پایگاه خبری رسمی خودرو و صنایع وابسته
شماره مجوز ۸۲۱۸۶ از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

چگونه کد رنگ خودرو را پیدا کنیم؟

همانطور که می‌دانید اگر خودرو دچار آسیب شود و رنگ آن از بین برود شما باید رنگ آن را ترمیم کنید. برای این کار باید رنگ مناسب و مکمل آن را بشناسید. اما شناسایی رنگ‌ها برای هر کسی به آسانی صورت نمی‌گیرد و لازم است برای درست رنگ کردن خودرو کد رنگ خودرو را پیدا […]

شیوا تدین پور
پنجشنبه - ۸ تیر ۱۴۰۲

همانطور که می‌دانید اگر خودرو دچار آسیب شود و رنگ آن از بین برود شما باید رنگ آن را ترمیم کنید. برای این کار باید رنگ مناسب و مکمل آن را بشناسید. اما شناسایی رنگ‌ها برای هر کسی به آسانی صورت نمی‌گیرد و لازم است برای درست رنگ کردن خودرو کد رنگ خودرو را پیدا کرد.

به گزارش پایگاه خبری جوان خودرو؛

کد رنگ خودرو باید قبل از هر چیزی مشخص شود که چیست و چه کاربردی دارد؟ کسانی که کارشان ویرایش عکس است با اصطلاح کد رنگ به طور کامل آشنا هستند. زیرا آن‌ها برای هر رنگی از یک کد دستوری خاص استفاده می‌کنند.

در خودرو نیز این گونه است. شرکت‌های خودرو ساز کد رنگ خودرو را روی قسمت‌های مختلف خودرو نصب می‌کنند تا خریدار در صورت لزوم به آن مراجعه کند. کد رنگ ماشین از یکسری حروف و عدد تشکیل شده است که هر کدام معنا و رنگ خاصی را نشان می‌دهند.

به منظور تضمین دقت رنگ خود، باید کد رنگ خودرو خود را پیدا کنید. کد رنگ دقیقا رنگ شما را توصیف می‌کند، بنابراین یافتن آن مهم است. کد رنگ شما در واقع روی خودروی شما قرار دارد. نقاط مختلفی وجود دارد که بسته به نوع و مدل خودرویتان ممکن است آن را پیدا کنید. ممکن است در تاریخچه خدمات یا همان سابقه خدمات خودرو کد رنگ را به شما بگوید.

همچنین می‌توانید از کتابچه راهنمای مالک خودرو کد رنگ ماشین را پیدا کنید. یادداشت کردن کد رنگ، یافتن رنگ مناسب خودرو را آسان‌تر می‌کند و کمک می‌کند رنگی که دقیقا با خودروی شما مطابقت دارد را پیدا کنید. برخی خودروها مثل لکسوس ژاپن و مزدا ژاپن روی رکاب درب، سمت راننده، روی برچسب و… کد رنگ خودرویشان را مشخص کرده‌اند.

روش‌های مختلف

پیدا کردن کد رنگ در ماشین

کدهای رنگ برای اتومبیل‌ها را می‌توان در مکان‌های مختلف یافت. فقط باید بدانید کجا را جستجو کنید. همچنین می‌توانید به سادگی وسیله نقلیه خود را با وارد کردن مدل، مارک و سال ساخت آن جستجو کنید، سپس دستورالعمل‌هایی به شما نشان داده می‌شود که چگونه کد رنگ خودرو خود را پیدا کنید.

روش اول

برچسب اطلاعات خودرو را در داخل ماشین خود پیدا کنید: از دهه 1980، بیشتر خودروها دارای برچسبی هستند که اطلاعات شناسایی خودرو را مشخص می‌کند. این برچسب معمولا شامل یک بارکد است و برند خودروی شما، تاریخ و کشور سازنده و سایر اطلاعات مرتبط را فهرست می‌کند. به کتابچه راهنمای خودرو خود نگاه کنید تا ببینید برچسب اطلاعات در کجای ماشین شما یافت می‌شود یا به دنبال آن بگردید:

  • در قسمت داخلی درب ماشین
  • در داشبورد داخلی سمت راننده
  • زیر کاپوت جلوی موتور
  • در چاه چرخ عقب، درست بالای لاستیک
  • به دنبال کدهای رنگ بیرونی روی برچسب اطلاعات باشید: در برخی از خودروها، کدهای رنگ خودرو به وضوح با برچسب “VIN” مشخص می شوند. اطلاعات روی برچسب را اسکن کنید تا کدهایی را که به طور خاص برای رنگ یا رنگ فهرست شده‌اند پیدا کنید. این کدها ممکن است به رنگ بدنه و رنگ تریم تفکیک شوند که گاهی اوقات متفاوت هستند. تعداد حروف یا اعداد در کدهای رنگی خاص بین سازنده‌ها متفاوت است.
  • اگر کلمات “رنگ” یا ” Color” را نمی‌بینید به دنبال کد “C” بگردید. در برخی از خودروها، کدهای رنگ فقط با علامت اختصاری یا مختصر مشخص می‌شوند. به دنبال حرف “C” باشید که معمولا رنگ را نشان می‌دهد. همچنین ممکن است علامت اختصاری “Tr” را مشاهده کنید که رنگ تریم را روی ماشین شما نشان می‌دهد. با این روش نیز می‌توانید کد رنگ ماشین خود را پیدا کنید.

روش دوم

  • به دنبال VIN 17 کاراکتری در عنوان وسیله نقلیه خود باشید: عنوان وسیله نقلیه شما سند قانونی است که هنگام خرید خودرو دریافت می‌کنید و شما را به عنوان مالک آن درج می‌کند. این سند حاوی اطلاعات مهمی در مورد خودروی شما است، مانند برند، سال ساخت و شماره پلاک فعلی. عنوان وسیله نقلیه خود را بیابید و به دنبال کدی با ترکیبی از 17 حرف و اعداد بگردید.
  • اگر وسیله نقلیه شما قبل از سال 1981 ساخته شده باشد، ممکن است کاراکترهای کمتری در VIN شما وجود داشته باشد. VIN را از گواهی ثبت خودرو خود دریافت کنید. گواهی ثبت نام شما گواهی بر این است که وسیله نقلیه شما متعلق به شما است و برای شما ثبت شده است.
    این سند حاوی اطلاعاتی در مورد راننده و خودرو، از جمله برند و مدل وسیله نقلیه و سال ساخت آن است. دقیقا بعد از سایر جزئیات ماشین به دنبال VIN بگردید.
  • اوراق بیمه خود را بررسی کنید تا ببینید آیا VIN شما در لیست است یا خیر: برای پیدا کردن کد رنگ خودرو می‌توانید اوراق بیمه را بررسی کنید. وقتی وسیله نقلیه خود را بیمه می‌کنید، باید اطلاعات مربوط به آن را به شرکت بیمه ارائه دهید. به این ترتیب، VIN شما باید در بیمه نامه شما ذکر شود و ممکن است در اسناد بیمه ای که از طریق پست دریافت می‌کنید ظاهر شود. برای جستجوی VIN 17 کاراکتری، اوراق بیمه خودرو خود را بررسی کنید. اگر مدارک خود را پیدا نکردید برای کمک با شرکت بیمه خود تماس بگیرید.
  • اگر کار تعمیر انجام داده‌اید، سوابق تعمیر خودرو خود را جستجو کنید: دانستن VIN خودروی شما به مکانیک‌ها اجازه می‌دهد تا جزئیات دقیقی در مورد نحوه تولید و قطعات استفاده شده برای ساخت آن پیدا کنند. هر رسید تعمیر و سوابقی را که ممکن است مجبور باشید برای جستجوی VIN بررسی کنید، ممکن است شماره برای ارجاع روی این اسناد نوشته شود. شما باید کپی‌هایی از سوابق تعمیر خودرو خود را نگه دارید تا ثابت کنید که اگر در نهایت می‌خواهید آن را بفروشید، نقش خود را برای سالم نگه داشتن خودروی خود انجام داده‌اید.
  • برای رمزگشایی VIN خود با نمایندگی یا سازنده خودرو خود تماس بگیرید: VIN شما حاوی اطلاعات شناسایی کافی در مورد وسیله نقلیه شما برای ردیابی کد رنگ خودرو خاص آن است.
    با نمایندگی یا سازنده خودروی خود تماس بگیرید یا ایمیل بزنید و از آن‌ها بپرسید که آیا می‌توانند کد رنگ خودروی شما را به شما ارائه دهند. VIN کامل خود و همچنین سایر جزئیاتی که درخواست می‌کنند، مانند نام و اطلاعات تماس خود را ارائه دهید.
  • پیدا کردن کد رنگ توسط صافکار: بسیاری از افرادی که کار صافکاری را انجام می‌دهند و چندین سال است که در این حرفه مشغول هستند با نگاه کردن به بدنه خودرو کد رنگ آن را شناسایی می‌کنند. اما این کار کمی ریسک پذیر است زیرا حرفه‌ای و کاربلد بودن صافکار ملاک است و اگر اشتباهی در تشخیص کد رنگ ماشین انجام دهد کار به طور کامل خراب خواهد شد.

دیدگاه خود را بنویسید

کیوسک مطبوعاتی