پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

سوخت‌گیری با کارت بانکی به چه شکلی است؟

رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور گفت: تلفیق کارت بانکی و کارت سوخت کار صحیحی نیست و باید با حذف کارت سوخت، مدیریت سهمیه فقط با کارت بانکی انجام شود. به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ اسدالله قلیزاده، درباره استفاده از کارت بانکی به جای کارت‌های سوخت فعلی اظهار داشت: تجربه سالیان قبل و تکنولوژی‌های نوین اثبات می‌کند که […]

فاطمه علی اصغری
چهارشنبه - ۷ تیر ۱۴۰۲

رئیس صنف جایگاهداران سوخت کشور گفت: تلفیق کارت بانکی و کارت سوخت کار صحیحی نیست و باید با حذف کارت سوخت، مدیریت سهمیه فقط با کارت بانکی انجام شود.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛ اسدالله قلیزاده، درباره استفاده از کارت بانکی به جای کارت‌های سوخت فعلی اظهار داشت: تجربه سالیان قبل و تکنولوژی‌های نوین اثبات می‌کند که مدیریت سهمیه سوخت با استفاده از کارت بانکی دارندگان خودرو به صرفه‌تر، راحت‌تر و منطقی‌تر از روش استفاده از کارت سوخت است و با حذف کارت سوخت می‌توان‌کارت بانکی را جایگزین کرد.

سامانه هوشمند سوخت مستهلک شده است

وی گفت: سامانه هوشمند سوخت عمر زیادی دارد و خصوصا در بخش سخت‌افزاری به درجه استهلاک رسیده است و مردم مشاهده می‌کنند که خرابی تجهیزات مشهود است و وضعیت فعلی موجب نارضایتی مردم و مالکان جایگاه‌هاست و صف‌های انتظار در پمپ بنزین‌ها را افزایش داده است.

نیازی نداریم برای یارانه سوخت از کارت جداگانه‌ای استفاده کنیم

رئیس صنف جایگاهداران کشور ادامه داد: هم‌اکنون کارت سوخت و سامانه هوشمند کاری به جز تخصیص یارانه سوخت به صورت لیتراژی انجام نمی‌دهد و اصولا نیازی نداریم که برای تخصیص یارانه سوخت از کارت جداگانه‌ای استفاده کنیم بلکه کارت بانکی نه تنها می‌تواند همان سهمیه را به صورت ریالی مدیریت کند بلکه امکان رصد سوختگیری‌ها هم وجود دارد، در این حالت مطمئن هم هستیم که یارانه سوخت منحرف نمی‌شود و امکان سواستفاده ها نیز کاهش می‌یابد.

مدیریت سهمیه فقط با کارت بانکی انجام شود

به گفته وی؛ تلفیق کارت بانکی و کارت سوخت کار صحیحی نیست و باید با حذف کارت سوخت، مدیریت سهمیه فقط با کارت بانکی انجام شود و اگر قرار باشد سامانه هوشمند سوخت همچنان وجود داشته باشد و اطلاعات خودروها و کارت‌های بانکی به آن اضافه شود کار پیچیده‌تر و هزینه‌ها افزایش می‌یابد و بحث‌های امنیت داده به وجود می‌آید، بنابراین سامانه سوخت می‌تواند حتی بدون کارت سوخت میزان لیتراژ سوختگیری شده را پایش کند و یارانه سوخت از طریق کارت‌های بانکی در کارت‌خوان‌های بانکی موقع تسویه حساب کارایی داشته باشد و این دو مقوله باید مجزا از هم باشد.

نباید کار پیچیده شود

قلیزاده با اشاره به برخی پیچیده‌سازی‌ها خاطرنشان کرد: سنگ بزرگ علامت نزدن است و نباید کار پیچیده شود بلکه بایستی سهمیه در بستر بانکی انجام شود و لیتراژ سوختگیری در همان سامانه ثبت شود. در این حالت قیمت سوخت تک نرخ است ولی هر فرد صاحب خودرو مابه التفاوت قیمت سهمیه با آزاد را در کارت بانکی خود دارد. مشابه این روش هم اکنون برای تاکسی‌های اینترنتی انجام می‌شود و زیرساخت موجود در جایگاه‌ها نیز می‌تواند پاسخگو باشد و فرد می‌تواند از همه کارت‌های بانکی خود برای این منظور استفاده کند.

باید سریعا به سوی حذف کارت سوخت برویم

وی تاکید کرد؛ اینکه مقرر است به صورت پایلوت این طرح اجرا شود فعلا در حد شنیده‌هاست و باید تا پایان ماه صبر کنیم و ببینیم چه اتفاقی خواهد افتاد، آنچه مسلم است مردم در سال صدها میلیارد تومان برای دریافت کارت سوخت هزینه می‌کنند و تجهیزات سامانه سوخت بسیار مستهلک است، ما باید سریعا به سوی حذف کارت سوخت و جایگزینی کارت بانکی برویم به شرطی که تلفیقی بین سامانه سوخت و کارت بانکی اتفاق نیفتد و هر کدام جداگانه کار خود را انجام دهند. البته در سابقه موضوع انحصارطلبی یک بانک و شرکت پرداخت وجود دارد که مشکل‌ساز است و لازم است سازمان بازرسی و دادستانی کل کشور در این مورد تحقیقات داشته باشند و وارد موضوع شوند.

انتهای پیام/

منبع: ایلنا

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی