پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

آیا تنظیم فشار باد لاستیک به صورت دوره‌ای ضروری است؟

باد لاستیک خودرو یا فشار تایر میزان هوای موجود در داخل تایر خودرو بر حسب psi ( و یا bar ) می باشد. چک کردن ماهیانه و یا دوره ای باد لاستیک با گیج (درجه مخصوص) حداقل سرویس لازم تایر خودرو است. استفاده از باد تایر مناسب یک توصیه ایمنی جدی است. زیرا پس از […]

شیوا تدین پور
شنبه - ۳ تیر ۱۴۰۲

باد لاستیک خودرو یا فشار تایر میزان هوای موجود در داخل تایر خودرو بر حسب psi ( و یا bar ) می باشد. چک کردن ماهیانه و یا دوره ای باد لاستیک با گیج (درجه مخصوص) حداقل سرویس لازم تایر خودرو است. استفاده از باد تایر مناسب یک توصیه ایمنی جدی است. زیرا پس از ترمزها تایرها مهم ترین دستگاه ایمنی خودرو شما هستند.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

فشار باد نامناسب تایر می تواند روی فرمانگیری خودرو در پیچ ها، ترمزگیری و پایداری تاثیر نامناسب بگذارد. همچنین در حالت بدتر می تواند منجر به ترکیدن لاستیک و به وجود آوردن تصادفات جدی شود. فشار باد نامناسب لاستیک خودرو همچنین می تواند روی راحتی، مصرف سوخت و عمر تایر نیز تاثیرگذار باشد.

چه اتفاقی در صورت عدم تنظیم باد لاستیک خودرو می افتد؟

اگر باد تایر بیش از اندازه باشد سطح کم تری از لاستیک جاده را لمس می کند. پیامد این امر پرش خودروی شما روی سطح جاده خواهد بود.

وقتی تایرها به جای تماس نرم روی جاده پرش کنند باعث کاهش چسبندگی و به طبع افزایش طول خط ترمز خواهند شد. همچنین متوجه کاهش راحتی سواری نیز خواهید شد.

از طرف دیگر اگر باد تایر کم تر از حد لازم باشد باعث افزایش سطح تماس تایر با جاده و در نتیجه افزایش اصطکاک بین این دو خواهد شد.

پیامد این امر گرم شدن بیش از اندازه تایرها و سایش بیش از حد آن ها خواهد بود.

گرم شدن بیش از اندازه همچنین می تواند منجر به پوسته پوسته شدن و ترکیدن لاستیک و تصادفی بسیار شدید شود. یک نشانه واضح باد کم لاستیک شنیده شدن صدای جیغ در هنگام پیچیدن خودرو است.

تاثیر دمای آب و هوا روی باد لاستیک خودرو خودرو

لازم است حتی اگر تایر خودرو شما نشتی ندارد نیز تایر را به صورت دوره ای بررسی کنید. زیرا فشار باد لاستیک خودرو با تغییرات دمای آب و هوا نیز تغییر خواهد کرد.

پس اگر در ماه های گرم سال فشار تایر خودرو را بررسی و تنظیم کرده اید و هم اکنون در ماه های سرد سال هستیم مطمئن باشید که باد لاستیک خودرو شما کاهش قابل ملاحظه و خطرناکی پیدا کرده است.

از چه طریق می توانیم از فشار باد مناسب تایر خودروی خود مطلع شویم؟

بیش تر افراد فشار حک شده بر روی سطح تایرها را ملاک قرار می دهند ولی در واقع جای اشتباهی را  انتخاب کرده اند. شماره های حک شده روی سطح تایر، ماکزیمم فشار قابل تحمل لاستیک فوق هستند و نبایست با فشار توصیه شده لاستیک وقتی روی خودرو سوار شده اند اشتباه گرفته شوند.

میزان فشار توصیه شده بیش تر اوقات پایین تر از بیشینه فشار قابل تحمل آن تایر است.

دفترچه راهنما خودرو خود را برای اطلاع از محل دقیق نصب برچسب تایر جستجو کنید.

برچسب فوق معمولاً روی یکی از درب ها، درب جعبه داشبورد و یا در برخی موارد نادر روی درب باک خودرو چسبانیده شده است.

زمان مناسب برای  بررسی و تنظیم باد لاستیک خودرو چه موقع است؟

بهترین موقع برای این کار موقعی است که لاستیک سرد باشد. البته این به این معنی نیست که برای این کار مجبور به کوچ کردن به مناطق سردسیر باشید. منظور از لاستیک سرد، لاستیکی است که هنوز با دمای هوا همدما نشده است.

هر موقع از شبانه روز که بخواهید می توانید باد لاستیک خودرو را چک کنید؛ البته این به شرطی است که خودرو برای چند ساعت در یک جا ثابت قرار گرفته باشد و یا حداقل مسافت زیادی را طی نکرده باشد.

به عبارت دیگر شما می توانید تا نزدیک ترین پمپ بنزین به محل زندگی خود (و یا نزدیک مغازه لاستیک فروشی) رانندگی کنید و در آنجا از آنها  بخواهید که باد لاستیک خودرو شما را تنظیم کنند.
البته بعد از رانندگی در بزرگراه تنظیم دقیقی نیز نباید انتظار داشته باشید.

  • تایرهای رادیال امروزی با داشتن حتی ۱۰ بار فشار کم تر دارای ظاهری معمولی خواهند بود، بنابراین از روی ظاهر قضاوت نکنید و حتماً با گیج مخصوص بررسی لازم را انجام دهید.
  • همیشه به یاد داشته باشید که هر چهار چرخ باید به صورت همزمان بررسی و تنظیم شوند. اگر سه عدد تایر شما دارای فشاری در حدود ۳۲ هستند دلیلی ندارد که تایر چهارم نیز به همین میزان باد داشته باشد و نزدیک به پنچری نباشد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی