پس حتما قبل از خرید خودرو (بخصوص خودروی مشکل‌دار) آن را به مکانیک مجرب یا نماینگی نشان دهید.

بیمه و لاستیک

شاید به نظر نیاید ولی هزینه خرید 4 حلقه لاستیک و تمدید بیمه ثالث (بدون تخفیف) برای یک خودروی معمولی حدود 1.2 تا 1.5 میلیون تومان خواهد بود. ممکن است با مشاهده قیمت مناسب، بی‌دقت به این نکته و با تصور اینکه بیمه و لاستیک از جزییات است اقدام به خرید کنید ولی در سال‌های اخیر قیمت این دو مورد افزایش چشمگیری داشته و دقت به آنها در قیمت‌گذاری خودرو ضرورت دارد.

انتهای پیام/

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی